عصر توریسم: همزمان با آغاز تعطیلات عیدفطر سفرهای تفریحی مردم نیز بعد از سه ماه قرنطینه خانگی شروع شد. اما این سفرها همچنان با رعایت كامل مسائل بهداشتی همراه خواهد بود.

گروه فرهنگ؛ سفرهای عید فطر از امروز شروع شده است و تا هفته دیگر که دو روز تعطیلست ادامه دارد. قسمتی از افراد پیش از شروع تعطیلات عید سفر می کنند و برخی دیگر نیز بعد از آن سفر کرده و تا آخر هفته در مسافرت می مانند.
وزارت میراث فرهنگی سفرهای تفریحی را مجاز شمرده اما آنرا محدود به طبیعت گردی کرده است چونکه هنوز موزه ها و خیلی از مراکز گردشگری باز نشده اند تا بتوان انواع مختلف سفر را تجربه نمود.
روز گذشته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی خبر داد: مراکز تفریحی روباز برای طبیعت گردی و کوهنوردی باز است و هیچ گونه محدودیتی از نظر این وزارتخانه جهت استفاده مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد.
این وزارتخانه همچنان تاکید دارد که مردم نباید از چادر مسافرتی استفاده کنند چونکه به سبب تجمع بیش از اندازه گردشگران و برای رعایت مسائل بهداشتی بهتر است از مراکز اقامتی رسمی دارای مجوز استفاده گردد.
هر چند که این مساله باید توسط فرمانداران و استانداران مدیریت شود و به مسافران اجازه برگزاری چادر مسافرتی و اقامت در کمپ ها داده نشود، اما همچنان باید فکری به حال هتل ها و مراکز اقامتی بود که در این ایام نتوانسته اند باردیگر آغاز به کار کنند. با این وجود باید مسافران پیش از حرکت و آغاز سفر از فعالیت مراکز اقامتی مطمئن شوند و رزرو خودرا انجام دهند.
سفر با ماسک و دستکش!
همانطور که همیشه متولیان و کارشناسان سفر می گویند این دفعه بیشتر از همیشه باید پیش از سفر برنامه ریزی کرد هم به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و هم برای رزرو بلیت و مرکز اقامتی.
سفرهای عید فطر تفاوت دیگری با سفرهای دیگر سال نیز دارد همزمان با شیوع ویروس کرونا نه فقط باید مسائل بهداشتی بیش از هر زمانی رعایت شود بلکه در چمدان همه مسافران لوازمی که شاید هیچ گاه و یا کمتر از آن استفاده می کردند نیز اضافه شده است مانند ضدعفونی کننده ها و یا دستکش و ماسک.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در برنامه تلویزیونی شبکه خبر اظهار داشت: همه مراکز تفریحی روباز، طبیعت گردی و همه مکان هایی که همکاران ما در وزارت بهداشت اعلام نمودند که احتمال شیوع بیماری کرونا وجود ندارد، باز و آماده خدمت رسانی است و پروتکل های وزارت بهداشت در این مکان ها بطور کامل رعایت می شود.
او همین طور اصرار کرد که همکاران ما در بخش خصوصی و نیمه خصوصی صنعت گردشگری حدود سه ماه است که همگام با سفارش های بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا به شکل داوطلبانه مراکز تفریحی، گردشگری حتی اقامتی و پذیرایی خودشان را تعطیل کردند، به دنبال این بودیم کمک نماییم تا از این بحران هر چه زودتر عبور نماییم. این مرحله بحرانی با کمک همکاران ما در وزارت بهداشت مدیریت شده و الان باتوجه به شرایط جدید و گشایش هایی که در تردد بین شهرها، استانها و مراکز معنوی، مذهبی و زیارتی مان اتفاق افتاده است، پیش بینی هایمان با رصدهای میدانی که داریم، این است که مردم پس از دوران سختی که در قرنطینه خانگی بودند، نیاز دارند به شکلی از این استرس و فشار بیرون بیایند، بدین سبب آمادگی ها به وجود آمده بطوریکه در طول این زمان همه پروتکل های بهداشتی و سفارش هایی که در ابعاد جهانی عنوان شد و ستاد ملی کرونا آنرا نیز سفارش کرده است در داخل کشورمان به همه تأسیسات گردشگری ابلاغ کردیم.
تاکید بر سفرهای غیر ضرور از طرف وزارت بهداشت
با وجود اینکه در همین برنامه تلویزیونی، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید داشت همچنان نظر ستاد کرونا بر عدم انجام سفرهای غیر ضرور است، اما در ادامه هم اظهار داشت: این ویروس با طبیعتی که دارد بوسیله تماس منتقل می شود این تماس بوسیله فردبه فرد یا تماس فرد با سطوح است. ما باید این دو موضوع مهم را تحت کنترل قرار بدهیم و در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرد و معاونت گردشگری نیز به تمام واحدها تاکید کند که مراقب این دو موضوع مهم باشند، یعنی ضدعفونی دست ها، گندزدایی سطوح و حفظ فاصله مطمئنه که تمام مراکز ملزم به رعایت آن هستند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هزینه ها و خساراتی که کرونا به گردشگری وارد کرد را به شکل مستقیم بالای ۴ هزار میلیارد تومان برای سه ماه دانست که بگفته او اگر اثرهای غیرمستقیم را در نظر بگیریم این عدد چهار برابر خواهد شد. این نشان میدهد که بیش از این نمی توان منتظر خسارت به بخش های مهم گردشگری شد بدین سبب باید چاره ای اندیشید.
پروتکل سفر هوشمند را بخوانید
حالا هتلداران و آژانس های مسافرتی به این فکر افتاده اند تا بتوانند هم مسافر داشته باشند و هم مسائل بهداشتی را رعایت نمایند. جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور به خبرنگار مهر گفته است که ما جدا از پروتکل ستاد مبارزه با کرونا، پروتکل دیگری را نیز خودمان تهیه کرده ایم به این منظور که بیشتر به رعایت مسائل بهداشتی بپردازیم بعنوان مثال هتل ها می توانند ۲۴ ساعت بین پذیرش مسافر در یک اتاق فاصله بیندازند و ضمن ضدعفونی کردن آن اتاق، فضا را برای از بین رفتن ویروس کنترل کنند.
از سوی دیگر آژانس های مسافرتی نیز باید ضمن رعایت مسائل بهداشتی تعهد جدیدی را برای مسافران ایجاد نکنند و مسافران را درباره نحوه سفرهایشان آگاه کنند.
در روزهای اخیر نیز وزارت میراث فرهنگی پروتکل سفر هوشمند یعنی سفر همراه با رعایت ایمنی و مسائل بهداشتی را تهیه کرده و در اختیار مردم و متولیان گردشگری قرار داده است. این مسائل در حوزه راه آهن، هواپیما، رستوران ها و مراکز اقامتی و … است که بایستی هر مسافر پیش از سفر خود یک دفعه آنرا بخواند. تا با رعایت همه مسائل چه از طرف مسافران و چه از طرف متولیان در رابطه با سفر، از جولان بیشتر ویروس کرونا در اثر این جابه جایی و سفرها جلوگیری شود.

منبع: