به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری مجموعه غار علیصدر درباره تاثیر عضویت این غار در سازمان جهانی جهانگردی اظهار داشت: گرفتن حق میزبانی بعضی از اجلاس ها و پیشنهاد مشاور در بهره برداری از غارها همچون فواید این عضویت است.

مسعود ملكی معاون گردشگری غار علیصدر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فواید عضویت غار علیصدر در سازمان جهانی گردشگری UNWTO توضیح داد: غار علیصدر در سال ۲۰۱۶ به عضویت سازمان جهانی جهانگردی در آمد و با شركت در اجلاس سالیانه سازمان جهانی در سال ۲۰۱۷ درخواست نمود تا سال بعد اجلاس اعضای وابسته این سازمان در همدان اجرا شود كه با موافقت مواجه گردید. بدین سبب در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار در ایران این اجلاس انجام شد و دبیركل سازمان UNWTO در آن شركت كرد.
وی با اعلان اینكه ایران بعنوان هیأت رئیسه برگزیده شد و در جلسات مختلف سازمان شركت كرد اضافه كرد: از فواید برگزاری این اجلاس در ایران، رونق گردشگری برای كشورمان بود آن هم در صورتیكه استكبار جهانی خواستار تحریم ایران است و تمایل دارد تا سفرهای كمتری به ایران شود. وزیر میراث فرهنگی نیز اعلام نموده بود كه سازمان جهانی گردشگری به سبب برگزاری اجلاس اعضای وابسته UNWTO ایران را كشوری امن برای سفر معرفی كرده است. تلاش ما هم در حوزه معرفی ایران بعنوان كشور دارای منابع غنی گردشگری و تاریخی و ایجاد گسترش با كشورها برای توسعه گردشگریست.
ملكی درباره اینكه همكاری ها با سازمان جهانی WTO بعد از پیوستن غار علیصدر به سازمان جهانی به چه صورت انجام می شود اظهار داشت: این عضویت به معنای ارتباط نزدیك تر با این سازمان جهانی، شركت در جلسات و نشست های آنها و رصد خبرهای روز جهان و عضویت در كتابخانه مجازی سازمان جهانی گردشگریست كه تنها اعضای وابسته می توانند از آنها استفاده كنند. ما در این كتابخانه فرصت معرفی خودمان را بعنوان عضو كتابخانه داریم و الان نیز تصاویری از همدان در آن وجود دارد. حتی با عضویت در این سازمان توانستیم میزبانی اجلاس را بگیریم كه البته تا سالهای متمادی آثار این میزبانی وجود دارد. بیشترین سود عضویت در این سازمان جهانی، در حوزه تبلیغ و معرفی است كه الان تیم كارشناسی ما در حال كار كردن روی این مساله است. در سازمان جهانی كارهایی نظیر اجلاس سالانه، دو سالانه، كنفرانس های علمی با موضوعات مختلف در كشورها و … وجود دارد ما بعنوان عضو ثابت همیشه در این جلسه ها دعوت می شویم.
وی افزود: غار علیصدر بعنوان بزرگترین غار آبی در جهان شناخته شده است و این ارتباطات باید حفظ شود. زمانی كه دبیركل سازمان جهانی در اجلاس همدان ۲۰۱۸ شركت كرد، به ما پیشنهاد مشاوره سازمان جهانی گردشگری در بهره برداری از غارها را داد. كارهای مربوط به این مساله انجام شده است ولی هنوز ابلاغیه ای نگرفته ایم. امروزه به سبب كارهای تخصصی كه در چند سال قبل در غار علیصدر انجام شده است، بعنوان مجموعه تخصصی غارشناسی در دنیا مطرح هستیم و عضو انجمن بین المللی غارهای جهان نیز شده ایم حالا نیز در صفحه اول سایت انجمن غارهای دنیا قرار داریم.
معاون گردشگری مجموعه غار علیصدر با اعلان اینكه این غار بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در دنیاست اشاره كرد: اگر بعضی از غارها برای تبدیل شدن به مجموعه توریستی باید آماده سازی می شدند این غار خیلی از زیرساختها را از قبل داشته است. همین طور می توان اظهار داشت كه غار علیصدر پربازدیدترین غار آبی دنیاست چونكه سالیانه یك میلیون توریست داخلی و خارجی از این غار دیدن می كنند.
ما در حوزه محیط زیست كارهای مطالعاتی مختلفی انجام داده ایم و تاییدیه نیز گرفته ایم كه صدمه ای از جهت حضور توریست به غار وارد نشود. ما در نظر داشتیم تا اجلاس گردشگری روستایی و اكوتوریسم را هم در سال ۲۰۲۰ برگزار نماییم اما كرمانشاه این میزبانی را گرفت.

منبع: