عصر توریسم: نمایشگاهی كه قرار بود تخصصی به صنایع دستی و گردشگری بپردازد حالا با لیموزینی كه برای عروسی كاربرد دارد و بوی كبابی كه در بین مذاكره كنندگان گردشگری دلبری می كند، به مدت چهار روز برگزار شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، امسال سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با سی و سومین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی با هم در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تركیب شده است و از روز گذشته ۲۳ بهمن ماه راه اندازی شد و تا روز ۲۶ بهمن نیز ادامه خواهد داشت. نمایشگاه گردشگری امسال بعد از ۱۲ دوره به مجری جدید كه سابقه برگزاری نمایشگاه هایی در باكو و عراق در حوزه گردشگری سلامت را داشته واگذار شد. علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در نشستی با تورگردانان كشور كه در روز اول بهمن ماه برگزار شده بود، اظهار داشت: برخی می گفتند كه فردی چندین سال هست كه نمایشگاه گردشگری تهران را برگزار می نماید و سود زیادی می گیرد ما جلوی آنرا گرفتیم و به شركت خودمان دادیم كه منافع شخصی نیز پشت آن نباشد و اگر سودی حاصل می شود نیز به حوزه گردشگری برگردد. تركیبی كه هیچ وقت دلیلش را نگفتند حالا مجری جدید كه همه چشم به عملكردش دوخته اند، می بایست نمایشگاه گردشگری را با نمایشگاه صنایع دستی تركیب می كرد در واقع دو نمایشگاه در یك نمایشگاه. تصمیمی كه هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد، چرا به این شكل برگزار می گردد آن هم به رغم تاكید وزیر میراث فرهنگی كه می گفت باید جشنواره ها و نمایشگاه ها را بیشتر برگزار نماییم تا شادمانی به كشور برگردد! حالا خود وی در تصمیمی دو نمایشگاه صنایع دستی كه در اسفند برگزار می شد را با نمایشگاه گردشگری تركیب كرده است.
صرفاً جهت فروش در هر حال این برنامه چهار روزه همزمان با سرمای زیاد شهر تهران برپا شد و به رغم اینكه كمتر كسی فكر می كرد در فضای باز نمایشگاه افراد زیادی حضور پیدا كنند اما همچنان مردم از این برنامه استقبال كردند به خصوص از فضای باز محوطه كه مملو از غرفه های فروش سوغات و خوراكی استانها بود. از كباب لوله ای و كباب سبزیجات گرفته تا پیتزای فوری و فلافل و آش كشك و دوغ محلی و حلوای ارومیه. تبلیغ لیموزین عروسی بجای خودرو های سفر بوی كباب محوطه باز ورودی سالن های ۴۱ و خلیج فارس و ۴۰ را پر كرده بود و دل هر رهگذری را می برد ولی برای آنها كه داخل این سالن ها بودند بوی كباب از یك ساعتی به بعد آزار دهنده شده بود به نحوی كه غرفه داران می گفتند درانتها روز بجای عطر بوی كباب گرفته ایم!
در همان محوطه ای كه سال ها بساط چادرهای مسافرتی و خودرو های آفرود و كاروان های سفر برپا بود جایشان را سوغات و خوراكی ها گرفته بود و یك اتوبوس گوجه ای رنگ كه به ابتكار راننده و مالكش داخل آن تغییر دكور داده شده بود؛ بعنوان نخستین لیموزین ایران برای اجاره و استفاده در جشن ها و مراسم عروسی تبلیغ می كرد. امضاهایی برای همدلی با چینی ها كه با یك اشاره پاك می شد امسال باتوجه به شیوع ویروس كرونا در كشور چین، به پاس همدلی با مردم این كشور و جلوگیری از اتفاقاتی كه گاهی موجب آزردن خاطر گردشگران چینی در سراسر جهان شده است، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی بنری را تهیه كرده بود كه در آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و چینی عبارت «قوی باش ووهان» و هشتگ «ویروس ها می میرند مهربانی هرگز» با یك بیت از شهر سعدی (بنی آدم اعضای یكدیگرند كه در آفرینش ز یك گوهرند) و تصاویری از دیوار چین و تخت جمشید بعنوان میراث جهانی دو كشور درج شده بود. در فضای خالی آن نیز افراد مختلف امضا می كردند. یكی از امضاها متعلق به وزیر میراث فرهنگی بود كه به زبان فارسی آرزوی روزهای خوش و سلامتی را كرده بود! قسمتی از این پیام و امضا به سبب استفاده از ماژیك وایت برد و استفاده از بنر تا چند ساعت بعد پاك شد!
سفیر چین نیز یكی دیگر از امضا كنندگان بود كه در مراسم افتتاح نمایشگاه به همراه مسئولان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی یك صدا شعار زنده باد ووهان را سردادند. حالا آن طور كه معاونت گردشگری گفته می خواهند این بنر را به شهر ووهان چین بفرستند تا در یكی از میادین شهر نصب شود منتها اگر این اتفاق بیفتد و تا آن زمان همه امضاها پاك نشود! گاو چوبی زنگوله دار هدیه به وزیر وزیر میراث فرهنگی به جهت اینكه نشان دهد به موضوع گردشگری و صنایع دستی خیلی اهمیت می دهد، چند ساعتی را در نمایشگاه وقت گذراند و از غرفه ها دیدن كرد حتی در غرفه استان همدان نیز او را پای چرخ سفالگری نشاندند. در این میان او به غرفه كشور سوئیس نیز رفت كه به صورت ویژه در این نمایشگاه حضور پیدا كرده بود و با سفیر و نماینده سابق اطلاع رسانی گردشگری ایران در سوئیس نیز صحبت كرد. مدیر بازاریابی بازارهای نوظهور سوئیس نیز به علی اصغر مونسان یك گاو چوبی زنگوله دار هدیه داد. جوجه سیمرغ ۷ پر در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، وقتی از وزیر میراث فرهنگی و استانداران كرمانشاه و قزوین دعوت شد تا روی سن بروند، تازه كلیپی از جاذبه های ایران پخش گردید و افراد حاضر روی سن بلاتكلیف مانده بودند چه كنند آن هم جلوی سفرای كشورهای خارجی. جدا از اینكه هنگام سخنرانی مشكلاتی در میكروفن سخنرانان به وجود می آمد و رونمایی از چندین اثر كه همه آنها با پارچه پوشانده شده بود، فضای سالن و صحنه اصلی را نازیبا كرده بود.
آن چیزی كه زیر پارچه ها تا اختتام سخنرانی ها پنهان شده بود، سیمرغی قلمزنی شده به رنگ نقره ای بود كه طرح آن مقرر است بعنوان برند ملی به جهان معرفی شود سیمرغی ریزنقش با ۷ پر. این همان برندی است كه وزیر میراث فرهنگی و معاون گردشگری او بارها گفته بودند برای طراحی آن از اساتید و صاحبنظران زیادی نظرخواهی شده است و یك سال كار مدام و مطالعه روی آن صورت گرفت. حالا این سیمرغ روی همه بنرها و پوستر با رنگ آبی درج شده است. بنری كه نتوانست نظر فعالان گردشگری را در این مراسم جلب نماید.
اثر دیگر تابلویی برای امضای مسئولان پای تمبر یادبود نمایشگاهی بود كه هر سال از آن رونمایی می شود.
ظرف میوه خوری جور بی توجهی به صنایع دستی را كشید اثر پنهان شده دیگر، یك ظرف میوه خوری كریستال ساخته شده با استفاده از تكنیك سه لایه بود تا حضورش روی سن جبران كمبود توجه به صنایع دستی در مراسم افتتاحیه را كرده باشد. مراسمی كه بیشتر برای افتتاح نمایشگاه گردشگری ترتیب داده شده بود تا صنایع دستی چون در سخنرانی وزیر میراث فرهنگی نیز تنها چند جمله به صنایع دستی اختصاص داده شد و معاون صنایع دستی نیز اصلاً در بین سخنرانان حضور نداشت. تلفیق موسیقی و رقص و مذاكره این نمایشگاه كه هر روز از ساعت ۹ بامداد تا ۱۷ برپاست در بخش های مختلف نمایشگاه بین المللی تهران میزبان مردم و متخصصان این حوزه است. مردمی كه آمده اند تا از رقص ها و خوراك و هر آنچه كه مربوط به سفرهای نوروزی شأن است استفاده كنند تا فعالان گردشگری كه بتوانند در بین این فضا اگر موسیقی بگذارد مذاكراتی هم با هم صنفان خود انجام دهند. چون در بین غرفه ها آنچه كه چند سال مورد انتقاد فعالان گردشگری امسال باز هم ادامه دارد. آن هم موضوع همخوانی موسیقی در بین غرفه های تخصصی گردشگریست. صدای موسیقی كه در بعضی از غرفه ها پخش می شود، اجازه نمی دهد افراد با هم گفتگوی راحتی داشته باشند. توجه به این مساله تنها چند سال رعایت می شد. ولی حالا یك غرفه در حال رقص و پایكوبی است و دیگری در حال گفتگو برای انجام یك قرارداد! غرفه های یكسان و بدون طراحی ویژه بااینكه در سالهای اخیر غرفه سازی هایی برای جذابیت بیشتر این نمایشگاه انجام می شد، اما امسال همه غرفه ها در همه بخش ها و سالن ها ساده بودند. انگار كه هیچ كسی طرح ویژه ای برای غرفه سازی نداشت. حتی پاویون وزارت میراث فرهنگی نیز با اینكه فضای زیادی گرفته بود ولی این غرفه سازی انجام نشد و همه غرفه ها شبیه به هم بودند. مگر با چیدمان وسایلی كه آنها را متمایز از غرفه كناری می كرد!
زمین یخ زده و احتیاط بازدیدكنندگان هنگام ورود به نمایشگاه بخش مربوط به گردشگری الكترونیك نیز تجمیعی از فعالان گردشگریست كه در حوزه آنلاین و فضای مجازی و اپلیكیشن های گردشگری فعالیت می نمایند و هر كدام اهتمام كرده اند محصولی را به این نمایشگاه برای عرضه و معرفی بیاورند سالنی كه در واقع غرفه دارانش نه خلاقیتی برای ارائه محصول داشته اند و نه اپلیكیشن ویژه ای طراحی نموده بودند. جالب اینجاست كه وقتی از هر كدام درباره محصول تولیدی شأن پرسیده می شود، همه از منحصر به فرد بودن آن سخن می گویند. مانند هر سال چند غرفه برای رزرو آنلاین مراكز اقامتی و پروازها حضور دارند كه همگی اهتمام می كنند، تعداد مراكزی كه در سیستم آنلاین خود دارند را نسبت به دیگری بالاتر اعلام كنند. بعنوان نمونه یكی از آنها در حوزه رزرو اقامتگاه های بوم گردی اعلام می كند كه با بیشتر از ۴ هزار بوم گردی در تماس است و سیستم رزرو آنلاین این بوم گردی ها را ارائه می كند. این درحالی است كه بعد از نصب اپلیكیشن مربوطه، مشخص می شود، صاحب این فناوری هر كدام از اتاق های یك خانه بوم گردی را یك خدمت معرفی كرده است. درحالی كه در شهری مانند اصفهان تنها با ۵ بوم گردی كار می كند! MAJESTIC یا glorious؟ روی پوسترهای نمایشگاه شعار ایران باشكوه درج شده و عبارت انگلیسی آن هم MAJESTIC به معنای اعجاب انگیز ذكر شده است این درحالی است كه باشكوه در زبان انگلیسی glorious ترجمه می شود. البته كه بگفته معاون گردشگری مقرر است این شعار با بازدیدكنندگان از نمایشگاه به شور گذاشته شود و همه نظرشان را بدهند تا یك شعار قطعی طراحی شود.
منبع: عصر توریسم