عصر توریسم: گردشگری حاشیه سدها بااینكه توسط مسئولان محقق نشد اما بخش خصوصی در حال انجام كارهایی از این نوع است مانند سرمایه گذاری كه می خواهد فعالیت گردشگری كنار سد سلیمان تنگه در مازندران ایجاد كند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ از شهر ساری در استان مازندران تا چهل کیلومتر به سمت جنوب از توابع بخش دودانگه جاده ای را باید طی کرد که اطرافش روستاهای کوچک و بزرگ زیادی است و روستای افراچال یکی از این روستاهاست که به سد سلیمان تنگه راه دارد سدی که آب رودخانه تجن را هدایت می کند و به شالیزارها می فرستد این سد به نام شهید رجایی نیز شهرت دارد. ارتفاع این سد که سال ۷۵ ساخته شد، ۱۳۸ متر و طول ان ۴۲۷ متر است و دریاچه ای با حجم حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب در پشت آن و در راه رودخانه تجن به وجود آمده است.

مجموعه تفریحی و اقامتی و گردشگری که در محدوده سد سلیمان تنگه واقع شده ۲۸ سال پیش ساخته شد در واقع کارکنان کارگاه سد در این مکان اقامت می کردند و از اساس برای آنها ساخته شده بود تا اینکه یکی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری به سبب قرارگیری این مجموعه در کنار رودخانه و نبود مراکز گردشگری متنوع در ساری این مجموعه اقامتی را بازسازی کرد.
مقایسه امکانات شهرستان های استان مازندران نشان میدهد که بیشترین زیرساخت های گردشگری از شهرستان بابلسر تا استان گیلان به وجود آمده است و از بابلسر تا شهرستان های نزدیک به استان گلستان کمترین مراکز تفریحی و اقامتی و گردشگری وجود دارد. بدین سبب ایجاد چنین مراکزی می تواند ضمن سودآوری و اشتغال زایی، زیرساخت های گردشگری این منطقه را نیز تقویت کند.

تا چند سال دیگر به این مجموعه امکانات گردشگری دیگری مانند تله کابین و … اضافه می شود تا در اختیار گردشگران قرار گیرد. الان هم ساروی ها به این مجموعه می روند اما هنوز در بین آنها شناخته شده نیست این مجموعه تفریحی نیز هنوز آنطور که باید کامل نشده تا بتواند خدمات مناسبی ارائه نماید. تکمیل این طرح سرمایه گذاری نیازمند مشارکت مسئولان استانی و تکمیل طرح های گردشگری سرمایه گذار است.

حالا این سرمایه گذار مقرر است در بندرترکمن نیز یک مجموعه گردشگری با ۵۰۰ میلیون دلار و همکاری سرمایه گذاران کشور ترکیه ایجاد کند که در سطح ملی مطرح شود.

مجموعه گردشگری سد سلیمان تنگه نه فقط به جاذبه جنگل های دوهزار راه دارد بلکه می توان با فاصله ای کوتاه به شهر تاریخی کیاس نیز رفت. شهری که هنوز در آن می توان خانه های چوبی و گلی قدیمی را پیدا کرد که در آنها زندگی جریان دارد. خانه هایی چوبی با سقف شیروانی زرشکی که بسیاری از آنها فرسوده و خراب شده اند و در بعضی دیگر از این خانه های قدیمی هنوز نسل قدیم زندگی می کنند و آنها که از این شهر رفته اند خانه خودرا قفل زده و رها کرده اند برخی دیگر هم دامنگیر ساخت و سازهای غیرهمگون با محیط شده اند و به خیالشان آپارتمان هایی ساخته اند که جدید باشد درست کنار بناهای قدیمی که هر گردشگری می پسندد کنار آنها تصویر یادگاری بگیرد و از این تناقض آشکار بین خانه های جدید و قدیم اظهار تأسف کند.

پیش از این در خرداد سال ۹۸ وزیر میراث فرهنگی که در آن زمان رئیس این سازمان بود با وزیر نیرو تفاهمنامه همکاری مشترک در امتداد توسعه کارهای گردشگری در حاشیه سدها را امضا کرد. در این برنامه وزیر نیرو گفته بود که به دنبال بهره مندی از فعالیت بخش خصوصی برای تقویت گردشگری در محدوده سدها هستیم. این تفاهمنامه قرار نیست به عکس گرفتن ختم شود بلکه از فردا اجرا می گردد و با همکاری استانداران تابستان امسال نتایج آن مشخص می شود. حالا بیش از یکسال از این تفاهمنامه گذشته اما تنها چیزی که از آن باقی ماند همان عکس یادگاری بود.

بخش خصوصی فارغ از تفاهمنامه های موجود می خواهد تا ۵۰ میلیارد تومان در این مجموعه ۶ و نیم هکتاری سرمایه گذاری کند و آنرا تا ۲۵ سال در اختیار داشته باشد. این مجموعه با آنکه هنوز تکمیل نشده دارای اقامتگاه های متفاوتی است از ویلاهای اختصاصی گرفته تا آلاچیق های چوبی. کنار رودخانه ای که از داخل این مجموعه می گذرد یکصد آلاچیق آهنی نیز قرار گرفته که سرمایه گذار می خواهد آنها را جمع آوری کند تا منظره رودخانه بهتر دیده شود. پرورش ماهی و سفره خانه ای که اخیرا شروع به کار کرده امکانات دیگر این مجموعه است که در آینده تکمیل خواهد شد.
گردشگران این مجموعه هنوز نمی توانند از تاج سد سلیمان تنگه بعد از گذر از جاده ای باصفا دیدن کنند چون هنوز برای حضور گردشگران ایمن سازی نشده است. در هر حال این مجموعه یکی از ظرفیت های گردشگری افراچال است که می تواند به جذابیت های شهر ساری اضافه شود و توریستهایی را به سمت خود جذب نماید که خواهان دیدن این مناظر بکر به همراه شالیزارهای نزدیک به آن است.

منبع: