عصر توریسم: سمنان فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از دستگیری پنجاه حفار غیرمجاز حین حفاری در محوطه ها و سایت های تاریخی این استان از شروع سال جاری تابحال آگاهی داد.
ابوالقاسم كربلایی غلام یدر جمع خبرنگاران اظهار نمود: 82 هزار و 670 مورد بازدید از آثار تاریخی استان توسط نیروهای یگان حفاظت انجام شده است.
وی از بازدید مداوم از آثار و سایت های تاریخی این استان آگاهی داد و افزود: برمبنای بازدیدهای نظارتی محسوس و غیرمحسوس توسط نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی استان از شروع سال تابحال 50 نفر از حفاران غیرمجاز دستگیر و 6 دستگاه فلزیاب كشف و ضبط شده است.
این مدیر مسوول بر برخورد قانونی با افراد سودجو آگاهی داد و اضافه كرد: حفاران غیرمجاز بعد از دستگیری و هماهنگی با مقام قضائی و تشكیل پرونده به فرماندهی انتظامی معرفی و موضوع بوسیله واحد حقوقی اداره كل پیگیری می شود.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: هموطنان و دوست داران میراث فرهنگی می توانند گزارش های خودرا با حفظ امانت داری از سامانه خبری به شماره تلفن 31705 اعلام كنند تا همكاران ما در كمترین زمان بعد از تأیید صحت و سقم گزارش با هماهنگی نیروی انتظامی و دستور قضایی به محل بازگشت كنند.
كربلایی غلامی اضافه كرد: صیانت از میراث فرهنگی در استان سمنان به سبب گستردگی و پراكندگی آثار نیازمند مشاركت همه جانبه هموطنان در معرفی حفاران و دلالان اشیای عتیقه دارد.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: برمبنای ماده 562 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)هرگونه حفاری و كاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتكب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیا مكشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محكوم می شود.
النتهای پیام

منبع: