به گزارش عصر توریسم نایب رییس باشگاه صنایع دستی اظهار داشت: در ایام شیوع ویروس كرونا هنرمندان لطمه پذیر صنایع دستی وضعیت بدتری نسبت به هنرمندانی دارند كه در طبقه متوسط جامعه فعالیت می كردند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: حسین بختیاری نایب رییس باشگاه صنایع دستی ایران اخیرا و به بهانه شیوع ویروس كرونا و تبعاتش، با خبرنگار مهر گفتگویی داشته درباره نامه ای كه از طرف این باشگاه به امضای فعالان حوزه صنایع دستی و فرش دستبافت رسیده كه در آن می گوید:
ما می خواهیم فرش و صنایع دستی را با وحدت رویه ای همراه نماییم تا مطالبات هر دو بخش را پیگیری نماییم. الان بیشترین دغدغه ما مشكلات ناشی از شیوع بیماری كرونا و تأثیر آن روی صنایع دستی و فرش است كه درصدد رفع آن هستیم. حالا صادرات صنایع دستی و فرش متوقف شده و فروش داخلی نیز به صفر رسیده است. ما بخش های تولید، فروش و صادرات صنایع دستی را داریم كه هر كدام به چند بخش تقسیم می شوند یك قشر افرادی هستند كه شاید تأثیری از این مساله نگیرند اما قسمتی از افراد در حد متوسط هستند كه اگر زمان ماندگاری كرونا بیشتر شود گرفتار لطمه خواهند شد و بخش دیگر و بسیار مهم هم لطمه پذیران این صنعت هستند.
دو حوزه فرش و صنایع دستی به شدت گرفتار التهاب ناشی از كرونا شده اند و دولت با كمك های یك میلیون تومانی به حداقل ۳۰ نفر در هر استان، مسلماً نمی تواند حامی آنها شود. متأسفانه یكی از گرفتاری ها این است كه دولتی ها با غیر دولتی ها هم فكری نمی كنند. اگر بدنه دولتی امكانی هم در اختیار داشته باشد، آنرا با همفكری و برنامه ریزی مناسب توزیع نمی كند.
دو قشر تولیدكننده داریم؛ یكی افرادی كه در كارگاه ها كار می كردند و دیگری افرادی كه انفرادی فعالیت داشتند. تولیدكننده كارگاهی اوضاع بهتری دارد درست است كه سفره اش گسترده تر است اما وضعیت آنها بهتر از افرادی است كه در خانه های خود گرفتار روزمرگی شده بودند و كارشان را روزانه ارائه می كردند. مثل كارگری كه روز مزد بوده است. باید برای هنرمندان صنایع دستی و فرش بسته های حمایتی ویژه ای در نظر گرفته شود. بسیاری از این افراد بیمه نبوده اند.
با همت مجمع هنرمندان صنایع دستی بنیاد تعاون و رفاه هنرمندان صنایع دستی و فرش را تشكیل می دهیم تا ساختاری حمایتی ایجاد شود. با این صندوق در طول دوران بحران می توان از ذخایر آن استفاده نمود. دولت می تواند قسمتی از آنرا بر عهده بگیرد هنرمندان نیز در آن مشاركت كنند و سالانه برنامه ریزی شود تا در چنین بحران هایی به كمك هنرمندان بیاید. هنرمندان باید بتوانند روی پای خودشان بایستند تجربه نشان داده كه اگر وضعیت ما به اینجا رسیده به خاطر سوءعملكرد مدیران بوده است.
این باشگاه زیرنظر كمیسیون ملی یونسكو در ایران، مقرر است مسائل حوزه صنایع دستی را در بخش تشكل ها و سازمان های مردم نهاد مدیریت كند. اعضای آن نیز بیشتر مدیران تشكل های صنایع دستی هستند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم