عصر توریسم: یزد بگفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گنبد تیموری بقعه ستی فاطمه خاتون بعد از سال ها پنهان بودن پشت دیوارهای ساختمانی تازه ساز با تخریب ساختمان آزاد خواهد شد.
بقعه ستی فاطمه خاتون همسر امیرچقماق شامی حاکم یزد در عصر تیموری یکی از بخش های مجموعه امیرچقماق یزد است که شاید سال هاست در هیچ کدام از تصاویر این مجموعه جایی ندارد و تابحال ردی از آن در نوشته ها و گفته ها و دیده های گردشگران نیست.
این بنای نفیس تیموری در حالی جزو تنها گنبدهای باقی مانده از عصر تیموری در ایران است که پشت سازه ای متعلق به عصر کنونی پنهان بوده است، اما وعده نجات این شاهکار معماری را شهرداری یزد در یال جدید با تخریب این سازه امروزی داده است بطوریکه مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز از تحقق این وعده در سال جدید خبر می دهد.
«محسن عباسی هرفته» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تخریب یک ساختمان الحاقی در میدان امیرچقماق یزد، اظهار می کند: یک بنای الحاقی معاصر در مجاورت گنبد ستی فاطمه بمنظور آزادسازی حریم گنبد بقعه مذکور و افزایش دید آب انبار پنج بادگیری در مجاورت آن، تخریب خواهد شد.
وی ضمن تقدیر از شهرداری یزد در امتداد خرید این ملک با اعتبار 10 میلیارد ریال تصریح می کند: این اقدام در احیا نظام ادراکی و بصری میدان تاریخی امیر چقماق کمک شایانی خواهدنمود پس این اقدام که سال ها نیز در دستور کار بوده امسال محقق خواهد شد.
عباسی هرفته در آخر تاکید می کند: وزن مازاد این سازه الحاقی، لطمه هایی جدی را به جرزهای تحتانی بنا وارد کرده که بلافاصله پس از حذف سازه مذکور، نسبت به مرمت و ساماندهی عناصر تاریخی لطمه دیده اقدام خواهد شد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم