به گزارش عصر توریسم محققان با كاوش در یك از غارهای جزیره «سولاوسی» اندونزی به دو سنگ نگاره مینیاتوری ۲۰ هزار ساله دست پیدا كردند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نت، باستان شناسانی كه در اندونزی مشغول كاوش بودند، دو سنگ نگاره گاومیش و اجرام آسمانی ۲۰ هزار ساله كشف كردند كه در نوع خود اولین مورد اكتشاف در خارج از اروپا محسوب می شوند.
بر روی یكی از این سنگ نگاره ها كه از جنس سنگ رسوبی است، تصویر یك «گاومیشك» – نوعی گاومیش كوچك منطقه «سولاوسی» – دیده می شود.
یكی دیگر از این سنگ نگاره ها كه از جنس سنگ آهك است هم تصویر جرم آسمانی و پرتو نور اطراف آنرا به تصویر می كشد.
محققان معتقدند، سنگ نگاره «جرم آسمانی» بعنوان اولین نوع از یك اثر «نقش برجسته» متعلق به دوران ماقبل تاریخ به حساب می آید كه در آسیا كشف شده است. بدین سان فرضیه پیشین كه این مردمان اروپای غربی بودند كه برای اولین بار به هنر روی آوردند، به چالش كشیده می شود.
«میشل لانگلی» یكی از محققان این اكتشاف بیان نمود: «مردم این منطقه همزمان یا شاید كمی زودتر از (مردمان غرب اروپا) آثار هنری خلق می كردند.»
تصویر سنگ نگاره گاومیش به دلیل فرسایش در ابتدا حدودا غیر قابل تشخیص بود. تصویری كه در وهله اول به نظر می آمد، مجموعه ای از خطوط معنادار بود.
هرچند نتایج تحقیقات درباره این دو سنگ نگاره هفته گذشته در ژورنال «طبیعت رفتار انسان» به چاپ رسیده است اما، این آثار در سال ۲۰۱۷ و در بین انبوهی از آثار باستانی همچون ابزارهای باستانی، استخوان های حیوانات و… كشف شدند كه البته تمامی این آثار بر این مورد دلالت دارد كه این مكان در اواخر عصر یخ مرتبا بعنوان مكانی برای اسكان شكارچیان فصلی مورد استفاده قرار می گرفته است.
در سال ۲۰۱۴ هم همین گروه دیرینه شناسی مجموعه ای از نقاشی های باستانی را در یكی از غارهای جزیره «سولاوسی» كشف كرد. سال قبل هم نقاشی های مشابهی توسط همین گروه در جزیره «بورنئو» واقع در اندونزی كشف شد كه قدمت آثار هر دو جزیره حدود ۴۰ هزار سال تشخصی داده شد.

دسته‌ها: توریسم