به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: ابتدای سال 96 حدود 700 میلیارد تومان كل بودجه این وزارتخانه بود و الان به بیش از 1، 400 میلیارد تومان رسیده، اما این عدد كافی نیست.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان مازندران در مجلس یازدهم که عصر روز گذشته دوشنبه ۸ اردیبهشت در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار داشت: این که مازندران به کشاورزی و گردشگری محدود شده، اتفاق خوبی است و مسیر سیاست گذاری نیز درست است؛ اگر صنعتی بخواهد در مازندران شکل بگیرد بهتر است در رابطه با حوزه های بسته بندی محصولات غذایی، کشاورزی و صنعت گردشگری باشد.
وی اضافه کرد: شهرهای پیشرفته در دنیا بواسطه گردشگری شناخته شده اند نه صنعت. شیوع ویروس کرونا همه و خصوصاً دولت ها را متوجه این مساله کرد که اگر گردشگری کاهش پیدا کند، تمام اقتصاد کشور با رکود روبرو می شود و صنعت و کشاورزی هم لطمه می بیند. واقعیت این است که هم اکنون، تمام حمایت ها از صنعت و کشاورزی انجام می شود. یعنی توجه دولت و همه دستگاه ها حول این دوبخش است و تمام منابع نیز به آن اختصاص پیدا کرده؛ درحالی که تولید مربوط به بخش خدمات هم است، از نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم شورای اسلامی تقاضا دارم این صنعت را فراموش نکنند. برای اینکه گردشگری برای مازندران حائز اهمیت می باشد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: وام های ارزی چندمیلیون دلاری و وام های ریالی چندهزار میلیارد ریالی به صنعت داده می شود. درحالی که در حوزه گردشگری شغل های کوچک داریم و تمامی آنها پایدار هستند مانند بوم گردی ها بطوریکه در ابتدای دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوم گردی داشتیم، اما حالا به بیش از ۲ هزار واحد بالا رفته و کمترین حمایت توسط دولت در این بخش انجام شده است، وام های این بخش بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.
مونسان اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان کل بودجه این وزارتخانه بود و الان به بیش از ۱، ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما این عدد کافی نیست. یکی از اشکالات ما این بود که سندهای چشم انداز در حوزه گردشگری نداشتیم. سند توسعه گردشگری کشور را که مصوبه قانونی مجلس بود انجام دادیم و الان در هیأت دولت منتظر هستیم تا مطرح شود. سند اقدام ملی گردشگری نیز با کمک سازمان جهانی گردشگری در حال انجام می باشد و امیدواریم بتوانیم امسال از آن بهره برداری نماییم. همین طور فاز اول سند برند ملی گردشگری به انتها رسیده و در حال تکمیل هستیم. بدین سبب اسناد بالا دستی به سمت جلو پیش می رود.
افتتاح پروژه های مختلف مازندران با دوهزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری
وی در ادامه اظهار داشت: برای مازندران در حوزه گردشگری برنامه های خوبی داریم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران قول داده امسال پروژه های مختلف بیش از ۲ هزار میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری کند.
محمدعلی محسنی بندپی نماینده منتخب مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم شورای اسلامی هم در ادامه این دیدار اظهار داشت: متأسفانه صنعت گردشگری ما در مازندران زیاد توسعه و رونق نداشته است. مازندران به سبب پوشش سبزی که دارد، مورد علاقه مردم قرار گرفته است. تقاضا داریم توجه ویژه ای شود در بعضی از نقاط غرب استان به اندازه افراد مقیم، گردشگر مقیم داریم. در بهار امسال به سبب شیوع ویروس کرونا لطمه زیادی به مردم منطقه وارد شده است.
سپس مهدی سعادتی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: دولت به استان توجه نکرده است. زیرساخت ها برای صنعت گردشگری آماده نیست، نگاه کشوری به استان ضعیف است. در صنعت هوایی مشکلات حاد داریم. موضوعی که در استان مغفول مانده صنعت دریانوردی ماست، حاضر هستیم با کمک وزارتخانه بتوانیم این بخش را رونق دهیم. همین طور صنایع دستی در حوزه جذب توریست و اشتغال می تواند، تأثیرگذار باشد. جاذبه های گردشگری استان بسیار است اما متأسفانه به آن توجه نشده است.
سعادتی اظهار داشت: ۵۰۰ نفر از سرمایه گذاران استان مشکل گذراندن فرآیند اداری دارند باید بتوانیم این مشکل را با کمک وزارتخانه رفع نماییم و زیرساخت ها را برای آنها فراهم نماییم.
مرکز پژوهش گردشگری در استان راه اندازی شود
منصورعلی زارعی نماینده منتخب مردم ساری در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: از وزارتخانه تقاضا دارم یک مرکز پژوهش گردشگری در استان راه اندازی شود.
کمال علیپور خنکداری نماینده منتخب مردم قائمشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز اظهار داشت: استان مازندران در سال ۲۰۲۲ بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شناخته شده است. باید همه تلاش نماییم میزبان خوبی باشیم باید در بحث بودجه به این مساله توجه گردد. ضریب بودجه استان مازندران کم است و امیدواریم بتوانیم با اصلاح آن زیرساخت ها را درست نماییم.

منبع: