عصر توریسم: بهتر است قبل از اینكه هیجان و علاقه‌ی كوركورانه باعث شود كه تصمیم غلط بگیرید، به مشاوره قبل از ازدواج فكر كنید.

افراد همواره قبل از اینکه شروع به انجام کاری کنند، تمامی جوانب آن را در نظر می‌گیرند. فرض کنید قرار است برای زندگی به مدت یکسال نقل مکان کرده و به شهر دیگری سفر کنید. قبل از رفتن ابتدا باید از شرایط و فرهنگ زندگی در آن شهر به خوبی اطلاعات کسب کنیدتا به مشکل برنخورید. برای اینکار یا باید از کسی که در آن شهر سکونت دارد پرس و جو کنید و یا اینکه از مشاوران املاک کمک بگیرید. در صورت عدم سازگاری با شهر جدید نیز می‌توان خیلی راحت به شهر سابق بازگشت. همانطور که می‌بینید مشاوره و کسب اطلاعات قبل از شروع یک کار بسیار مهم است.

مشاوره ازدواج نیز به عقیده‌ی خیلی‌ها مهمترین بخش از زندگی بوده چراکه در صورت سازگار نبودن با زندگی مشترک دیگر خبری از بازگشت به حالت اولیه نیست. یا باید خود را با شرایط وفق داد یا اینکه طلاق گرفت. پس بهتر است قبل از اینکه هیجان و علاقه‌ی کورکورانه باعث شود که تصمیم غلط بگیرید، به مشاوره قبل از ازدواج فکر کنید. ما در این مطلب قصد داریم به اهمیت مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج قبل از شروع زندگی مشترک بپردازیم.

چرا مشاوره ازدواج؟

مشاوره ازدواج قبل از شروع زندگی مشترک باعث می‌شود تا زوجین از احساسات و خصلت‌های منحصربفرد خود توسط روانشناس آگاه شوند. یکی از مشاوران ازدواج در کتابی تحت عنوان "بیشعوری" با شرح پرونده‌ی یکی از مراجعینش، به اهمیت یافتن خصلت‌های منحصربفرد افراد قبل از آغاز زندگی مشترک تاکید کرده است. در این پرونده سرگذشت زندگی دو عاشق بریتانیایی که پس از گذشت تنها یکسال از زندگی مشترک اقدام به طلاق کردند، به طور خلاصه ذکر شده است. اختلاف این دو از زمانی شروع شد که رز همسر دیوید بدون اطلاع او موهای خود را بلوند می‌کند. دیوید که از کودکی کمی لجباز بوده از اینکه رز بدون اطلاع او موهای خود را رنگ می‌کند، رفتار خود را تغییر داده و پس از گذشت یکسال لجبازی مجبور به طلاق می‌شوند.

این روزها مراکز مشاوره خانواده در تهران و سایرنقاط کشورتوانسته‌اند به بسیاری از خانواده‌هایی که دچار اختلاف بایکدیگر هستند کمک کنند و از جدایی آ‌ن‌‌ها جلوگیری کنند

شاید اگر آن‌ها قبل از شروع زندگی مشترک نزد مشاور رفته بودند، روانشناس با کشف خصلت‌های بچگانه آن‌ها یا مانع ازدواج می‌شد و یا با راهکارهایی مناسب این مشکل کودکانه دیوید را برطرف می‌کرد. همانطور که می‌بینید اختلافات خانوادگی ریشه در رفتارهای بچگانه و عدم درک متقابل دارد که به کمک یک روانشناس و مشاور خوب می‌توان آن‌ها به سادگی مدیریت کرد.

بهترین زمان برای مشاوره ازدواج

یکی از متداولترین سوال‌هایی که می‌شود این است که چه زمان باید از مشاوره ازدواج بهره‌مند شد. بسیاری از افراد به تصور اینکه دوره‌ی نامزدی بهترین زمان برای شناخت یکدیگر است، از رفتن به مراکز مشاوره خودداری می‌کنند. اما همانطور که در بالا ذکر کردیم، مشاوره برای یافتن احساسات و خصلت‌هایی است که افراد از آن بی‌خبرند و فقط روانشناس است که با طرح پرسش‌هایی خاص، آن‌ها را کشف می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود از همان آغاز آشنایی با مراجعه به مراکز مشاوره اقدام به کشف احساسات خود کنید. بهتر است تنها از یک مشاور استفاده کنید چراکه با متعدد شدن مشاوران، ممکن است نظرات و شیوه‌ی آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد و این امر موجب سردرگمی زوجین شود.

 

مشاوره قبل از ازدواج چگونه انجام می‌شود؟

معمولا مشاوره قبل از ازدواج ابتدا به صورت زوجی بوده و سپس برای مدتی انفرادی می‌شود. مشاوره انفرادی نیز به این خاطر انجام می‌شود تا مشاوران با طرح پرسش‌های کتبی و شفاهی شخصیت افراد را شناسایی کنند. معمولا افراد از اینکه در کنار نامزد خود به چنین سوال‌هایی پاسخ دهند، خجالت کشیده و حقیقت را نمی‌گویند. پس از اینکه مشاور شخصیت زوجین را شناسایی کرد، اقدام به تحلیل آن‌ها می‌کند. به طور مثال، یکی از زوجین براساس آزمون‌های گرفته شده درونگرا و دیگری برونگرا است. مسلما این دو تیپ شخصیت، نقطه مقابل یکدیگر بوده و در آینده دچار اختلاف خواهند شد. چراکه افراد درونگرا معمولا گوشیه‌گیر هستند و تحمل شیطنت‌های افراد برونگرا را ندارند. از این رو مشاور سعی می‌کند این مسئله را مهم جلوه دهد و با آگاهی دادن به زوجین آن‌ها را هنگام بروز اختلافات به از خودگذشتگی تشویق کند.

خجالت را کنار بگذارید

بهتر است هنگام مشاوره خجالت را کنار گذاشته و صادقانه حرف‌های خود را با روانشناس در میان بگذارید. ممکن است در حضور نامزد خود از گفتن برخی حرف‌ها خودداری کنید، اما بهتر است این کار را نکنید چراکه قرار است تا آخر عمر درکنار هم زندگی کنید. بهتر است از همین حالا تعارف و خجالت را کنار بگذارید تا در آینده به مشکل بر نخورید. اگر خجالت بکشید دیگر قادر نخواهید بود که هنگام ناراحتی از همسر خود بخاطر رفتاری که داشته، گلایه کنید. گاهی چشم‌پوشی از رفتارهای ناپسند یکدیگر منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود که این امر می‌تواند به طلاق ختم شود. بنابراین خجالت را کنار گذاشته و اگر چیزی باعث ناراحتی شما می‌شود، آن را با همسر خود درمیان بگذارید تا با گفتگو مسئله را حل کنید.

ویژگی‌های یک مشاور خوب

بسیاری از افراد به دنبال بهترین مراکز مشاوره ازدواج در تهران و سایر شهرها هستند و نمی‌دانند که یک مشاور خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. اما، خوشبختانه مشاوران خانواده در ایران با اتخاذ بهترین متدهای آموزشی و روانشناسی، توانسته‌اند کمک بزرگی به زوجین کنند. یک مشاور خوب باید صبور و مهربان باشد تا زوجین به راحتی بتوانند با او درد و دل کنند. اگر مشاور نتواند با صبر وحوصله‌ی خود با زوجین ارتباط برقرار کند، مسلما قادر به کمک به آن‌ها نخواهد بود. همچنین مشاور باید با قدرت تحلیل خود بهترین تصمیم را گرفته و با ارائه راهکارهای مناسب، آن‌ها را به شناخت بهتر یکدیگر کمک کند.

سخن پایانی

ازدواج یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در زندگی هر فرد رخ می‌دهد. اما مهمتر از ازدواج، شناخت یکدیگر و حل اختلافات احتمالی در زندگی زناشویی است. بسیاری از افراد با توجه به این مسئله به دنبال بهترین مراکز مشاوره قبل از ازدواج در تهران و سایر شهرستان‌ها هستند. ما در این مطلب سعی کردیم تا به اهمیت مشاوره چه قبل و چه بعد از ازدواج اشاره کنیم و نکاتی را در این زمینه در اختیار شما بگذاریم.

در نهایت اگر به دنبال مشاوره ازدواج و خانواده در تهران هستید و کلینیک های مشاوره روانشناسی مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده اید و هنوز تصمیم خود را برای انتخاب روانشناس مورد نظرتان نگرفته اید ما به شما مرکز تخصصی روانشناسی و روانپزشکی دکتر آل یاسین را پیشنهاد میکنیم که با سالها سابقه درخشان در این زمینه و با بهره گیری از بهترین روانشناسان در تهران می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

آدرس وبسایت : https://draleyasin.com           

تلفن تماس: 02126474195

لینک خبر : کلوب

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.