عصر توریسم: همزمان با برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا، تورگردانان ایرانی نیز حضور پیدا كرده اند تا توریستهای خارجی را برای سفر به ایران نه تنها ترغیب بلكه آنها را درباره حوادث اخیر توجیه كنند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا با حضور نمایندگانی از آژانس های مسافرتی فعال در حوزه ورود توریستهای خارجی به ایران انجام شد این آژانس های مسافرتی بیشتر در حوزه اروپا فعالیت می كردند بازاری كه این روزها به سبب اتفاقات اخیر در ایران تصور كرده با مقصد ملتهبی رو به روست. ایران در این نمایشگاه پاویونی نیز دارد مجری برگزاری این پاویون قبل از این با حاشیه هایی همراه بود از واگذاری آن به شركت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی و ادامه كارهای كانون جهانگردی و اتومبیلرانی به صورت همزمان تا اظهارات رئیس این كانون كه نشان از بی میلی او برای حضور در نمایشگاه فیتور اسپانیا داشت. حسین اربابی اظهار داشته بود: با وجود نارضایتی هایی كه در این زمینه وجود دارد، خوشحال بودم این نمایشگاه ها از كانون گرفته شده است. واقعیت این است كه در فرهنگ نمی توان مشاركتی و دستوری كار كرد. منتها پس از آن و طبق فراخوانی كه شركت مادرتخصصی برای برگزاری پاویون ایران در اسپانیا داده بود، اختیارات به كانون داده شد تا امسال همانند سالهای گذشته این پاویون را داشته باشد. از طرفی با وجود اتفاقات اخیر مانند سقوط هواپیمای اوكراینی و اعلام خطای انسانی در بروز آن، خیلی از شركت های هواپیمایی خارجی پروازهای خودرا به مقصد ایران لغو كردند. از طرفی كنسلی تورهای گردشگری آن طور كه به صورت پراكنده صحبت می شود، وجود دارد هر چند كه هنوز آماری در این زمینه به صورت متقن منتشر نشده است. بدین سبب ایران الان در نمایشگاه فیتور اسپانیا درحالی حضور پیدا كرده است كه تمام شركت كنندگان آن می بایست به بازگشت كنندگان و شركت های كارگزاری كه تابحال با آنها كار می كرده اند توضیح دهند كه ایران امن است و خطری گردشگران را تهدید نمی نماید. در این زمینه جعفری یكی از تورگردانان می گوید: چالش اصلی امسال آرام كردن تورگردانان درباب حوادث اخیر است. نگرانی بابت این موضوعات بیشتر زمان رایزنی ها را به خود مختص كرده است. ما بیشتر در تلاش هستیم تا چهره تخریب شده ایران را در جغرافیای گردشگری جهان بازسازی نماییم. حضور آژانس ها امسال در این نمایشگاه هیچ صرفه اقتصادی ندارد و فقط اعلام حضور است. ما باید جواب بدهیم كه اینترنت ما وصل است، تظاهرات در خیابان به خاطر بنزین نیست و….. نمی دانم آیا ما تورگردان هستیم و یا وزیر خارجه ایران؟
حالا خبر خوشی كه تورگردانان می توانند در این نمایشگاه به آن تكیه كرده و به آنها كه هنوز نگران سفر به ایران هستند، اعلام كنند كه شركت هواپیمایی هلند كه همیشه نسبت به امنیت پروازهایش معروف بوده است اخیرا اعلام نموده كه پروازهای خودرا در آسمان ایران و عراق از سر می گیرد علاوه بر آن انگلیس و آلمان نیز اعلام نموده اند كه پروازهای تجاری بر فراز آسمان ایران صورت خواهد گرفت. نمایشگاه فیتور اسپانیا از روز دوم بهمن ماه شروع شده است و تا روز ششم بهمن ۹۸ در شهر مادرید ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه كه از سال ۱۹۸۰ شروع شده بیشتر از ۱۶۰ كشور جهان حضور پیدا كرده اند. ایران نیز در بین كشورهای جهان غرفه ای ۳۰۰ متری را در اختیار دارد كه در آن غیر از آژانس های مسافرتی هنرمندان نیز به ارائه آثار هنری می پردازند. در این نمایشگاه همچنین، نمایندگانی متشكل از معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان های مناطق آزاد تجاری صنعتی ارس، اروند و قشم حضور دارند و ظرفیت ها و توانمندی های این مناطق در حوزه های جذب توریست، سرمایه گذاری در بخش های هتلداری و مقاصد پروازی و معرفی جاذبه های گردشگری را به معرض نمایش گذاشته اند. ژئوپارك جهانی قشم نیز بعنوان تنها ژئوپارك خاورمیانه از طرف یونسكو در غرفه اصلی ژئوپارك های جهانی در این نمایشگاه بین المللی، تابلو مستقل دارد. «محمدرضا رستمی» معاون گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد گزارش داده است كه نشستی با هیئت و كمیته گردشگری كشور كرواسی انجام شد از آنجائیكه وظیفه این كمیته هماهنگی بین شركت های مختلف گردشگری در كشور كرواسی است، مقرر شد هماهنگی های لازم بمنظور عقد تفاهم نامه و برگزاری نشست های تخصصی صورت گیرد. در نشست با هیأت گردشگری پرتغال نیز تبادل اطلاعات درباب ظرفیت های ایران انجام شد. رستمی دیداری نیز با یك شركت گردشگری داشت و اظهار داشت: درباره ایجاد تور تركیبی ایران و امارات یا ایران و تركیه، ایجاد دفتر كار آن شركت در كیش و همكاری با شركت های گردشگری مناطق آزاد صحبت شده است.

منبع: