عصر توریسم: یزد گردشگری در یزد مانند خیلی از شهرهای گردشگرپذیر دنیا، پیوند تنگاتنگی با دوچرخه سواری و پیاده محوری دارد و نصب دوچرخه های هوشمند اشتراكی می تواند یكی از فاكتورهای توسعه گردشگری در این شهر جهانی به شمار رود، این در حالیست كه رئیس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد نیز اذعان دارد كه بافت تاریخی این شهر زیرساختی آماده و مهیا و ارگانیك برای توسعه دوچرخه سواری دارد.
راه اندازی و نصب دوچرخه های اشتراکی در یزد بعنوان شهر دوچرخه ها و شهر میراث جهانی، یکی از اقداماتی است که از سال های قبل در کشورهایی مانند چین و هلند که بعنوان کشورهای دوچرخه سواران مشهور هستند، همین طور ایتالیا، نروژ، ژاپن، فنلاند، دانمارک و کشورهای دیگری که اقتصاد گردشگری یکی از اقتصادهای مهم این جوامع محسوب می شود، اجرایی شده است و می تواند در یزد نیز به یکی از شاخصه های رشد صنعت گردشگری تبدیل گردد.
علاوه تاثیر دوچرخه در حوزه شهری و محیط زیست، رکاب زدن گردشگران و حتی شهروندان در بافت تاریخی یزد با دوچرخه های مخصوص شاید یکی از جاذبه های منحصر بفردی است که در هر جای دنیا وجود ندارد و همین ظرفیت می تواند در افزایش امنیت بافت تاریخی با کاهش موتورسواران و توسعه پیاده محوری موثر باشد و گردشگران را میهمان کوچه پس کوچه های یزد کند.
«محسن عباسی هرفته» رئیس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، پیاده محوری را یکی از ارکان شهرهای گردشگرپذیر خواند و اظهار نمود: باتوجه به خاصیت های خاص بافت تاریخی و معابر باریک و ارگانیک آن، دوچرخه می تواند به گردشگران فرصت تجربه بخش های بیشتری از بافت را بدهد.
وی از رقم خوردن تجربه ای نوستالژیک در این بافت جهانی با دوچرخه سواری یاد کرد و اظهار داشت: با هدف توسعه گردشگری و پیاده محوری در این بافت جهانی، بیشترین تمرکز ایستگاه های دوچرخه، در هسته مرکزی شهر و پیرامون بافت تاریخی است که می تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد، از طرفی فاصله کوتاه ایستگاه ها، این امکان را فراهم می آورد که شهروندان در سفرهای کوتاه خود این روش حمل و نقلی مدرن در دنیای امروز و ریشه دار در شهر یزد را انتخاب کنند.
وی با بیان این که نگاه به دوچرخه فقط ورزش و وسیله تفریحی نیست، اظهار داشت: این وسیله می تواند بعنوان یک روش جدی حمل و نقل برای شهری پایدار و سبز در نظر گرفته شود.
این عضو شورای اسلامی شهر یزد دوچرخه را یکی از ابزارهای جدی و بدون انکار مدیریت شهری حتی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ دانست و اشاره کرد: دوچرخه از ارکان حمل و نقل ترکیبی و قسمتی از زنجیره ای است که از پیاده روی در شهرهای امروز آغاز می شود و تا ناوگان حمل و نقل عمومی پیش می رود و از سویی بدون دوچرخه، حمل و نقل ترکیبی نوین شهری خالی از عنصری جدی خواهد بود.
وی با بیان این که وجود فرهنگ سابقه دار دوچرخه سواری در یزد مستلزم تامین زیرساخت های مربوط به این وسیله است، اظهار داشت: زیرساخت یعنی دراولویت اول مسیر و وجود دوچرخه های اشتراکی هوشمند و در مرحله بعد می تواند باردیگر دوچرخه را بعنوان یک وسیله جدی حمل و نقلی مطرح کند.
رئیس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد با اشاره به اقدام دیرهنگام یزد در حوزه دوچرخه، اشاره کرد: هر چند این حرکت در یزد دیر شروع شده و شهر در سیطره سواره ها درآمده است اما هنوز هم دوچرخه های اشتراکی و ایجاد مسیرهای دوچرخه می تواند نسخه نجات بخش شهر به خصوص در حوزه حمل و نقل شهری و محیط زیست باشد.
عباسی علاوه بر توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری، فرهنگ سازی را لازمه رونق دوچرخه سواری در یزد دانست و بر تاثیر ناخودآگاه گردشگری در فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه اصرار کرد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم