به گزارش عصر توریسم مدیر كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: در صیانت از میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی با كسی تعارف نداریم.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، رضا برومند با بیان این مطلب اضافه کرد: عملیات لوله گذاری در گورستان تاریخی حاجی آباد با دستور قضائی متوقف و میزان خسارت توسط کارشناس رسمی برآورد شده است.
او با اعلان اینکه هرگونه اجرای طرح ها عمرانی در سطح کشور توسط هر ارگان و بخش خصوصی ملزم به استعلام از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، افزود: در سال ۹۱ درباب اجرای پروژه خط لوله گاز از گورستان حاجی آباد توسط شرکت نقش آوران طوس استعلام انجام شده و پاسخ این اداره کل به سبب عبور خط لوله گاز از عرصه گورستان تاریخی منفی بوده که رونوشت آن به شرکت ملی گاز کرمان نیز ارسال شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: باوجود مکاتبات انجام شده هیچ گونه پاسخی از طرف شرکت گاز در خصوص تغییر خط لوله گاز داده نشد.
برومند با اعلان اینکه در تابستان ۹۸ جلسه ای با شرکت مشاور طرح (شرکت طوس) ملی گاز کرمان و این اداره کل برگزار شد، افزود: در این نشست ای مقرر شد بعد از بررسی این اداره کل درباب اجرای پروژه اعلام نظر شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: در همین حین، عملیات نجات بخشی گورستان با مجوز پژوهشکده دیرینه شناسی شروع شد که باستان شناسان به آثار مادی شاخص دوره تاریخی در گورها برخوردند.
او افزود: طی مکاتبه با شرکت گاز کرمان مقرر شد تا نتیجه نجات بخشی و صدور مجوز از طرف دفتر فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت ملی گاز هیچ گونه اقدامی جهت حفاری انجام ندهد که متأسفانه این شرکت، حفاری و لوله گازی در عرصه گورستان را آغاز نمود که با پیگیری های این اداره کل بوسیله قضائی منجر به توقف عملیات لوله گذاری شد.
برومند اشاره کرد: بنا به وظیفه ای که این اداره بر عهده دارد کل هیچ گونه مجوزی درباب اجرای لوله گذاری در عرصه گورستان تاریخی داده نخواهد شد و پیگیری های قضائی در این راستا از طرف این اداره کل در حال انجام می باشد و خسارت وارد شده بر گورستان حاجی آباد توسط کارشناسان در دست بررسی می باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در آخر اعلام نمود: در صیانت از میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی با هیچ کسی تعارف نداریم و از تمام ظرفیت های قانونی برای جبران خسارت های احتمالی استفاده خواهیم کرد.

منبع: