عصر توریسم: با شیوع ویروس كرونا و لغو تمام تورهای گردشگری، راهنمایان این تورها نیز بیكار شده اند كرمانی ها در یك طرح ابتكاری، قسمتی از راهنمایان را به مبارزه با ویروس كرونا گماشته اند.

گروه فرهنگ: ۱۲ هزار راهنمای گردشگری در كشور بعد از شیوع ویروس كرونا و تعطیلی تمام دفاتر خدمات مسافرتی و توقف تورهای گردشگری بی كار شدند. این مدت بی كاری مشخص نیست تا چه زمانی طول بكشد. چون هنوز معین نمی باشد ویروس كرونا چه زمانی اجازه سفر را به مردم می دهد و می توانند باردیگر به سر كار خود برگردند. از طرفی بیمه خیلی از آنها هنوز اجرایی نشده، بدین سبب نمی توانند در این مدت از بیمه بیكاری نیز استفاده كنند.
آنها حقوق ثابتی هم ندارند كه بتوانند در مدتی كه بی كار شده اند، امرار معاش كنند. متأسفانه برخی از راهنمایان گردشگری، این شغل تنها راه كسب درآمد آنها بود.
از این رو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان كرمان، مدیر كارآفرینی مركز آینده نگاری و نوآوری پژوهشكده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشكی كرمان و جامعه حرفه ای راهنمایان گردشگری كرمان با همكاری شهرداری شهر كرمان دست به ابتكاری زده است تا بتواند از ظرفیت و توانایی راهنمایان گردشگری بهره ببرد.
اجرای طرح «راهنمای سلامت شهروندان» با همكاری راهنمایان گردشگری اقدامی است كه در ایام آتی اجرا می شود. در واقع راهنمایان گردشگری در این طرح بعنوان راهنمای سلامت شهروندی، شهرداری كرمان را در زمینه آگاهی بخشی به مردم كمك می كنند.
در این زمینه محمد جهانشاهی معاون شهردار كرمان به خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از شیوع ویروس كرونا بمنظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی از طرف شهروندان و باتوجه به شروع مرحله فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، در نظر گرفته ایم تا از ظرفیت راهنمایان گردشگری بعنوان راهنمای سلامت شهروندی استفاده نمائیم.
معاون شهردار كرمان افزود: با شروع برخی كسب و كارها، مردم بیشتری به خیابان ها می آیند. پس باید از افرادی كمك بگیریم كه بتوانند ما را در راهنمایی مردم و رعایت بعضی از رفتارها و جلوگیری از رفتارهای نادرست كمك كنند. بهترین افرادی كه می توانند در این طرح با ما همكاری داشته باشند؛ راهنمایان گردشگری هستند چون آنها دوره های لازم را برای برخورد با دیگران و انجام رفتارهای مناسب در شرایط بحران دیده اند در واقع با این كار می توان كمكی هم به كسب و كار آنها كرد از طرفی می توان بعنوان مسئولیت اجتماعی؛ كاری در حوزه گذر از شرایط بد انجام داد.
وی اضافه كرد: ما به توافق رسیده ایم كه این افراد در ۱۰ نقطه از نقاط پرتردد شهر كرمان حضور داشته باشند و به مدت ۸ ساعت در روز آموزش های لازم را به مردم بدهند. این افراد از جانب دانشگاه نیز دوره های آموزشی به صورت آنلاین طی خواهند كرد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با بیان این كه راهنمایان گردشگری ازسوی شهرداری حقوق روزمزد دریافت خواهند كرد، اظهار داشت: این طرح از اول اردیبهشت اجرایی می شود و ۶۰۰ تا هزار نفر شیفت با كمك حدود ۱۰۰ راهنمای گردشگری برای این طرح پیش بینی شده است. حالا نیاز داریم كه خلاقیت به خرج داده و از بحران كرونا عبور نماییم.

منبع:

دسته‌ها: توریسم