به گزارش عصر توریسم مركزی مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مركزی اظهار داشت: در هفته دولت هفت پروژه گردشگری و صنایع دستی در این استان افتتاح می شود.
مرزبان ۲۲ مردادماه در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به لطمه های ناشی از کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی، اظهار نمود: از اسفندماه ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری جهان و کشور بیشترین خسارت را متحمل شد و استان مرکزی هم این وضعیت مستثنی نبود.
وی اشاره کرد: تاسیسات گردشگری در این روزها به شدت لطمه دیدند بطوریکه خسارت ها به حدود شش میلیارد تومان رسیده و در حوزه صنایع دستی نیز ۱.۵ میلیارد تومان خسارت به وجود آمده است.
مرزبان با اشاره به در نظر گرفتن بسته های حمایتی و تسهیلات کم بهره برای این صنعت و تاسیسات لطمه دیده و با اعلان اینکه برخی از متقاضیان به بانک معرفی شده اند، بیان کرد: متاسفانه کرونا اشتغال در حوزه گردشگری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. مجتمع های اقامتی با تعدیل نیرو مواجه گشته اند و آژانس های مسافرتی نیز مشمول تعدیل نیرو شده اند.
وی اشاره کرد: در شرایط کنونی باید رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف مردم به شدت انجام گیرد، ولی متاسفانه مردم همچنان در اماکن تفریحی و گردشگری حاضر می شوند، پنجشنبه گذشته منطقه گردشگری بلاغ در شهرستان شازند را مسدود کردیم اما مردم از روزنه ها و برخی نقاط کوهستانی خودرا به منطقه رساندند.
وی درباب آخرین وضعیت مرمت و احیای بازار تاریخی اراک اظهار داشت: میراث فرهنگی بودجه اختصاصی برای مرمت بازار در اختیار ندارد و به همین دلیل مبلغی از طرف سازمان برنامه و بودجه برای طرح جامع گردشگری در آبانماه سال قبل از محل اعتبارات شهرداری ابلاغ و با پیمانکار قراردادی به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان منعقد شد. تابحال مرمت سرای نبی زاده به انتها رسیده ولی بتازگی در پرداخت صورت وضعیت پیمانکاری تعللی صورت گرفته است که در صدد پرداخت صورت وضعیت پیمانکار هستیم.
وی ادامه داد: بتازگی خیابان امیرکبیر اراک تبدیل به پیاده راه شده است که این اقدام در واقع در محدوده بافت تاریخی شهر انجام شده و جاذبه خوبی برای معرفی و نمایش ظرفیت های گردشگری اراک و کمکی برای کاهش ترافیک این منطقه از شهر خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی درباب پروژه های هفته دولت این اداره در استان اظهار داشت: هفت پروژه مدنظر است که پنج پروژه در حوزه گردشگری شامل افتتاح چهار اقامتگاه بومگردی در محلات، خمین، روستای هزاوه و کمیجان و دو پروژه در حوزه صنایع دستی شامل افتتاح دو بازارچه در نیم ور محلات و کمیجان است.
وی در حوزه صنایع دستی با اشاره به فعالیت بیش از 8 هزار هنرمند در استان مرکزی که در 120 رشته فعالیت دارند، اظهار داشت: تابحال 10 اثر از استان مرکزی مهر اصالت جهانی و 94 اثر نشان ملی دریافت کرده اند، همین طور حدود هشت رشته صنایع دستی همچون گره چینی، رو دوزی، قفل سازی، سفال برجک و… احیا شده اند.

منبع: