عصر توریسم: رئیس جمهور با بازگشایی موزه ها و اماكن تاریخی از فردا – یك شنبه چهارم خرداد ماه – موافقت نمود و دستور داد این بازگشایی با رعایت پروتكل های بهداشتی صورت گیرد.
محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه ها – پس از اعلام ستاد کرونا، در گفت وگویی با ایسنا اعلام نمود: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال ابلاغ دستور رئیس جمهور به همه ی موزه های زیر نظر وزارتخانه است و باید آن به دست من نیز برسد تا بتوانم در این زمینه اظهار نظر کنم.
او اما باز شدن موزه ها در زمان مشخص شده را با درصدی احتمال کمتری دانست و اضافه کرد: باتوجه به زمانی که برای ابلاغ به همه موزه ها نیاز است و تعطیلی های عید فطر، شاید ابلاغ دستور زمان بر باشد و آن پس از تعطیلات اجرایی شود.
او درباره ی پروتکل های بهداشتی موزه ها اظهار داشت: در طول هفته گذشته این پروتکل ها تهیه و به همه موزه ها اعلام شده است ونگرانی از این وضعیت نداریم.
این صحبت ها در حالی مطرح می شوند که محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی – در روز جهانی موزه، به ایسنا اظهار داشته بود: از هر موزه باتوجه به نوع تخصص شان خواسته ایم تا پژوهش و آموزش را در این موقعیت آغاز کنند. ویترین ها و اشیای بعضی از موزه ها به یکدیگر نزدیک اند و باید در زمان هر بازدید نیز برای ان ها فکری کرد.
وی با تاکید بر تهیه ی پروتکل موزه ها و در نظر گرفتن سه وجه «آثار تاریخی»، «مخاطب و بازدیدکنندگان» و «کارکنان» در زمان بازگشایی موزه ها می گوید: بخشی که همیشه نگران هستیم بابت فضاهای بسته است که اگر ویترین داشته باشند، نباید به آنها دست زد آن می تواند روی شی موثر باشد.
بنظر می رسد باید منتظر ابلاغ وزیر میراث فرهنگی برای چگونگی آغاز فعالیت موزه ها در دوران کرونا باشیم.

منبع: