عصر توریسم: گوانجو ششمین شهر بزرگ كره جنوبی و بزرگترین شهر در منطقه ژولا (شامل استان های ژئولابوك و ژولانام) است. این منطقه بطور سنتی محیط مطلوبی برای كشاورزی بوده است. به موازات همین خاصیت ها، این منطقه سنت و تاریخ دیرینه ای هم از قیام دهقانان مقابل حاكمان دارد. یكی از این قیام ها برای دستیابی به دموكراسی و آزادی، عملا موسس كره جنوبی نوین شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در اواسط قرن بیستم، گرایش به كمونیسم در ژولانام بسیار رایج بود، كه دولت ضد كمونیست كره جنوبی را به شدت مختل كرد كه به درگیری بین مردم و دولت منجر گردید.
گوانگجو یك گورستان ملی دارد كه درواقع عملا نمایشگاه و موزه ای طبیعی درباره قیام سركوب شده مردم است.
دیكتاتورهای مختلفی در این منطقه حاكم بودند كه با وجود آنان، مردم كره جنوبی امیدوار بودند روزی دموكراسی و برابری بر محل زندگی شان حاكم شود؛ درنتیجه به مبارزه و قیام هایی اقدام نمودند كه، كشته هایی از اقشار و سنین مختلف بود.

در قیام ماه می، نیروها به روی جمعیت تظاهرات كننده آتش گشودند كه درپی آن بیش از 500 نفر كشته شدند. هنوز معین نمی باشد چه كسی دستور آتش را صادر كرد؛ برای اینكه دولت مستقر خیلی از اسناد مظنون را از بین برد. اجساد آن قربانیان هم اكنون در گورستان ملی ماه می دفن شده اند.
پس از این قتل عام، بعضی از معترضان به ایستگاه های پلیس و زره پوش ها در نزدیكی گووانجو حمله كردند و یك شبه نظامی را تشكیل دادند و ارتش جمهوری كره (ROK) ارتش جمهوری مركزی را از مركز شهر گوانجو بیرون راند. رسانه های جمعی كه در اختیار دولت بودند، عملاً نسبت به آنچه در گووانجو صورت گرفت دروغ گفتند.

با این حال، بعضی از معترضان گوانجو موفق شدند از شهر محاصره شده بیرون بروند و اخبار را در استان ژولانام پخش كنند. این امر اعتراضا های بسیاری را در شهرهای دیگر برانگیخت.
سپس مردم گوانگجو به تجربه عمیقی رسیدند. آنها دریافتند كه در واقع می توانند خودشان را اداره كنند. اما چندی بعد، ارتش باردیگر وارد مركز شهر گوانجو شد، با شبه نظامیان شهروند جنگید و آنها را شكست داد.

قیام گوانجو بطور موقت نتوانست دموكراسی را به كره جنوبی بیاورد اما تأثیر ماندگاری داشت. مردم گوانجو هر ساله به اعتراض خود ادامه دادند و خواهان تصدیق حقایق در مورد قیام و جبران خسارت قربانیان شدند.

در اواخر دهه 1980، مردم كره جنوبی بیشتر و بیشتر حقیقت را درباره قیام گوانجو شنیدند، و این جنبش های سیاسی بسیار مؤثر بودند كه سرانجام موفق شدند كره جنوبی را دموكراتیك كنند.

در دهه 1990 مسئولان وقت دولت كه مسئولیت سركوب قیام گوانگجو به عهده داشتند، تحت پیگرد قرار گرفتند و به بهتان جنایات به زندان فرستاده شدند.

اكنون گورستان محل دفن قربانیان قیام گوانگجو به یك یادمان بزرگ تبدیل گشته است. در كنار خیلی از قبرها عكسهای قربانیان قیام وجود دارد. بیشتر آنها مانند جوانان معمولی اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به نظر می رسند.

همچنین آثار هنری در محوطه وجود دارد كه در اطراف قبرها طراحی شده اند.

گورستان 18 می در حاشیه شهر گوانجو قرار دارد و با اتوبوس حدود یك ساعت از مركز شهر فاصله دارد و فرصتی است برای ادای احترام بازدیدكنندگان از كره به قربانیان استقرار دموكراسی.

منبع:

دسته‌ها: توریسم