عصر توریسم: پرهیز از سفر، تردد داخل شهر و دوری از محل كار ممكنست بسیاری از افراد را به این فكر وادارد كه كارهایی كه هیچ وقت زمانی برایشان نداشتند حالا با یك خودقرنطینگی داوطلبانه قابل انجام است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، ویروس كرونا، گردشگریست كه میهمان ناخوانده ایرانیها هم شده است؛ ویروسی كه باید برای جلوگیری از برخورد با آن در خانه ماند و تا جایی كه امكان دارد در شهرها تردد نكرد. در این وضعیت خیلی از اداره های دولتی یا تعطیل شده اند یا اینكه به كارمندان خود مرخصی داده و اعلام نموده اند می توانند دوركار شوند. در این شرایط امكان سفر و گردش هم وجود ندارد خصوصاً اینكه روزهای میلاد حضرت علی (ع) را در پیش داریم و به روزهای عید نوروز نزدیك می شویم و بسیاری از هم وطنان مان سفرهای خارجی و داخلی شأن را لغو كرده اند. موزه ها و خیلی از مراكز فرهنگی و گردشگری و تفریحی تعطیل هستند و عملاً امكانی گذراندن وقت در خارج از خانه و فضای شهر وجود ندارد. بدین سبب شرایط یاد شده فرصتی به وجود آورده كه شاید بتوان با یك خودقرنطینگی خانگی كارهایی انجام داد كه این روزها به بهترین شكل سپری شود؛ اما چگونه؟ بعضی از افراد تصور می كنند باید وقت شان را بیرون از خانه سپری كنند. در صورتیكه این گونه نیست و می توان دور از ویروس كرونا، كارهایی را در خانه انجام داد كه كمتر در معرض آن قرار بگیریم. در این گزارش چند پیشنهاد داده شده كه می توان اوقات خودرا با آنها گذراند آنقدر كه برای انجام آنها وقت هم كم بیاورید! ۱. به روزهای عید نزدیك می شوید. همیشه در این ایام خانه تكانی بیشترین وقت شما را می گرفته است شاید به افراد خانواده در این روزهای آخر سال كه معمولاً خیلی هم سرتان شلوغ می شود، كمتر كمك می كرده اید حالا می توان پروژه بزرگ خانه تكانی را به سرانجام رساند و در این ایام كه كمتر به سركار می روید و یا دور كار شده اید به همراه اعضای خانواده این كار سنگین را تمام كنید و برای عید نوروز آماده شوید. همین یك مورد كافی است تا شما را تا آخر سال درگیر خانه تكانی كند البته با رعایت همه نكاتی كه در حوزه مصرف آب در این روزها وجود دارد!
۲. اقدام بعدی می تواند دست به كار شدن برای تهیه سبزه عید باشد. سبزه هایی كه برای تهیه آنها باید زمان بیشتری بگذارید و از دانه هایی مانند هسته میوه جات و یا دانه های خوراكی دیگر بهره برده و از الان آنها را در آب خیس كنید. ۳. از الان زمان زیر و رو كردن خاك گلدان و هرس درختان و كاشت گل برای فصل بهار شروع می شود می توانید از شهرداری ها بخواهید تا برایتان نهال جدید بیاورند و یا گلدان های اتاق را سر و سامان دهید. ۴. در خانه ماندن مزیت های زیادی دارد كافی است موبایل خودرا كنار بگذارید تا وقت بیشتری با خانواده سپری كنید با كودكان تان بازی كنید آنها در این ایام شما را بیشتر كنار خود خواهند دید. ۵. در كنار خانواده تان و یا اگر تنها هستید می توانید آشپزی كردن را تجربه كنید و یا وقت بیشتری برای غذا پختن صرف كنید. حتی می توانید كیك و نوشیدنی های جدید یاد بگیرید و آنرا تهیه كنید.
۶. اگر می خواهید بعد از دوران خودقرنطینگی و یا نابودی ویروس كرونا به سفر بروید، از همین الان برای آن برنامه ریزی كنید. چه زمانی بهتر از آنكه در اوقات فراغت بتوان یك مقصد برای سفر پیدا كرد. مقاصد دیدنی در آن شهر را پیدا كنید. مسیر گردشگری تعریف و یا اقامتگاه های آنرا بررسی نموده و درباره آن مقصد مطالعه كنید. یا اصلاً برنامه ریزی كنید كه در طول سال جدید می خواهید به چه شهرهایی و در چه روزهایی بروید. ۷. برنامه ریزی برای آینده و یا سال جدید هم به یك آرامش و اوقات فراغت نیاز دارد كه در خانه می توانید فضای آنرا فراهم نموده و به آن بپردازید. ۸. بازنگری فیلم ها و تصاویر سفرهای قبلی و یا دیدن آلبوم های خانوادگی به دور از حسرت گذشت روزها و ارزانی آن روزها و گرانی این روزها می تواند خاطرات خوبی را به یاد بیاورد و یا اینكه سر و سامانی به هارد و فلش و سی دی های پر شده از این تصاویر و فیلم ها بدهد در واقع یك خانه تكانی الكترونیكی انجام شود! ۹. می دانید كه اگر در خانه بمانید و كارهای عقب مانده تان را انجام دهید باز هم وقت كم خواهید آورد. مانند كتاب خواندن. حتما كتاب هایی هست كه هیچ وقت فرصت مطالعه آنها را نداشته اید و یا تعداد زیادی فیلم و سریال كه هنوز ندیده اید. ۱۰. در این میان حتما بسیاری از افراد هستند كه همیشه می خواسته اند زمانی را برای یادگیری یك زبان خارجی داشته باشند. در خانه می توان كتاب و اپلیكیشن و فیلم دانلود كرد كه در یادگیری یك زبان خارجی كمك می نماید. ۱۱. حتما لازم نیست همه وقتتان را به خواندن اخبار كرونایی در فضای مجازی بگذرانید این روزها برای یادگیری نرم افزارهای موبایل و یا كاركرد وسایل الكترونیكی دیگر فرصت مناسبی است كه می توان آنرا انجام داد.
۱۲. شروع یادگیری یك هنر و یا یكی از رشته های صنایع دستی هم می تواند هم حس خوبی به افراد بدهد و هم آنها را توانمند كند. ۱۳. تعمیر وسایل خراب كه همیشه آنرا پشت گوش می انداخته اید یكی از كارهایی است كه در این روزها می تواند شما را سرگرم كند. ۱۴. دوخت و دوز البسه و پوشاك هم یكی از همین كارهایی است كه ممكنست وقتی برایش نداشته باشید. ۱۵. بسیاری از افراد این روزها دوركاری می كنند و قسمتی از كارهایی كه همیشه انجام می داده اند را به خانه آورده اند. برای آن یك زمان مشخص در طول روز تعیین كنید و به كارهایتان برسید. ۱۶. اهتمام كنید در زمان هایی كه خانه هستید بیشتر موسیقی گوش كنید و فضای التهاب آور ناشی از اخبار ناگوار را با موسیقی تلطیف كنید. ۱۷. آیا برای ورزش كردن حتما باید به باشگاه رفت؟ در خانه هم می توان از روی چند نرم افزار و یا مطالعه یاد گرفت كه چطور در خانه ورزش نماییم. حتما می توان موارد بیشتری نیز به این لیست اضافه كرد؛ مواردی كه ممكنست برای انجام همه این كارها تا بهتر شدن شرایط، وقت كم بیاورید!

منبع: