به گزارش عصر توریسم مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: با تبلیغات منفی درباره كرونا چطور در دوران پساكرونا باز هم ایران را بعنوان مقصد گردشگری در بازارهای خارجی تبلیغ كرده و اعتماد گردشگران را جذب كنیم؟

محمدابراهیم لاریجانی مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره چالش تاثیر منفی انتشار اخبار ناگوار كرونایی روی صنعت توریسم به خبرنگار مهر اظهار داشت: حالا ویروس كرونا وارد ایران شده و افراد زیادی یا از روی ترس یا دلسوزی و یا جو روانی رسانه های خارجی و یا حتی از روی اطلاعات غلط مشغول مخدوش كردن نام ایران هستند و مدام درباره اینكه چه كمبودهایی در ایران وجود دارد و یا اینكه در كجا چه اتفاق ناگواری افتاده است و یا اینكه بیمارستان های ما با كمبود امكانات گرفتار هستند و … صحبت می شود. غافل از اینكه چند ماه دیگر كرونا از بین می رود و ایران باردیگر می خواهد در بازارهای بین المللی حضور پیدا كند.
وی اظهار داشت: ما باید به این مورد فكر نماییم كه پس از كرونا چطور می خواهیم توریست جذب نماییم آیا با این جوسازی ها، دنیا حرف ما را می شنود؟ زمانی كه می گوئیم ایرلاین ها آلوده به ویروس هستند و یا هتل های ما استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی كنند یا سیستم های نظامی و مترو و بهداشت و امكانات بیمارستانی خویش را زیر سوال می بریم آیا به این فكر نمی نماییم كه توریست بعد از این دوره چطور اعتماد كرده و به ایران بیاید؟
لاریجانی در ادامه اظهار داشت: از مردم در این حوزه توقعی نیست چون شاید آگاهی لازم را ندارند اما چرا فعالان گردشگری كه بر روی تاثیر این اخبار واقف هستند، به آن دامن می زنند آیا آنها نمی دانند كه در پساكرونا ما باید به نمایشگاه های خارجی برویم و درباره جذب توریست تبلیغ نماییم آن زمان چطور باردیگر برای توریستهای خارجی تصویر سازی كنیم؟ با این اقدامات ما در حال تخریب ایران بعنوان مقصد گردشگری هستیم.
لاریجانی با تاكید بر اینكه در حال تخریب برند مقصد هستیم اظهار داشت: بهداشت، امنیت و هتل و … برند مقصد را در ذهن توریست شكل می دهد، ما چه بلایی سر این برند گردشگری می آوریم. فعالان گردشگری بگونه ای صحبت می كنند كه انگار قرار نیست تا دو ماه دیگر وارد چرخه گردشگری شوند. ما می خواهیم توراپراتورها و اساتید دانشگاهی و اندیشمندان به كمك بیایند و درباره ضرورت حفظ برند مقصد بگویند كه از الان باید چه كار كرد.
وی اضافه كرد: زمانیكه در چین كرونا شیوع پیدا كرد، آن چیزی كه چینی ها به دنیا مخابره كردند ساخت بیمارستان در ده روز بود. این همان چیزی است كه در ذهن مردم شكل گرفته است. باید بررسی كرد كه آنها در اوج ضعف و بحران چه چیزی را به دنیا مخابره می كنند ما چرا این كار را انجام ندهیم؟ چرا هیچ كسی نگفت كه ایران در ۲۰ روز چند هزار ایرانی را پایش كرد و یا چه امكاناتی را به كار گرفت تا افراد بتوانند یك تست اولیه از وضعیت خود بگیرند و یا اینكه چه نرم افزارهایی به وجود آمد تا بررسی شود آیا كسی نیاز دارد به بیمارستان برود یا نه. ما چرا اخبار و اتفاقات خوب را به دنیا مخابره نكنیم؟
مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری افزود: كشورهای دیگر باآنكه با كرونا درگیر هستند اما روی این مورد تاكید و تبلیغ می كنند كه در حال ضدعفونی كردن مراكز هستند و یا چه آموزش هایی را می دهند و یا اینكه هواپیماها چطور ضدعفونی می شوند. آنها حتی اگر كاری را انجام هم ندهند به خوبی می توانند آنرا به دنیا مخابره كنند تا تصویر آن مقصد از ذهن گردشگران پس از كرونا مخدوش نشود. چون برای آنها حفظ برند مهم می باشد ما چرا این كار را انجام ندهیم؟ آیا ما به برند مقصد در دوران پساكرونا فكر كرده ایم؟
وی خاطرنشان كرد: اگر فعالان گردشگری از همین الان به انتشار عكس ها و معرفی ایران واقعی و قدرت ایران در مبارزه با كرونا نپردازند، سال ها باید وقت و هزینه بگذاریم تا این تصویر را از ذهن گردشگران پاك نماییم و بعد برای جذب آنها اقدام گردد. باید از الان به فكر صنعت توریسم پس از كرونا باشیم. الان هتلداران و یا آژانسداران فكر می كنند كه همه چیز تمام شده است. از الان باید درباره نمایشگاه ها و بازاریابی ها برنامه ریزی نماییم. چرا فكر نمی نماییم سه ماه دیگر باردیگر باید روی این صنعت كار كنیم؟
لاریجانی اظهار داشت: هتل های بلژیك اعلام نموده اند كه از دوران كرونا برای ارتقای كیفیت اتاق های خود استفاده می نماییم یا تركیه اعلام نمود كه از این فرصت درباره رفع نقصها گردشگری بهره می بریم حتی اگر این كارها را انجام ندهند اما به دنیا آنرا اعلام می كنند ولی ما داریم در این مدت چه كار می كنیم؟ باید از الان برنامه ریزی كرد كه در چه نمایشگاه هایی و چطور شركت نماییم و یا اینكه رایزنان ایران باید چه كار كنند. از ۵ فروردین در صورتیكه ادارات باز شود؛ آمادگی كامل داریم درباره پساكرونا برنامه ریزی نماییم. الان همان تصویر منفی كه از ایران بابت ویروس كرونا وجود دارد و آنرا به دنیا مخابره می نماییم بعد از كرونا بعنوان یك بحران به حساب می آید و تازه باید جواب گردشگران را بدهیم كه آیا مشكل هواپیماها یا هتل ها و… حل شده است یا نه.