به گزارش عصر توریسم فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان سمنان اظهار داشت: از آغاز سالجاری تابحال ۵۰ حفار غیرمجاز در سطح استان دستگیر و تحویل مراجع ذی ربط برای رسیدگی قضایی شده اند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، ابوالقاسم كربلایی غلامی بامداد سه شنبه در نشست حفاظت از میراث فرهنگی استان سمنان به میزبانی اداره كل میراث فرهنگی، ضمن بیان اینكه از آغاز سالجاری تابحال ۸۲ هزار و ۶۷۰ مورد بازدید از آثار تاریخی استان توسط نیروهای یگان حفاظت صورت گرفته است، تاكید كرد: دستاورد این بازدیدها دستگیری ۵۰ نفر از حفاران غیرمجاز و تحویل آنها به مراجع ذی صلاح برای رسیدگی قضائی است.
وی با اشاره به اینكه امسال همینطور شش دستگاه فلزیاب در سطح استان سمنان از متخلفان كشف و ضبط شده است، اضافه كرد: برای حفاظت بهتر از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی مردم می توانند گزارش های خویش را با حفظ امانت داری از سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام كنند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به آثار مثبت همراهی مردم با یگان حفاظت، تاكید كرد: مردم استان مطمئن باشند كه در كمترین زمان بعد از تأیید صحت و سقم، به گزارش هایشان با هماهنگی نیروی انتظامی و دستور قضائی، رسیدگی خواهد شد.
كربلایی غلامی در ادامه اظهار داشت: صیانت از میراث فرهنگی در استان سمنان به علت گستردگی و پراكندگی آثار نیازمند مشاركت همه جانبه هموطنان در معرفی حفاران و دلالان اشیای عتیقه دارد
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، بر مبنای ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و كاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتكب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیا مكشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محكوم می شود.