عصر توریسم: رئیس سازمان میراث فرهنگی دستور احیا و از سر گرفتن مطالعات و جستجوهای باستانی در جیرفت را داد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، شانزدهمین همایش سالانه دیرینه شناسی قبل از ظهر روز ۱۴ اسفندماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران در حال برگزاری است. این همایش با نمایش گزارش های دیرینه شناسی تا روز ۱۶ اسفندماه ادامه دارد.
در این همایش علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ما در همه علوم به دنبال نوشدن هستیم و از اینكه موضوعات جدید را پیدا كردیم خوشحال شده و جز افتخارات است در حوزه دیرینه شناسی به دنبال پژوهش در گذشته هستیم و بخش جالب این است كه به قدیمی بودن و كهن بودن افتخار می نماییم. هر آنچه از دوران گذشته پیدا شود، سبب افتخار بیشتر است.
وی اضافه كرد: ما در واقع به كاوش فرهنگی در طول زمان می پردازیم. موجب افتخار است كه ایرانی ها همچون تمدن های دیگر هیچ گاه نسبت به زنان بی احترامی نكرده اند چونكه در گذشته برخی تمدن ها دختران را زنده به گور و دور می انداختند اما در گذشته زنان حتی نقش مدیریت داشته اند.
مونسان اظهار داشت: ما باید انتشاراتی داشته باشیم كه نسل بعد بتواند از دستاوردهای پژوهش ها استفاده نماید. اینكه برای دانشجویان كتابی منتشر شود، بدیهی است. باید بتوانیم متناسب با سن جوانان كتاب طراحی نماییم و در كتب درسی مان درباره این پژوهش ها مطلب منتشر شود. در این زمینه باز باید با آموزش و پرورش مذاكره نماییم.
در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: تلاش داریم تا قسمتی از تابلوهای شهری را به آثار موزه ای اختصاص دهیم.
وی اضافه كرد: حالا كتاب هایی كه در حوزه تاریخ هنر ایران است، مربوط به ۵۰ سال اخیر می شود و پژوهش های جدید در آن دیده نشده است. نمایشگاه جانبی این همایش فرصتی برای هنرمندان است تا بر طبق یافته ها، تحلیل های پیشین را بازنگری كنند.
طالبیان به نمایشگاه برگزار شده در حاشیه این همایش اشاره نمود و گفت: در این نمایشگاه كه بازدیدكنندگان نوروزی باز می توانند از آن بازدید كنند، آثار تاریخی از دوران پارینه سنگی، جیرفت و غیره وجود دارد كه از چهار ماه پیش گردآوری شده است.
معاون میراث فرهنگی كشور تاكید كرد: در پیش از انقلاب در جستجوهای باستان شناسی، باستان شناسان ایرانی یا همكار هیئت ها بوده اند و یا عضو آن. اما پس از انقلاب، مدیریت هیئت های كاوش به ایرانیان سپرده شد.
در ادامه این برنامه بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی دستور داده تا مطالعات و جستجوهای باستانی در جیرفت از سر گرفته و احیا شود.
وی اضافه كرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی بندی درباره پیوست تخصصی میراث فرهنگی بر پروژه های بزرگ آمده است و بنابر این بند دستگاه ها در سطوح ملی و منطقه ای ملزم هستند علاوه بر ستاندن پیوند زیست محیطی، پیوست میراث فرهنگی باز داشته باشند تا به این نتیجه برسیم كه آیا آن پروژه اجرا بشود یا خیر و یا اینكه نیاز به اصلاح دارد.
عمرانی اشاره كرد: در بندی باز به ایران فرهنگی اشاره شده است كه طبق آن می بایست شناسایی و مستند نگاری و حفاظت از میراث فرهنگی در حوزه ایران فرهنگی صورت گیرد. مقدمات آن باز با كشورهای همسایه در دست بررسی می باشد.
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور اشاره كرد: تفاهم نامه هایی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و مؤسسات آموزشی شده كه بعضی از آنها فعال است و بخشی دیگر از آن برای آموزش و ارتقا نیروی انسانی و كاربرد فناوری های نو باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: لطمه شناسی سال قبل نشان داده است كه هیئت های باستانی توجه كمتری به امر حفاظت در حین كاوش داشته اند. باید بتوان به سایت های باستانی بعنوان سایت موزه مورد خطاب گردشگران نگاه كرد.