عصر توریسم: در سالی كه گذشت روند ثبت موزه های دانشگاهی كشور در كمیته بین المللی موزه های دانشگاهی (UMAC) اوج گرفت و طی یك سال، 6 موزه به این كمیته پیوستند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، كمیته بین المللی مجموعه ها و موزه های دانشگاهی، زیرمجموعه “ایكوم” (شورای بین المللی موزه ها) است كه با هدف پشتیبانی از میراث به سرپرستی دانشگاه ها تشكیل شده است. این كمیته انجمنی برای تمام افرادی به شمار می آید كه بطور در رابطه با موزه ها، نمایشگاه ها و مجموعه های دانشگاهی كار می كنند.
در سال ۹۸ به ترتیب موزه پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهركرد، موزه دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران، موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز، موزه روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران و موزه اسناد مركزی دانشگاه تهران به كمیته بین المللی موزه های دانشگاهی پیوستند.
این در حالیست كه موزه روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران آذر ماه ۹۸ در بیمارستان روزبه راه اندازی شد و هم اكنون دانشگاه تهران به لحاظ تعداد موزه های ثبت شده در یومك، در صدر سایر دانشگاه ها قرار دارد.
در ادامه به ارائه معرفی مختصری از ۶ موزه ای كه سال ۹۸ به كمیته بین المللی موزه های دانشگاهی پیوستند، پرداخته ایم.
نمایش امكانات قدیم پزشكی در “موزه تاریخ پزشكی سلامت” بروجن
“موزه تاریخ پزشكی سلامت” دانشگاه علوم پزشكی شهركرد، اواخر دی ماه ۹۶ در شهرستان بروجن راه اندازی شد و ۲۴ فروردین ماه ۹۸ به كمیته بین المللی موزه های دانشگاهی پیوست.
ساختمان مریض خانه قدیم بروجن بجای مانده از زمان قاجار با قدمت ۱۲۰ ساله كه به موزه دانشگاه علوم پزشكی شهركرد اختصاص یافته است، بلدیه (شهرداری) شهر بوده كه بعد از مدت كوتاهی با اندك تغییراتی همچون نصب سُرب در درب و دیوار برخی از اتاق ها برای استفاده رادیولوژی و رنگ آمیزی مخصوص جهت اتاق عمل، به بیمارستان تغییر كاربری می دهد و تجهیزات و امكانات مورد نیاز در آن نیز با مشاركت مردم و خیرین تامین می شود.

این موزه با هدف آشنایی نسل جدید با امكانات و نحوه ارائه خدمات در قدیم و نیز فراهم شدن بستر جذب توریست به منطقه بروجن، افتتاح شده و در آن بیش از یكصد قلم تجهیزات پزشكی به جا مانده از قدیم به همراه تصاویر، معرفی مفاخر پزشكی و سیر تكامل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استان در معرض دید عموم قرار گرفته است.
نمایش سیر تحول دانشگاه در موزه فردوسی مشهد
“موزه دانشگاه فردوسی مشهد” در اردیبهشت ماه ۹۷ ذیل مركز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به كار كرد. این موزه در بخش های مختلف راهروی ورودی، گالری یك، اتاق مطبوعات، راهروی گذار، گالری دو، اتاق مركز و بخش دیداری–شنیداری، سیر تحول دانشگاه فردوسی مشهد را بعنوان مهم ترین مركز علمی فرهنگی شرق كشور در یك بستر ۷۰ ساله به معرض نمایش گذاشته است.

این موزه با تاكید بر هویت دانشگاه، مجموعه ای از ترازوها و میكروسكوپ های قدیمی، دستگاه مورس، وسایل كمك آموزشی در رابطه با نمایش صور فلكی مربوط به دهه ۴۰ دانشگاه و نخستین تلسكوپی كه وارد این دانشگاه شده را به معرض نمایش گذاشته و همین طور همه اسناد و مدارك شامل عكس ها، تصاویر، فیلم ها، خاطرات، مصاحبه ها و هرچیزی كه تاریخِ دانشگاه و كارهای اعضای آنرا در بردارد، گردآوری و بعنوان یك میراثِ ماندگار حافظت می كند.
شناسایی تمدن های گذشته ایران در مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران
موسسه دیرینه شناسی در سال ۱۳۳۸ به پیشنهاد استاد دكتر عزت الله نگهبان در دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تأسیس شد. هدف اصلی این موسسه، انجام تحقیقات علمی دانشگاهی در زمینه های مربوط به دیرینه شناسی و شناسایی فرهنگی و تمدن های گذشته ایران و ممالك همجوار به استناد پژوهش های دیرینه شناسی هنر بود.

این مؤسسه با اجرای طرح های پژوهشی، برگزاری دوره های آموزشی و كارگاه ها، همایش ها و سخنرانی ها نقش مؤثری در پویایی علم دیرینه شناسی دارد.
انجام آزمایش های علمی پیشرفته با جنبه آموزشی در “موزه دانشگاه شهید چمران اهواز”
موزه “دانشگاه شهید چمران اهواز” در فضایی به مساحت ۳ هزار متر مربع در سال ۸۲ راه اندازی شد. این موزه در سالن علم خود بخش هایی از قبیل بیوگرافی دانشمندان تراز اول ایران و جهان، مجسمه و نقاشی چهره آنها، میكروب های مختلف بیماری زا، بخش زمین شناسی و… را به معرض نمایش گذاشته است. همین طور در سالن طبیعت انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان، خزندگان و… به نمایش درآمده و بوسیله منظره سازی های گوناگون، به صورت یك باغ وحش بی جان طراحی شده است.

در این موزه همین طور رشته هایی همچون علوم پزشكی، فیزیك كلاسیك، فیزیك مدرن، علوم و تاریخ طبیعی، حفاظت از محیط زیست و… با تمام زیرمجموعه های مربوط به آنها تدریس می شوند و نیز آزمایش هایی نظیر آزمایشات اتمی، آزمایشات زیر اتمی، ماده و ضد ماده، كوانتوم، لیزر، شكست لیزر، نور، انواع اسكن های پزشكی، تله پاتی، خروج انرژی پلاسما از بدن و… در این موزه با جنبه آموزشی و در سطح پیشرفته انجام می شود.
نمایش فیلم با محور اختلالات روانی در “موزه روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران”
موزه روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران ۲۱ آذر ماه سال ۹۸ همراه با رونمایی آثاری از زنده یادان دكتر عبدالحسین میرسپاسی، دكتر غلامحسین ساعدی، دكتر داوود شاه محمدی، دكتر افشین یداللهی و سایر آثار باارزش تاریخ روان پزشكی و سلامت روان ایران راه اندازی شد.

این موزه شامل هفت خوان تاریخ روان پزشكی، تصویری از آرشیو موزه پزشكی شامل تصویر مینیاتوری از نمایش دارالمجانین، مجموعه تصاویر دكتر نصر اصفهانی، بخش متعلق به پیشكسوتان بیمارستان روزبه، نمایش فیلم هایی با موضوع اختلالات روحی و روانی و درمان های قابل انجام روی آنها، بخش مربوط به كارهای بین المللی دكتر «افشین یدالهی» است و بخش پایانی نیز به معرفی پزشكانی مانند «شاه محمدی» و «علاقه بند راد» اختصاص داده شده كه برای اولین بار، روان پزشكی مدرن را وارد ایران كرده و اولین كنگره های این حوزه را در دهه ۶۰ در ایران برگزار كردند.
“موزه اسناد مركزی دانشگاه تهران”، موزه ای با تاكید بر هویت این دانشگاه بعنوان نماد علمی كشور
موزه اسناد مركزی دانشگاه تهران در شهریور ماه ۹۷ به همت عباس توكلی جلودار، كارشناس مرمت نسخه های خطی در این دانشگاه و با حمایت دكتر رسول جعفریان، رئیس كتابخانه مركزی دانشگاه تهران راه اندازی شد. این موزه با تاكید بر هویت دانشگاه تهران بعنوان نماد علمی كشور، مجموعه ای شامل اشیای اهدایی به دانشگاه تهران، اشیای آنالوگ و قدیمی مورد استفاده در كتابخانه، مجموعه های عكس از دوران قاجار، اسناد و نسخ خطی را به معرض نمایش گذاشته است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، هم اكنون «موزه ملی تاریخ پزشكی» دانشگاه علوم پزشكی تهران، «موزه نگارستان» دانشگاه تهران، «موزه مقدم» دانشگاه تهران، «موزه تاریخ طبیعی» دانشگاه تربیت معلم مشهد، «موزه تاریخ طبیعی» دانشگاه شیراز، «موزه نصیر» دانشگاه خواجه نصیر، «موزه تاریخ پزشكی» دانشگاه علوم پزشكی بوشهر، «موزه بهداشت و سلامت» دانشگاه علوم پزشكی شهركرد، «موزه تاریخ علم» دانشگاه اردبیل، «موزه دانشگاه فردوسی مشهد»، «موزه و مؤسسه باستان شناسی» دانشگاه تهران، «موزه تاریخ علم و طبیعت» دانشگاه اهواز، «كتابخانه مركزی و مركز اسناد» دانشگاه تهران و «موزه روان پزشكی» دانشگاه علوم پزشكی تهران در كمیته بین المللی موزه های دانشگاهی (UMAC) به ثبت رسیده اند كه در این میان چهار موزه به حوزه پزشكی اختصاص دارند.

منبع: