عصر توریسم: مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: برنامه اقدام فوری تبلیغات اعتمادساز را كه قراربود سال ۹۸ اجرا نماییم بعد از عبور از بحران برای تغییر تصویر ایران ادامه می دهیم.
محمد ابراهیم لاریجانی به خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از اتفاقات اخیر و اغتشاشات آبان ماه و قطعی اینترنت برنامه ای نوشتیم تا تلاش نماییم كه تصویر مثبتی از ایران بعد از این اتفاقات منتشر شود. این برنامه شامل تبلیغات و تصویرسازی ها و همكاری دستگاه ها با یكدیگر بود. اما پس از آن به اتفاقات دیگر برخورد كردیم. سپس رسماً جلسه ای برگزار كردیم و برنامه اقدام فوری تبلیغات اعتمادساز ایران را نوشتیم كه در واقع با مشاركت و دریافت مشورت از فعالان بخش خصوصی تهیه شد. ایشان در ادامه اظهار داشت: این برنامه دو بخش دارد یكی اقدامات مدیریتی و دیگری اقدامات تبلیغاتی. در بخش اقدامات مدیریتی برای هفت وزارتخانه برنامه هایی نوشته شد. بعنوان مثال وزارت خارجه می بایست با مسؤلان وزارت خارجه كشورهای هدف گردشگری مذاكره كند تا آنها ایران را از لیست قرمز خود در بیاورند مانند ژاپن كه این كار را انجام داد. یا اینكه برای رایزنان فرهنگی برنامه ای تدوین شد تا آنها بتوانند با آژانس داران و توراپراتورهای كشورهای دیگر مذاكره كرده و آنها را به ایران بیاورند. وزارت ارشاد هم می بایست با خبرنگاران خارجی مقیم ایران صحبت كرده تا تور آشناسازی برای آنها برگزار گردد. یا سازمان هواپیمایی كه می بایست با بعضی از ایرلاین ها مذاكره می كرد تا این ایرلاین های خارجی باردیگر پروازهایشان را به ایران داشته باشند. لاریجانی اظهار داشت: در بخش اقدامات تبلیغاتی می بایست هفته های فرهنگی و تور آشناسازی و نشست های رو در رو برگزار می كردیم كه حدود ۱۳ مورد پروژه تبلیغاتی برای این مورد تهیه شده بود. برای این پروژه ها تأمین اعتبار هم كردیم ولی به مبحث ویروس كرونا برخورد كردیم. این درحالی بود كه همه برنامه های وزارت خانه های دیگر به آنها ابلاغ گردیده بود. ضمن اینكه این طرح در ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات كشور هم به ریاست وزیر كشور مصوب و ابلاغ گردیده بود و حمایت وزیر كشور را به دنبال داشت. این برنامه ها برای ۵ ماه از بهمن تا آخر خرداد ۹۹ تدوین و اعتبار لازم هم تأمین شده بود. حتی برای جشن سال نوی چینی حدود ۱۰ هزار چینی در تورهای گردشگری ایران ثبت نام كرده بودند كه ویروس كرونا باعث كنسلی این تورها شد. مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: ما آن موقع ۴ بحران را در برنامه هایمان دیده بودیم اما الان با ۵ بحران رو به رو شده ایم. حالا مبحث ویروس كرونا نه تنها در ایران بلكه در كل جهان مطرح است. ازاین رو منتظریم تا از این بحران عبور نماییم و به شرایط ثبات برسیم تا این برنامه ها را اجرا نماییم. وی ادامه داد: تفاهمنامه برای برگزاری ۱۲ تور آشناسازی و ۱۲ نشست تخصصی رو در روی بخش خصوصی با ۱۲ كشور نوشته شده است این كشورها شامل آذربایجان، ارمنستان، روسیه، پاكستان، افغانستان، تركیه، هند، عمان، آلمان، فرانسه، چین و عراق بود. همینطور قرار بود در ۴ كشور همچون آذربایجان، تركیه، هند و آلمان هفته فرهنگی برگزار نماییم.