عصر توریسم: سازمان جهانی گردشگری باتوجه به شیوع ویروس كرونا و ضرورت استفاده از فناوری های جدید، مبادرت به راه اندازی چالش راهكارهای شفابخش كرده تا اثرات منفی این همه گیری بر گردشگری را به حداقل برساند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، زوراب پولولیكاشویلی دبیر كل سازمان جهانی گردشگری در نامه ای به دولت های عضو سازمان عنوان نمود كه در این وضعیت دشوار نباید فراموش كرد كه گردشگری دموكرات ترین و منعطف ترین بخش اقتصاد در هر كشوری است.
او با اشاره به این كه صنعت گردشگری توانسته است بعد از بحران هایی مانند سارس در سال ۲۰۰۳ و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ بلافاصله روی پای خودش بایستد، نقش گردشگری را در بازگرداندن مردم به زندگی عادی پررنگ دانست.
در همین راستا، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) فراخوانی برای چالش راهكارهای شفابخش راه اندازی كرده است كه از جانب سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم حمایت می شود و در اصل فراخوانی برای دستیابی به مبتكرانه ترین استارت آپ ها، كارآفرینان و فناوری های موجود از سرتاسر دنیاست تا چاره هایی برای كمتر كردن اثرات كووید ۱۹ بر روی گردشگری فراهم آورند و از عاشقان سفر، كسب وكارها و مقام های فعال در این بخش حمایت شود تا این بحران با كمترین لطمه ها به اتمام برسد.
این چالش شامل سه بخش مجزا خواهد بود:
الف) شفابخشی برای مردم: چاره هایی متمركز بر اقدامات ایمنی، روش های ضدعفونی، شناسایی فوری ویروس و… برای سهامداران بخش گردشگری (ازجمله گردشگرها، كاركنان بخش گردشگری و شركت ها.)
ب) شفابخشی برای شركت ها: چاره هایی متمركز بر برنامه های دیجیتال برای گردشگری، اقتصاد مشترك و مدور، مدیریت درآمد، بهبود تقاضا و سرمایه گذاری ها و … كه باید برای كل بخش گردشگری به شكل كوتاه مدت و بلندمدت اجرا شود.
ج) شفابخشی برای مقاصد: چاره هایی متمركز بر تكنیك های بازیابی مقاصد شامل اعلام بحران، مدیریت بحران، فعال سازی، برند سازی مجدد، بازیابی اعتمادبه نفس برای سفر و…
فرآیند چالش نیز سه مرحله خواهد داشت:
بازبینی و بررسی اپلیكیشن
ارزیابی توسط كمیته كارشناسان برمبنای آمادگی بمنظور ارائه خدمات و سازگاری با كشورهای مختلف
معرفی و انتشار استارت آپ های برتر
سپس راهكارهای برتر در یك فضای دیجیتالی منتشر می شود تا بهترین راهكارها برای بهبود گردشگری در اختیار دولت ها قرار گیرد. نتایج چالش در یك نشست مجازی توسط دبیر كل سازمان جهانی گردشگری ارائه می شود و درنهایت استارت آپ های برتر بوسیله شبكه خلاقیت سازمان جهانی گردشگری Network Innovation UNWTO به بیش از ۶۵۰۰ نقطه كانونی از كارآفرینان، شركت ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات آموزشی، انكوباتورها و سرمایه گذاران متصل خواهند شد.
تاریخ شروع چالش راهكارهای شفابخش از ۲۵ مارس ۲۰۲۰ (۶ فروردین ۱۳۹۹) است و متقاضیان می توانند تا سه هفته، یعنی ۱۵ آپریل ۲۰۲۰ (۲۷ بهمن ۱۳۹۹) آثار خودرا بوسیله كانال های رسمی سازمان جهانی گردشگری و با پر كردن فرم مخصوص در این نشانی https: //www.unwto.org/healing-solutions-tourism-challenge ارسال نمایند.
اسامی استارت آپ های برتر در ۲۵ آپریل (۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) اعلام و گام های بعدی چالش متعاقباً از ۲۵ آپریل به بعد اعلام خواهد شد.

منبع: