به گزارش عصر توریسم معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی مقرنس با همكاری كشور اسپانیا تهیه و تدوین می شود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث فرهنگی قبل از ظهر امروز دوشنبه ۷ بهمن، با حضور سفرای كشورهای خارجی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سخنگوی این وزارتخانه و بدون حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن همایش های كتابخانه ملی انجام شد.
در این جلسه، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: فرهنگ، روح و حافظه بشری است. هیچ وقت نباید از یاد برود كه طالبان همیشه منفور بوده، ولی زمانی منفورتر شد كه مجسمه بودا در بامیان را تخریب كرد. داعش هم منفورتر شد، زمانی كه پالمیرا را از بین برد.
وی اضافه كرد: ایران همیشه در محافل فرهنگی و سازمان یونسكو جایگاه خاصی دارد، چون هیچ وقت دنبال لابی سیاسی نبوده است. قسمتی از پرونده های ما فرهنگی هستند كه با كار فرهنگی و فنی جلو می روند. قسمتی از پرونده های دیگر، با لابی سیاسی پیش می روند اما پرونده های ایران همیشه از راه فرهنگی به ثبت رسیده اند.
معاون میراث فرهنگی كشور افزود: ما چهار پرونده مشترك را با كشورهای دیگر در حال ثبت داریم، مانند مهرگان، مینیاتور، عود، آیین رضوی حتی با كشورهای اروپایی مانند اسپانیا نیز درباره پرونده های میراثی همكاری می نماییم، مانند پرونده مقرنس كه با اسپانیا در حال تهیه است.
طالبیان درانتها اظهار داشت: در چند سال اخیر پروژه های مرمتی زیادی داشته ایم. در هفت ماهه اول سال، ۲ هزار و ۵۵ پروژه مرمتی داشتیم. بسیاری از این پروژه ها بدون كمك دولت، با حمایت مردم انجام شده اند. همین طور در ۴ یا ۵ سال اخیر بیشتر از ۴۰۰ موزه افتتاح شده و الان در آستانه افتتاح هفتصدمین موزه هستیم.

منبع: