به گزارش عصر توریسم معاون صنایع دستی كشور اظهار داشت: برای نخستین بار در بودجه سال 99 ردیف مشخصی به بودجه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی اختصاص پیدا كرد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نشست خبری «شهرهای جهانی صنایع دستی» با حضور استانداران استان های همدان و فارس و مدیران كل میراث فرهنگی همدان، زنجان، فارس و گیلان قبل از ظهر روز دوشنبه 14 بهمن در سالن فجر ساختمان وزارت میراث فرهنگی اجرا شد.
در قسمتی از این جلسه، پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: امسال بعد از ثبت سه شهر و یك روستا، شهر شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی، زنجان شهر ملیله، ملایر شهر منبت و مبل و روستای قاسم آباد بعنوان روستای چادرشب بافی با قدرت بیشتری ركورد خودمان را در جهان حفظ كردیم و از ثبت ۱۰ شهر جهانی به ۱۴ شهر ارتقاء پیدا كرده ایم. حالا در رتبه اول از نظر تعداد شهرهای جهانی قرار داریم. بعد از ما كشور چین، شیلی، هند و تایلند قرار دارند. بقیه كشورها نیز با یك یا دو شهر توانسته اند خودرا در حوزه ثبت شهرهای جهانی معرفی كنند. ما حالا در حوزه شهرهای ملی نیز ۱۶ شهر و ۷ روستای ملی شده داریم. تمام شهرهای جهانی باید از میان شهرهای ملی كه قابلیت بین المللی شدن دارند، انتخاب شوند.
وی اضافه كرد: شیراز درصدد افتتاح مجتمع تجارت جهانی ویژه صنایع دستی برآمد. ملایر نیز مركز تحقیق و توسعه مبل و منبت را ایجاد كرد. همین طور رشته مهندسی چوب در دانشگاه آزاد ملایر گنجانده شد و مردم در یك حركت خودجوش، تنه های درختان خشك شده را با منبت در این شهر تزئین كردند. در شهر زنجان نیز خانه حكیمیان بعنوان خانه ملیله راه اندازی شد و تورهای گردشگری رایگان ویژه كارگاه های چادرشب بافی در روستای قاسم آباد برگزار شده است.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همین طور درباره صادرات صنایع دستی به كشور عراق اظهار داشت: عراق یكی از مهم ترین كشورهای هدف صادرات صنایع دستی برای ما بوده است كه حالا بالاترین رقم صادرات را برای این كشور داریم و سفال لال جین ارسال می شود. نمونه دیگر، گیوه های كرمانشاه است كه عمدتاً به كردستان و اربیل عراق وارد می شود البته در صدد هستیم تا رقم صادراتی مان را در این كشور افزایش دهیم. صنایع دستی ابزاری برای دیده شدن و جلب توجه تجار این حوزه است. بعد از جهانی شدن این شهرها، لوگوی شورای جهانی صنایع دستی به هنرهای این استان داده می شود تا با آن تبلیغات انجام گیرند.
محمودیان همین طور در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره اینكه همزمان با ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی، شهرهای خلاق صنایع دستی نیز توسط یونسكو به ثبت می رسد، اظهار داشت: درواقع یكی از اركان صنایع دستی، خلاقیت است و به جهت حجم تجارت جهانی، نه تنها از نظر ما بلكه در سطح بین الملل دارای خاصیت های خاص است. شبكه شهرهای خلاق یونسكو در هفت حوزه مبادرت به ثبت این شهرها می كند كه صنایع دستی هم یكی از آنهاست. بعنوان مثال، حالا رشت بعنوان شهر خوراك، سنندج بعنوان شهر موسیقی، اصفهان و بندرعباس نیز بعنوان شهرهای صنایع دستی شناخته شده اند كه هیچ گونه منافاتی با شورای جهانی ثبت ندارند.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: اصفهان هم شهر خلاق صنایع دستی و هم شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده است. متولی ثبت شهرهای خلاق، شهرداری ها هستند كه در تعامل با اداره های كل میراث فرهنگی مبادرت به این ثبت می كنند.
محمودیان با تاكید بر راستی آزمایی آمارهای ارائه شده در حوزه صنایع دستی، اظهار داشت: در سال ۹۷ بعد از آنكه پنج سال بیمه هنرمندان قطع شده بود، باردیگر روند بیمه صنعتگران را آغاز كردیم ولی به جهت بودجه ای كه به ما اختصاص پیدا كرد، تنها ۸۱۲ نفر بیمه شدند اما همزمان با آن از پتانسیل بیمه صندوق روستایی و عشایر نیز استفاده شد كه حدود ۴۰۰۰ نفر بیمه شدند. اهتمام شد در بودجه سال ۹۹ردیف مشخصی برای نخستین بار به بودجه هنرمندان و صنعتگران اختصاص پیدا كند.
وی درانتها اظهار داشت: ما با ستاد نانو همكاری می نماییم تا گیوه مریوان با پوشش نانو و مواد آب گریز تولید شود. حالا حدود ۳۰ میلیون دلار از گیوه های مریوان به كشورهای همجوار صادر می شود. این گیوه ها محصول اتفاق جهانی شدن این شهر بود. هرچند كه هنوز به این دستاورد نرسیده ایم ولی در صدد هستیم از منظر تجاری سازی و به جهت جلب توجه صادركنندگان به این دستاورد برسیم.

منبع: