به گزارش عصر توریسم دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران اظهار داشت: سال آینده به نام سال شیخ عطار در ایران گرامی داشته می شود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث فرهنگی قبل از ظهر امروز دوشنبه 7 بهمن در سالن همایش های ملی با حضور سفرای كشورهای خارجی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سخنگوی وزیر امور خارجه، بروجردی رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و كارشناسان میراث فرهنگی در حال برگزاری است.
در این برنامه اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران اظهار داشت: گرد هم آمده ایم تا آینده پر امیدی را برای نسل امروز ترسیم نماییم و با آنها راه عشق ورزیدن به انسانها را یادآور شویم. سخن از فرهنگ یعنی سخن از باورها و دانسته هایی است كه ارزش آفرین هستند.
وی اضافه كرد: فرهنگ یعنی عشق به انسان ها در لوای خدمت به یكدیگر و هم آوا شدن از پس آواهای چنگ و نی و تار. یعنی ظرفیت های موجود را به كارگرفتن. ده ها نماد فرهنگی كه توصیف كننده لطافت روح و عشق به انسانیت است.
بروجردی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی آرام آرام بر تعاملات سیاسی جای خویش را باز كرده است. چون میراث فرهنگی زبان مشترك ملت هاست. این دانش، زبان، موسیقی، فیلم و ده ها نهاد فرهنگی كه به جای دیپلماسی اقتصادی و سیاسی كارآمد شده است، بسیار با اهمیت هستند. داشته های فرهنگی ملت ها می تواند حلقه وصل آنها باشد. مجامع بین المللی چاره ای ندارند جز اینكه برای حفظ میراث جهانی كمك كنند. بیانیه سپر آبی نمونه خوبی از دغدغه برای میراث بشری است. انتظار می رود همه نهادهای بین المللی با همین نگاه به حفظ میراث بشری بپردازند.
رئیس كتابخانه ملی تصریح كرد: قوانین وضع شده در سازمان ملل تسهیل گر این مساله شده است همچون كنوانسیون لاهه و یا اساسنامه دادگاه كیفری بین المللی و قطعنامه دو هزار و ۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل.
وی خاطرنشان كرد: ایران فشرده تاریخ و فرهنگ جهان است و از دوران قبل از تاریخ و اسلام و تا امروز در قله های تمدن بشری درخشیده است. ازاین رو تعرض به میراث فرهنگی و بشری موجود در آن تعرض به كل بشر است كه سهمی از این میراث دارد.
در ادامه حجت الله ایوبی دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران هم بیان نمود: ۷۰ سال پیش بر ویرانه های جنگ جهانی دوم یك اندیشه زیبا جوانه زد. بشر خسته از جنگ به دنبال آرمان شهری بود كه در آن صلح و گفتگو حاكم باشد. در آن دوران این ذهنیت شكل گرفت كه باید آئینه وجودی بشر را از زنگار پاك كرد. ۷۰ سال است كه یونسكو در جهان آئینه به دست روبروی ملت ها می ایستد تا داشته های آنها را به خودشان نشان دهد.
وی اضافه كرد: همه میراث جهانی شامل میراث ناملموس و ملموس و حافظه جهانی نشانه است به جهت اینكه یادآوری كنند ما همه خانواده بر روی زمین هستیم. نشانه ای به جهت اینكه بگویند سرمایه فقط قدرت اقتصادی نیست بلكه داشته های فرهنگی هم ثروت است.
دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران اظهار داشت: تهدید و تخریب اموال فرهنگی مانند موزه های بغداد جراحت بر روح بشر است. بنابراین است كه وقتی بناهای تاریخی منفجر می شود همه جهان عزادار می شوند. چون در واقع روح بشر، مجروح شده است. تا چندی قبل در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دو سال را به نام شیخ اشراق طی كردیم و باید بدانید كه قدیمی ترین دانشگاه در ایران وجود داشته كه آن هم جندی شاپور با ۵۰۰ هیئت علمی بوده است. از ژانویه سال جاری دو شخصیت برجسته ایرانی را گرامی می داریم. فارابی با همكاری قزاقستان در دو سال آینده و عطار هم اینك در ایران گرامی داشته می شوند.
ایوبی همینطور با همراهی وزیر امور خارجه از سردیس شیخ شهاب الدین سهروردی رونمایی نمود.