عصر توریسم: برنامه بازاریابی 31 استان درحالی تشریح شد كه جذب توریست از كشورهای همسایه اصلی ترین محور برنامه ها و سیاست های آنها بود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی معاونت گرشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد ابراهیم لاریجانی در این جلسه كه به صورت ویدئو كنفرانس برگزار شد، با پیگیری بخشنامه تمركز فعالیت بر بازارهای هدف گردشگری و بررسی اقدامات و دستاوردهای حاصل دراین زمینه، تصریح كرد: از شروع امسال با هدف بهره گیری هدفمند از منابع و تمركز بخشی به كارهای بین المللی ادارات كل استانی، بخشنامه «تمركز كارهای ادارات كل بر بازارهای هدف گردشگری هر استان» در ۲۱ بند ابلاغ گردیده است تا بر این اساس ارتباط دو سویه متناسب میان هر استان و كشورهای مختلف صورت گیرد.
وی ادامه داد: بر طبق این دستورالعمل، هر استان ضمن آگاهی از بازارهای هدف خود اموری همچون تهیه اقلام تبلیغاتی با محوریت زبان كشور هدف، بروزرسانی وب سایت اداره كل و یا وب سایت مرتبط و تكمیل آن با محتوای محصولات گردشگری قابل عرضه به بازارهای هدف، تمركز بر تربیت تورلیدرهای مختص كشورهای مورد نظر، آماده سازی محیطی سطح استان خصوصاً مبادی ورودی و مكان های پرتردد گردشگران برای نصب تابلو راهنما به زبان كشورهای هدف، برگزاری دوره های آموزشی برای دفاتر خدمات مسافرتی و هتلداران با سوژه شناخت علائق و سلائق گردشگران بازارهای هدف و همین طور هدایت و حمایت مراكز اقامتی، رستوران ها و سایر مراكز عرضه خدمات گردشگری با هدف بهبود كیفیت خدمات مورد نیاز گردشگران را در دستور كار قرار داده است.
لاریجانی اگرچه در این بخشنامه همكاری با شهرداری ها، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای فرابخشی برای افزایش سطح همكاریهای بین المللی نظیر اقداماتی همچون خواهر خواندگی، همایش های مشترك، عضویت در انجمن و شبكه های مرتبط در برنامه فعالیت استان های كشور قرار گرفته است، تصریح كرد: بطور كلی تلاش بر این است تا با انعكاس لیست كشورهای بازارهای هدف گردشگری استان به بخش های موثر نظیر استانداری، ذینفعان، اتاق بازرگانی، صنوف مرتبط، دانشگاه ها، موسسات آموزشی، شركت های حمل و نقل و غیره نوعی یكپارچگی در حركت ادارات كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با كلیه بخش های تابعه محقق شود.
در ادامه هر یك از معاونان گردشگری استانها به موضوعات در رابطه با بندهای بخشنامه «تمركز فعالیت بر بازارهای هدف گردشگری» پرداختند.
استان آذربایجان شرقی درباره موضوعاتی همچون تحقق طرح «همتاسازی بازار، محصول و مقصد»، هدایت بخش خصوصی به سمت بازارهای تركیه، ارمنستان، دستاوردهای حضور در نمایشگاه استانبول، استان آذربایجان غربی با محوریت تشكیل كمیته تورهای ورودی، برگزاری تور آشناسازی عراق، ارتباط با سفرا و نمایندگان وزارت امور خارجه، چاپ اقلام تبلیغاتی به زبان انگلیسی، تركی و عربی، استان اصفهان درباره تلاش ورود غذاهای كشورهای هدف در منوی رستوران ها، تقویت ارتباطات بین الملل میان صنوف و بخش خصوصی و تشكیل كمیته های تخصصی بازارهای هدف، استان ایلام درباره موضوعات امضای تفاهم نامه میان استان های هم فرهنگ در كشور عراق جبرای افزایش گردشگران ورودی از این كشور، برگزاری تور آشناسازی برای عراقی ها، بهره مندی بیشتر از مرز مهران، استان اردبیل درباره توجه ویژه به رویدادها و جشنواره های مشترك با بازارهای هدف، فرهنگ سازی برای تبدیل صنعت گردشگری به باور عمومی ارگان های فرابخشی، استفاده از رسانه ها و انعكاس تولیدات تورهای آشناسازی در آنها، تلاش به منظور توسعه گردشگری سلامت، شبكه سازی بوم گردی با طراحی اپلیكیشن تخصصی، تدوین اطلس گردشگری غذای استان با همكاری پزشكان سنتی و مزاج شناسی و نیز برگزاری كارگاه های آموزشی شناخت فرهنگ و علایق كشورهای مورد نظر پرداختند.
استان خراسان جنوبی نیز درباره تمركز بر بازار گردشگری افغانستان با حضور در نمایشگاه تخصصی گردشگری این كشور، طراحی اپلیكیشن دو زبانه منطبق با بازار مورد نظر و همكاری با پارك علم و فناوری برای بهره مندی از ایده های نو در امتداد تقویت ارتباطات بین المللی، استان خراسان رضوی در ارتباط با دیدار و مذاكره با سفرا و سركنسولگری های كشورهای هدف، كوشش برای تقویت پروازهای مستقیم، تمركز بر بازار گردشگری كشور عمان، راه اندازی پرواز باكو ـ مشهد و بالعكس و راه اندازی پرواز مشهد ـ حیدرآباد هند و بالعكس، استان كردستان با اشاره به پشتیبانی از دفاتر خدمات مسافرتی پیشران در بازارهای هدف، تمركز بر ظرفیت های موسیقی استان در سطح بین الملل، تعامل بیشتر با كردستان عراق با راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی به زبان كردی و برگزاری هفته فرهنگی و رویدادهای مشابه و مشترك، استان سیستان و بلوچستان درباره تاثیر پویش ملی معرفی و سفر به استان در بازارهای هدف، توجه ویژه به مرز آبی و زمینی برای جذب گردشگران ورودی از كشورهای پاكستان، عمان، هند و حتی كشورهای اروپایی، حضور در نمایشگاه گردشگری پاكستان، تمركز بر مرز میرجاوه، تهیه برنامه و اقدام مشترك میان این استان با كشورهای آذربایجان، تركیه، افغانستان و پاكستان، استان مازندران درباره اهمیت میزبانی از رویداد ۲۰۲۰ و برگزاری دبیرخانه بعنوان پایتخت گردشگری كشورهای عضو اكو و همین طور تاثیر آن در ارتباط با كشورهای هدف، راه اندازی نقشه آنلاین، استان خوزستان درباره راه اندازی ۹ رویداد مهم و تاثیرات بین المللی آن، تمركز بر بازار گردشگران عراق و كویت و برنامه ریزی به منظور رونق گردشگری سلامت، استان گلستان درباره معرفی جاذبه در شبكه های مجازی به زبان های مختلف كشورهای هدف، مدیریت بازار گردشگری ۵ كشور حاشیه دریای خزر و كوشش برای حضوری جدی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، استان مركزی درباره موضوعات برگزاری رویدادهای صنعتی وگردشگری سلامت با محوریت علایق كشورهای هدف و كوشش برای جذب گردشگران سلامت از كشورهای عراق و عمان، استان یزد درباره تمركز بر بازار چین، برگزاری تورهای آشناسازی و توجه به رویدادهای مذهبی و كوشش برای جذب گردشگران در روزهای محرم، استان زنجان درباره به روزرسانی وب سایت ها به زبان تخصصی بازارهای هدف، تمركز بر بازار گردشگری تركیه و آذربایجان و استان هرمزگان با محوریت برگزاری جشنواره ملی گردشگری دریایی، استفاده از استارت آپ ها و توجه به محیط بصری متناسب با زبان كشورهای هدف پرداختند.
بگفته مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، پیگیری بخشنامه ۲۱ بندی تمركز استانها بر بازارهای هدف تبلیغ شده، از اصلی ترین سیاست ها و برنامه های دفتر بازاریابی و تبلیغات در تعامل با ۳۱ استان است كه كماكان تا آخر سال ادامه خواهد داشت و در سال ۹۹ با بازبینی آن سیاست های جدید ابلاغ خواهد گردید.

منبع: