به گزارش عصر توریسم مسوول پروژه بازسازی كلیسای « نوتردام»، بازگشایی این بنای تاریخی را كه سال قبل طعمه حریق شده بود تا سال ۲۰۲۴ امكان پذیر دانست اما این رویداد را مشروط به همت همگانی كرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، «ژان لویی ژورژلین» تصریح كرد به تاخیر افتادن غیرمنتظره و مكرر پروژه بازسازی كلیسای قرن سیزدهمی «نوتردام» نباید موعد ۵ ساله بازگشایی این بنا را تغییر دهد.
«ژورژلین» بیان نمود: « اگر همه همت كنند و كار را مطابق برنامه پیش ببرند، تبدیل كلیسا به محلی برای عبادت در طول پنج سال هدفی غیر ممكن نخواهد بود. مسلما تا آن زمان تمامی فضای پیرامون كلیسا بازسازی نخواهد شد و شاید مناره هم تمام و كمال مرمت نشود، اما كلیسا می تواند بار دیگر به محلی برای عبادت تبدیل گردد و این هدف ماست.»
آتش سوی مهیب كلیسای «نوتردام» ساعت ۶ و۴۳ دقیقه عصر به وقت محلی روز پانزدهم آوریل سال ۲۰۱۹ رخ داد و مناره ای كه در سال ۱۸۵۹ به این بنا اضافه شده بود را در برگرفت. شعله های آتش به سرعت به سقف چوبی این كلیسا كه با بهره گیری از صدها تیرك چوبی بلوط با قدمت چندین قرن ساخت شده بود، سرایت كرد.
ساعاتی بعد از آتش سوزی مناره این بنای تاریخی فرو ریخت. تنها چند روز بعد از حادثه آتش سوزی نحوه بازسازی مناره به چالش كشیده شد.
حدود ۵۰۰ آتش نشان به مدت ۱۵ ساعت تلاش كردند تا از سرایت آتش از سقف كلیسا به برج های ناقوس جلوگیری نمایند. اگر آتش به چهارچوب چوبی برج ها می رسید سبب سقوط ناقوس و فروپاشی كامل ساختار كلیسا می شد.
آتش درنهایت در ساعت ۹ و نیم بامداد به وقت محلی روز بعد خاموش شد. در آن لحظه دو سوم سقف كلیسا از بین رفته بود، چیزی از الوار تاریخ سقف باقی نمانده بود، بخشی از سقف طاقدار فرو ریخته بود، حدود ۴۰۰ تن از سرب سقف و مناره ذوب شده بود و بخشی از آن با باد همراه شد، اما «نوتردام » همچنان استوار بود.
«امانوئل ماكرون» به سرعت موعد پنج ساله را برای اتمام بازسازی و بازگشایی این بنا مقرر كرد. وی در جریان سخنرانی بیان نمود: « ما این كلیسا را به همراه یكدیگر بازسازی خواهیم كرد. این بخشی از سرنوشت فرانسه است. من قول میدهم كه اینكار را انجام دهم.»
از آن زمان، ۴۰ كمیته عمومی نظارت بر بازسازی « نوتردام» به سرپرستی «ژورژلین» با چالش های مختلفی روبه روشده اند.
در شانزدهم جولای، یعنی ۹۵ روز بعد از آتش سوزی مهیب كلیسای نوتردام، قانون آغاز رسمی بازسازی كلیسای نوتردام بالاخره توسط پارلمان فرانسه به تصویب رسید.
بعد از حادثه آتش سوزی ویرانگر این كلیسا، كمك های مالی پیشنهاد شده توسط كمپانی های مختلف و حتی كمك های مالی شخصی به رقم حیرت آور یك میلیارد یورو رسید.
پروژه بازسازی یكبار در تابستان سال قبل به سبب نگرانی های ناشی از مسمومیت سرب، یكبار در پاییز به سبب وزش بادهای به سرعت ۴۰ كیلومتر در ساعت در پاریس و به تازگی هم به سبب شیوه ویروس «كرونا»به تعوق افتاد.
كارشناسان مختلف كه برای مرمت این بنا از سراسر جهان گردهم آمده بودند، در تاریخ ۱۷ «مارس» به سبب شیوع ویروس «كرونا» به خانه هایشان بازگشتند.
روند جمع آوری ۴۰ هزار تیر داربست صدمه دیده كه در زمان حادثه آتش سوزی به بنا وصل شده بودند، قرار بود از ماه « مارس» آغاز شود اما به سبب قوانین قرنطینه متوقف گردید.
ساخت بنای اصلی این كلیسا در سال ۱۱۶۳ در دوران حكومت لوئی هفتم شروع شد و در سال ۱۳۴۵ میلادی به پایان رسید. این اثر را می توان بعنوان جواهری از دوران قرون وسطی كه به سبك معماری گوتیك ساخته شده محسوب كرد.
این ساختمان در سال های ۱۷۹۰ میلادی و در جریان انقلاب كبیر فرانسه مورد غفلت و صدمه قرار گرفته بود. رمان «گوژپشت نوتردام» كه در سال ۱۸۳۱ میلادی توسط « ویكتور هوگو» به نگارش درآمد، وضعیت نامناسب این كلیسا را برای خوانندگان شرح می دهد. این كتاب كمك شایانی به ایجاد تغییرات اساسی در این كلیسا بین سال های ۱۸۴۴ تا ۱۸۶۴ شد. در آن زمان معماران برجسته ای همچون «اوژن ویوله لودوك» مناره و آتشدان های این ساختمان را مرمت و تعمیر كردند.
كلیسای نوتردام میزبان مجموعه ای مهم از مجسمه ها بود كه مهم ترین آنها مجسمه های سنگی از ۱۲ پادشاه عهد قدیم است كه بالای در ورودی كلیسا قرار دارد و گالری پادشاهان نام دارد. شرایط این مجسمه ها معلوم نیست اما این آثار قبل از این هم حوادث دشواری را پشت سر گذاشته اند. در زمان انقلاب فرانسه، نیروهای دشمن این مجسمه را با مجسمه پادشاهان فرانسوی اشتباه گرفتند و همه مجسمه ها را در سال ۱۷۹۳ به میدان كلیسا بردند و با گیوتین سر آنها را جدا كردند. ۲۱ عدد از سر این مجسمه ها كه قدمت آنها به قرن ۱۳ بازمی گشت در سال ۱۹۷۷ درون دیواری در یكی از محله های پاریس كشف شدند.
در سال ۱۸۰۴، «ناپلئون بناپارت» در همین كلیسا تاج پادشاهی را بر سر گذاشت و در سال، ۱۹۰۹ «ژان دارك» قهرمان ملی فرانسه كه بعدها به صلیب كشیده و سوزانده شد در همین كلیسا توسط «پیوس دهم» مورد آمرزش قرار گرفت.
با این وجود این نخستین باری نیست كه این كلیسا قربانی تخریب یا حتی بازسازی می شود. در قرن شانزدهم، «اوگنو» ها – گروهی از پروتستان های فرانسوی – به بعضی از مجسمه های این كلیسا به این علت كه آنها را با كفر و بی دینی مرتبط می دانستند، صدمه رساندند. در سال ۱۷۹۳، در جریان انقلاب كبیر فرانسه هم گروهی از نیروهای دشمن به این كلیسا هجوم آوردند. آنها مجسمه هایی را كه گمان می داشتند پیكره های پادشاهان فرانسوی است، از كلیسا خارج و سر از بدن آنها جدا كردند. این مجسمه ها در سال ۱۹۷۷ توسط باستان شناسان كشف و بازگرداننده شدند.