به گزارش عصر توریسم طرح شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همچون پروژه های مورد توجه فعالان فرهنگی – اجتماعی است كه در صورت اجرایی شدن آن می تواند سرمنشا اتفاقات مؤثری در عرصه های مختلف باشد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، پروژه «شهر خلاق» چند سال است که در جهان مورد توجه فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همینطور نهادهای مختلف قرار گرفته است و یونسکو هم از سال ۲۰۰۴ برای حفظ تنوع فرهنگی با بررسی پرونده های شهرهای جهان، شهرهای خلاق را معرفی می کند و از ایران هم تابحال چهار شهر رشت، اصفهان، سنندج و بندرعباس بعنوان شهر خلاق معرفی شده اند.
طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در سطح ملی هم از دو سال قبل عنوان شد و مطالعات و پژوهش هایی درباره مباحث نظری شهر خلاق، قوانین و اسناد بالادستی کشور که می تواند مبنای طرح قرار گیرد و سوابق تاریخی شهرهای ایران و جهان در خلاقیت انجام شد. تیرماه سال قبل با بیان فراخوان، روند اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق کلید خورد.
در فراخوان طرح اعلام شده بود که طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» به لحاظ اهمیت نگاه آینده محور و آمایشی در جهت توسعه عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، و تقویت و کاربردی سازی زیرساخت های فرهنگی و هنری موجود و پشتیبانی از طرح های خلاقانه برآمده در بسترهای محلی و بومی اجرا می شود. پرونده هر شهر در زمینه های حوزه فرهنگی و هنری که با همکاری دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری شهر عرضه می شود، مبنای شرکت در این طرح است.
چنانکه در فراخوان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آمده است، این طرح با محوریت فرهنگ و هنر در توسعه شهر بر ظرفیت های شهروندان، تشکل ها و همینطور امکانات اقتصادی و تعامل آنها برای توسعه پایدار شهرها بر مبنای داشته های فرهنگی و هنری تاکید دارد.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در رشته های هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، مد و لباس، هنرهای دستی، ادبیات، رسانه، بازی های کامپیوتری، سینما و چاپ و بسته بندی فراخوان داد و هر شهر امکان شرکت در سه رشته را دارد.
با آخر مهلت ثبت نام و ارسال طرح ۷۳۱ طرح از ۳۵۷ شهر کشور به دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر رسید که ۱۴۳ طرح هنرهای تجسمی، ۱۴۱ طرح هنرهای نمایشی، ۱۱۷ طرح موسیقی، ۳۳ طرح مد و لباس، ۱۲۰ طرح صناعی و سنتی، ۱۳۴ طرح ادبیات، رسانه و مطبوعات هفت طرح، بازی های کامپیوتری دو طرح، سینما ۲۷ طرح و چاپ و بسته بندی هفت طرح است که بررسی و ارزیابی اولیه طرح ها انجام شده است و با داوری نهایی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هر طرح معرفی می گردند و تعداد شهرهایی که در یک رشته بعنوان خلاق معرفی می گردند در یک شبکه با هم در تعامل و ارتباط خواهند بود.
یکی از مشخصه ها و پیش شرط های تحقق شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شناخت و آگاهی دقیق و جامع نسبت به ظرفیت ها و داشته های روز گذشته و امروز شهرهاست.
آنچه تابحال مغفول مانده آمایش جامع سرزمینی درباره فرهنگ و هنر است. اطلاعات کامل درباره نیروی انسانی فرهنگ و هنر در هر شهر، پیشینه شهر در فرهنگ و هنر، فضاهای هنری، امکانات و توان بالقوه اجتماعی و اقتصادی شهرها برای توسعه پایدار بر محور فرهنگ و هنر، وضعیت آموزشی هنر شهر، تشکل ها و نهادهای فعال و مشخصه های طبیعی و زیستی و جغرافیایی نه تنها برای شهر خلاق که توسعه درون زا و بومی و پایدار را دنبال می کند بلکه برای برنامه ریزی و سیاست های فرهنگ و هنر لزوم است.
طرح هایی که به دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر رسیده است شاید بتواند تا اندازه ای آگاهی واقعی و مستندی از فرهنگ و هنر شهرها فراهم آورد و نقطه آغازی باشد تا آمایش هنر در سرتاسر کشور صورت گیرد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم