به گزارش عصر توریسم ابلاغ آمادگی تاسیسات گردشگری از جانب وزارت میراث، اخطار وزارت بهداشت برای انتشار كرونا و بازسازی موزه دفینه همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
گروه فرهنگ؛ همزمان با آغاز ایام عید فطر مسافرت ها هم با رعایت مسائل بهداشتی شروع شد از روز گذشته تا کنون هم در جاده هراز ترافیک سنگینی بوجود آمده است. در همین هفته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: مراکز تفریحی روباز برای طبیعت گردی و کوهنوردی باز است و هیچ گونه محدودیتی از نظر این وزارتخانه جهت استفاده مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برگزاری چادر و کمپ های عمومی به قصد اقامت شبانه در بوستان های تفریحی در حجم بالا که باعث تجمع بیش از اندازه گردشگران و مسافران شود، همچنان ممنوع می باشد و بهتر است از مراکز اقامتی رسمی دارای مجوز از این وزارتخانه استفاده کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: از وزارت کشور درخواست کردیم تا مقامات استانی، انتظامی و امنیتی همکاری لازم را جهت استفاده مردم از جاذبه های طبیعت گردی و مراکز تفریحی روباز بخصوص در شرایط کنونی جامعه و فشارهای روحی که به مردم ناشی از ویروس کرونا وارد شده است، داشته باشند.
این اظهار نظر مونسان در کنار ابلاغ آمادگی به تمام مراکز و تأسیسات گردشگری باعث شد تا موجی از سفرهای تفریحی شکل گیرد. این درحالی است که همچنان وزارت بهداشت اعلام می کند که تاکیدش بر سفرهای غیرضرور است. با این وجود باید تمام سفرها با رعایت مسائل بهداشتی همراه باشد و برای این منظور هم پروتکل بهداشتی برای سفر تعریف شده که به مسافران سفارش شد آنرا مطالعه و رعایت نمایند.
انجام سفرهای جدید خطرناک است از طرفی باآنکه وزارت میراث فرهنگی مردم را به سفر تشویق می کند اما فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از مردم تهران خواست، عید فطر سفر نکنند. علیرضا زالی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ابراز نگرانی از موج سفرها در آستانه تعطیلات عید فطر گفته است: انجام سفرهای جدید خطر ابتلاء جدید به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و این امر در شرایطی که هیچ دلیل علمی در خصوص تضعیف ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک می باشد. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران افزود: رعایت بهداشت و همراهی خوب مردم سبب کاهش ابتلاء به کرونا در تهران با یک شیب ملایم شده است و از مردم می خواهیم، همچنان این همراهی را ادامه دهند و از انجام سفر در تعطیلات اخیر بپرهیزند.
پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای مقابله با کرونا مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تحلیل وضعیت صنعت توریسم در دوران کرونا پرداخت و برای رونق باردیگر کسب وکارهای وابسته به این صنعت پیشنهاداتی عرضه و پیش بینی نمود سفر در تابستان رونق گیرد. در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس درباره وضعیت صنعت توریسم در دوران کرونا تهیه کرده آمده است: بحران انتشار کرونا منجر به ایجاد محدودیت ها و هشدارهایی در خصوص عدم مسافرت و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری شامل اقامت، غذا و نوشیدنی، تفریحی و سرگرمی، حمل و نقل و خدمات مسافرتی در سرتاسر جهان شد.
در ایران همزمانی بحران انتشار کرونا با تعطیلات سال نو و عید نوروز بعنوان بازه اصلی سفرهای داخلی و خروجی سبب شده است تا تمامی فعالان صنعت توریسم با یک مخاطره بی سابقه واقعی روبرو شوند، چون که بر مبنای تخمین های صورت گرفته از ۵ سال قبل می توان گفت سالیانه از آغاز اسفندماه تا آخر فروردین ماه حدود یک میلیون مسافرت خارجی توسط گردشگران ایرانی صورت می گرفت و حدود ۸۵۰ هزار توریست خارجی طی این مدت به کشور وارد می شدند. همینطور در خلال این مدت حدود ۲۰ میلیون نفر سفر داخلی با ۷۵ میلیون شب اقامت (بر اساس میانگین نوروز ۱۳۹۸) توسط توریستهای داخلی ثبت می شد که با عنایت به شرایط کنونی این صنعت با رکود عمیق مواجه خواهد شد.
برگشت ۱۷۸۳ شیء تاریخی به ایران در سال ۹۸ نشست خبری روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ظهر روز ۲۹ اردیبهشت ماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، در این جلسه معاون میراث فرهنگی استان ها از راه ویدئو کنفرانس به تشریح برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان خود پرداختند.
بخشی از این صحبت ها هم پاسخ مدیران کل موزه ها، بافت و بناهای تاریخی، پایگاه های میراث جهانی به سوال خبرنگاران بود. معاون میراث فرهنگی و فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی هم در این جلسه گزارشی را در این عرصه عرضه دادند.
در این نشست محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: بررسی دستورالعمل عمومی برای حریم آثار ملی از جانب وزیر میراث فرهنگی به استان ها ابلاغ می شود. پس تکلیف بناهای تاریخی که حریم ندارند با این دستورالعمل روشن می شود. همینطور با تلاشهای انجام شده، ۱۷۸۳ شیء به کشور مسترد شده است. ابلاغ دستورالعمل طرح میراث بانان افتخاری هم بزودی انجام می شود.
معاون میراث فرهنگی کشور درباره پرونده های ثبت جهانی هم اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی روستای اورامانات تا آخر تابستان ارزیابی خواهد شد. پرونده راه آهن شمال به جنوب به طول ۱۴۰۰ کیلومتر هم در حال ارزیابی است.
کاخ مرمر پس از کرونا و دفینه در دهه فجر باز می شوند این هفته پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همراه خبرنگاران میراث فرهنگی از مراحل بازسازی موزه دفینه دیدن کرد. در این بازدید، فتاح اظهار داشت: موزه دفینه تا دهه فجر به بهره برداری می رسد. سطح اول این موزه بعنوان نمایشگاه اسکناس و پول های قدیمی افتتاح می گردد. طبقه بعدی هم زیورآلاتی که قدمتی بیشتر از سه هزار سال داشته اند به نمایش در می آید. طبقه دیگری از این موزه بعنوان موزه هنرهای جهان معاصر افتتاح می گردد.
وی خاطرنشان کرد: در این بنای تاریخی که از سال ۵۲ تا ۵۷ ساخته شده، کاربری های مختلفی انجام می شد، ولی بعدها بعنوان محل نمایش اشیای تاریخی از آن استفاده می کردند. این موزه متعلق به دهه ۵۰ است و احتیاج به مرمت و بازسازی داشت. این اقدام با همکاری شهرداری و وزارت میراث فرهنگی در حال انجام می باشد و مقاوم سازی می شود به نحوی که این مقاوم سازی حتی می تواند در دانشگاه هم تدریس گردد.
فتاح اضافه کرد: سال جاری بیشتر از ۶۵ میلیارد تومان هزینه بازسازی و مقاوم سازی ساختمان موزه دفینه می شود که البته هزینه تجهیزات و نگهداری از آثار تاریخی هم باید به این مبلغ اضافه شود.
رئیس بنیاد مستضعفان درباره بهره برداری از کاخ مرمر هم اظهار داشت: کار بهره برداری از کاخ موزه مرمر به پایان رسیده و قرار بود که قبل از سال ۹۹ بازگشایی شود اما به علت شیوع بیماری کرونا این کار متوقف گردید. حالا آمادگی داریم تا بعد از آخر شیوع این بیماری و شروع به کار موزه ها این بنای تاریخی هم به روی عموم مردم باز شود.