به گزارش عصر توریسم طبق آمار سامانه خانه مسافرهای ایران؛هزار صاحبخانه در استان خراسان رضوی ۱۲ هزار خانه مسافر را برای اجاره به گردشگران در این سامانه ثبت كرده اند یعنی هر فرد ۱۲ خانه دارد كه آنرا اجاره می دهد.

خشایار نیکزادفرد مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر از طریق اندازی سامانه خانه مسافرهای ایران اطلاع داد و اظهار داشت: سامانه خانه مسافرها افتتاح شد و اگر مراحل نهایی آن انجام شود؛ قابل واگذاری است. همینطور مراجعات را به حداقل رساندیم و تلاش کردیم در این سامانه صاحبخانه ها بتوانند خودشان اطلاعات را بارگذاری کنند. بیمه را هم می توان روی همین سایت با تخفیف ۲۵ درصد خرید. ما برای انتخاب مجری هم به اداره های کل میراث فرهنگی در استان ها فراخوان داده ایم.
نیکزادفر اظهار داشت: تا کنون ۱۸ هزار و ۷۵۰ خانه مسافر در کشور ساماندهی شده است البته یک روایت وجود دارد که ۳۰۰ هزار خانه مسافر در کشور هست که تعداد زیادی از آنها ساماندهی نشده اند ولی ما توانسته ایم بیشتر از ۱۸ هزار خانه مسافر را ساماندهی نماییم. همینطور در کشور ۴ هزار و ۳۹ صاحبخانه، ۱۸ هزار و ۷۵۰ خانه دارند. یعنی متوسط هر نفر مالک چهار و نیم خانه است. در خراسان رضوی هزار صاحبخانه با ۱۲ هزار خانه مسافر داریم یعنی هر فرد مالک ۱۲ خانه است.
وی افزود: امکان دارد یک نفر ساختمانی با ۸ واحد داشته باشد که همه آن واحدها را در سامانه خانه مسافرها با مجوزهای جداگانه ثبت کرده است چون برای هر واحد به او یک مجوز داده اند اخیرا در سیستم جدید اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام شده که به مالک یک ساختمان با مثلاً ۸ واحد تنها یک مجوز داده شود. مانند هتل ها. در یک هتل شاید ۲۰ واحد اتاق باشد اما به همه آن مجموعه یک مجوز داده می شود.
وی اضافه کرد: استان های مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین خانه مسافرها را دارند. درصد پراکندگی هم در استان خراسان رضوی از همه استان ها بیشتر است. ظرفیت خانه مسافرها پارسال ۶۶ هزار و ۹۲۸ تخت بوده است که خراسان رضوی با ۲۷ هزار تخت بیشترین میزان تخت را دارد. بعد از آن استان مازندران و گیلان هست و پایین ترین میزان تخت را هم استان اردبیل دارد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: هتل ها خانه مسافرها را رقیب خود می دانند و گلایه می کنند که چرا وزارت میراث فرهنگی برای آنها سامانه ای بوجود آورده است درحالی که ما هیچ خانه مسافری را ایجاد نکرده ایم بلکه این خانه ها وجود داشته اند ما تنها آنها را ساماندهی کردیم. ضمن اینکه مسافر هتل با مسافر خانه مسافر متفاوت می باشد.

دسته‌ها: توریسم