به گزارش عصر توریسم رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان این پیشنهاد كه ستاد بحران گردشگری سریع تر تشكیل گردد، اظهار داشت: «شرایط خاص» اعلام شده از طرف معاونت گردشگری مصرف داخلی دارد و ایرلاین ها و هتل های خارجی از آن تمكین نمی كنند تا پول مسافر ایرانی برگردد.
امیرپویان رفیعی شاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشكلات پیش آمده در بازپرداخت وجوه كنسلی سفرهای خارجی و داخلی به دنبال شیوع ویروس كرونا، اظهار نمود: شرایط پیش آمده در گردشگری بحرانی است و نمی توان برای تمام بخش های خدماتی یك نسخه پیچید. آژانس ها واسطه فروش خدمات سفر هستند؛ پول را از مشتری می گیرند و به خدمات دهنده می دهند. وقتی چنین شرایطی پیش می آید چگونه انتظار دارید خسارت مردم را بپردازند؟ آنها این پول را قبلا به هتل و ایرلاین داده اند، حالا چگونه آنرا بازگردانند؟ از طرفی هنوز تكلیف پروازهای چارتر تعیین نشده و مشخص نیست ایرلاین ها وجوه دریافت شده را چگونه مسترد می كنند و یا مشخص نشده قطارهایی كه گارانتی داشتند در صورت انصراف مشتری چگونه پول را برمی گردانند.
او با اشاره به بخشنامه ای كه معاونت گردشگری با بیان شرایط خاص و تعریف ساز و كار لغو سفر منتشر نموده است، اظهار داشت: آژانس ها و هتل ها از اول سال ۹۸ به دنبال حوادث مختلف، مكرر متضرر شده اند، بی آن كه خسارت شان جبران شده باشد. همه ما به تعطیلات نوروز چشم دوخته بودیم كه سود منطقی به دست آوریم. با این شرایط نباید نامه كارشناسی تری را تنظیم و ابلاغ می كردند كه حقوق مردم و بخش خصوصی توأمان حفظ شود؟ آیا دولت تركیه هم وقتی با بحران داخلی مواجه گردید این چنین از مسؤولیت شانه خالی كرد و توپ را به زمین بخش خصوصی انداخت؟ آیا مشكل مردمی را كه می خواهند سفرشان را لغو كنند و پول شان را كامل پس بگیرند، با یك بخشنامه ساده و كارشناسی نشده می توان حل كرد؟
او با طرح این پرسش كه آیا شركت های هواپیمایی و هتل های غیرایرانی از بخشنامه داخلی ما تكمین می كنند، افزود: مادامی كه شرایط «فورس ماژور» رسما از طرف مقامات عالی كشور اعلام نشود نمی توان از بازگشت وجوه پرداخت شده مطمئن شد. همین حالا هواپیمایی لوفتهانزا كه بعد از قضیه هواپیمایی اوكراینی پروازهای ایران را یك باره لغو نمود، به آژانس ها مقروض است. چه ضمانتی وجود دارد ما پول پروازها و هتل های كنسل شده را به مردم برگردانیم و از آن طرف ایرلاین و هتل خارجی بموقع تسویه حساب كند؟ مواردی داریم كه آژانس ایرانی برای تور ژاپن و آفریقای جنوبی در ازای هر مسافر چندهزار دلار به كارگزار خارجی پرداخت كرده، با این شرایط آیا اعلام شرایط فورس ماژور داخلی كفایت می كند؟
رفیع شاد مذاكره هیات های رسمی كشور با طرف های خارجی برای پیگری حقوق شهروندان و بخش خصوصی ایران را الزامی دانست و اضافه كرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وظیفه دارد با متولیان گردشگری در كشورهای دیگر مذاكره كند و ستاد بحرانی با حضور وزارتخانه های گردشگری و راه، فراكسیون گردشگری در مجلس و نمایندگان تشكل های خصوصی و شركت های هواپیمایی برای تعریف یك ساختار دقیق و تعیین زمانی برای بازپرداخت سفرهای داخلی و خارجی لغوشده تشكیل گردد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران سپس پیشنهادهایی را برای وضعیت موجود ارائه كرد؛ این پیشنهادها كه در چارچوب نامه ای به مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای طرح با وزیر فرستاده شده به این شرح است: پیشنهاد شده است از جانب دولت و وزارتخانه اقداماتی صورت پذیرد كه مردم احساس كنند ما به سلامت آنها اهمیت می دهیم، مانند ایستگاه هایی جهت بررسی علایم در مردم مانند فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، پایانه های مسافرتی و سایت های گردشگری.
باتوجه به این كه در حوزه گردشگری ورودی و یا خروجی یك طرف معامله شخص حقیقی یا حقوقی خارجی است، تا زمانی كه شرایط فورس ماژور اعلام نشود باید طرف ایرانی تمام تعهدات خودرا به انجام رساند تا در صورت هرگونه كنسلی جریمه بپردازد كه این امر مستلزم ستاندن جریمه از مسافر است، پس باتوجه به این مهم باید تصمیمی كه در تضاد با منافع ملی نباشد اتخاذ شود.
كمیته ای درباب تصمیم سازی فوری با حضور نمایندگان سازمان و وزارتخانه های در رابطه با گردشگری تشكیل گردد تا با فوریت تصمیم گیری و موارد را اجرا نماید.
باتوجه به این كه هزینه ویزا تحت هیچ شرایطی عودت داده نمی گردد از هرگونه تصمیم گیری درباره آن اجتناب شود.
جلسه ای فوری با نمایندگان ایرلاین های خارجی و داخلی برگزار و برای اعتمادسازی و برگشت به مرحله مسافرپذیری اقدام گردد و در گام اول پروازهای ترانزیت تابع نظر آنها برقرار شود.
نفر واحدی درباب اطلاع رسانی شرایط در حوزه گردشگری انتخاب گردد تا كلیه موارد به وسیله او اطلاع رسانی شود و باتوجه به صرفه و صلاح مردم و متولیان تاسیسات گردشگری موضع گیری و از پراكنده گویی و مصاحبه های حساب نشده و عجولانه خودداری شود.
اقدامات تشویقی برای متولیان تاسیسات گردشگری همچون بخشودگی ها درباب مالیات و بیمه و باتوجه به نظر و صلاح دولت مشخص و اعلام گردد.
فعال سازی كمیته تبلیغات و بازاریابی درباب اطلاع رسانی الزامات و اعمال تجربه سایر كشورها در این ایام باتوجه به این كه این مساله در سال نو چینی صورت گرفت و می توان برای كاهش آزار در عید نوروز از آن بهره گرفت.
بهره گیری روزانه از نظرات سمن ها، انجمن ها و پیشكسوتان بخش خصوصی برای تصمیم سازی اقدامات لازم.
توزیع اقلام ضدعفونی كننده در تاسیسات گردشگری باتوجه به تامین نشدن این اقلام در بازار و اختصاص سهمیه به تاسیسات گردشگری الزامی است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم