عصر توریسم: مدیركل موزه ملی ایران از راه اندازی و آغاز فعالیت یك اپلیكیشن با هدف بازدید مجازی از نمایشگاه های موقت این موزه آگاهی داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، جبرئیل نوكنده با بیان این كه پیش گیری از شیوع بیماری كووید ۱۹ (ویروس كرونا) و لزوم حضور مردم در خانه موجب دور شدن آنها از فضای نمایشگاه های موقت موزه ها شد، افزود: در این شرایط با آغاز فعالیت پویش «# موزه ها را در _ خانه _ببینید»، موزه ملی ایران موفق شد با تولید تور مجازی، مجموعه نمایشگاه های موقت خودرا در خانه به مردم نمایش دهد.
او از طراحی و ارائه اپلیكیشن آراوین با حمایت فنی و مالی بخش خصوصی، در امتداد فراهم شدن بستر مناسب دسترسی مجازی برای بازدید از این نمایشگاه ها آگاهی داد و اضافه كرد: استفاده از امكانات و ابزارهای فضای مجازی موزه ها را قادر می كند تا ارتباط خودرا با مخاطبان حفظ نموده و با توجه بیشتر به نظرات و درخواست های آنها، در آینده بتوانند برنامه ریزی بهتری برای معرفی آثار انجام دهند.
وی اشاره كرد: موزه ها مهم ترین نهادهای فرهنگی هر جامعه هستند كه می توانند در مواقع بحران با نمایش رفتارهای مناسب و اقدامات مسئولانه كاركردهای دیگر خودرا بعنوان اركان فرهنگی جامه عمل بپوشاند.
نوكنده همین طور در توضیح عملكرد این اپلیكیشن با نشانی http: //jahanaco.com/spage/arawinapp اظهار داشت: این اپلیكشن برای علاقه مندان قابل دسترس بوده و در دو بخش مجزا برای بازدیدهای حضوری و غیرحضوری طراحی شده و همین طور قسمتی مجزا نیز برای كودكان و نوجوانان با قابلیت هایی مانند سرگرمی و نقاشی در نظر گرفته شده است.
او با بیان این كه كاربران بوسیله این اپلیكیشن می توانند از نمایشگاه های موقت موزه ملی ایران در چارچوب های مختلف مانند عكس، فیلم همراه با حضور كارشناسان، متن، تصاویر ۳۶۰ درجه، مدلهای سه بعدی با فناوری واقعیت مجازی و افزوده بازدید كنند، افزود: همین طور مخاطبان بعد از دریافت اطلاعات می توانند در چالش ها و مسابقات مختلف شركت كرده و برمبنای آموخته های خود امتیاز كسب كنند.
مدیر كل موزه ملی ایران اشاره كرد: در فاز نخست این اپلیكیشن، نمایشگاه موقت «میراث دیرینه شناسی اسپانیا» قابل بازدید است و نمایشگاه های «منتخب هفدهمین گردهمایی سالیانه دیرینه شناسی كشور» و «انسان و دریا: مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران» به صورت مرحله ای و هفته به هفته برای بازدید در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
نمایشگاه “میراث دیرینه شناسی اسپانیا” شامل ۳۰۰ اثر باارزش با قدمت ۳۵۰ هزار سال تا دوران معاصر فرهنگ و هنر اسپانیا را روایت می كند. این آثار در سه گالری به نمایش درآمده اند: گالری اول مشتمل بر آثاری از دوران پارینه سنگی تا اختتام دوره مفرغ است و قدیمی ترین اثر آن ۳۵۰۰۰۰ هزار سال قدمت دارد. گالری دوم آثار دوره های آهن، فنیقی، ایبری، رومی، اسلامی، مسیحیت، قرون وسطی و گالری سوم دوره مدرن و معاصر را درخود دارد.
این نمایشگاه كه در ۳۱ شهریور سال قبل با حضور مقامات بلندپایه دو كشور در موزه ملی ایران افتتاح شد، فعالیتa در كشور تا ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد كه در صورت عبور از بحران كرونا و بازگشایی موزه هاT مخاطبان تا آن زمان می توانند از این نمایشگاه دیدن كنند.
برمبنای اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران، جهت استفاده از اپلیكیشنِ بازدید مجازی، نخست باید برنامه آراوین بوسیله پیوند اعلام شده در بالا از كافه بازار دانلود و نصب شود و در ادامه با ورود به برنامه، حساب كاربری مشخص تعریف و فعال شود. در ادامه كاربر می تواند با انتخاب محل بازدید دلخواه خود، وارد بخش بازدید مجازی شود.

دسته‌ها: توریسم