خراسان رضوی تأثیر طولانی مدت بیماری كووید-۱۹ بر نحوه سفر كردن تا حدودی نامشخص است، اما نتایج بررسی های جدید نشان داده است كه سطح آسایش كاربران و اولویت ها تغییر كرده است. این موارد، می تواند تغییرات دیگری در این صنعت، ایجاد كند كه فراتر از همه تاثیرات كروناویروس باشد.
به نقل از سایکولوژی نیوز، بحران شیوع بیماری کووید- ۱۹ سبب شده تا مسافران نسبت به رعایت موارد بهداشتی، بیش ازاندازه آگاه باشند. بنابراین شرکت ها و کسب وکارهای مسافرتی و مشاغل مربوط، باید پروتکل های بهداشتی را ارتقاء دهند و مسافران را تشویق کنند که پایداری را در ذهن داشته باشند.
محققان اظهار کردند: در تابستان، زمانی که محدودیت سفر در دوران کرونایی، اندکی کاهش پیدا کرد، حجم گردشگری افزایش یافت. طبق گزارش های عرضه شده، در فصل تابستان سالجاری، در اروپا و مناطقی از جنوب شرقی آسیا، شاهد بهبود قابل توجه تقاضای سفر داخلی بوده ایم. اگرچه، این روندها اندکی دلگرم کننده است، اما می دانیم که مسیر بهبودی، دست انداز دارد و با افزایش و کاهش نرخ عفونت، قله ها و مسیرهای دیگری به وجود خواهد آمد.
نتایج بررسی نشان داده است که اقدامات احتیاطی بهداشت و ایمنی، عامل مهمی در انتخاب محل اقامت نسبت به قیمت است و برشدت نوع مقصد موردنظر تأثیر دارد. اینکه عادات جدید، موقتی باشد یا فراتر از بیماری همه گیری باقی بماند، هنوز معلوم نیست.
گزارشی که روزهای اخیر، انجمن مسافرتی آسیا و اقیانوسیه، تحقیقات سازمان های مختلف ازجمله مجمع جهانی اقتصاد منتشر نموده، نحوه تغییر رفتارهای کاربران در منطقه و اقدامات اپراتورها را نشان داده است. این گزارش نشان داده است که موارد احتیاطی سلامتی و ایمنی، حالا از قیمت مکانی که انتخاب می شود، مهمتر است و این مورد به شدت بر نوع انتخاب مقصد تأثیر دارد.
۷۲ درصد از مسافران در نظرسنجی اعلام کردند: پیش از تصمیم گیری برای سفر، فرهنگ مسئولیت اجتماعی مقصد را در قبال پیشگیری از انتشار ویروس در نظر می گیرند و ۷۳ درصد به مناطق شلوغ سفر نمی کنند.
به عبارت دیگر، کاربران درباره مسافرت به مکان هایی بیشتر اطمینان دارند که تماس با دیگران به حداقل برسد و بگونه ای کنترل شود که خطر مبتلا شدن به بیماری هم کاهش پیدا کند.
برای تمام افراد مرتبط در این کار، از مدیران تا مقامات و صاحبان مشاغل گردشگری این مورد واضح است که تنها رعایت موارد بهداشتی و ایمنی مهم نیست و ایجاد اطمینان به گردشگران در بازگشت به گذشته هم نقش مهمی دارد.
تغییرات ساده و مشهود، مانند تغییر منوی چاپی رستوران ها به منوهای غیرقابل تماس می تواند تأثیر زیادی در جذب توریست ایجاد کند.
یکی دیگر از این موارد موثر، اشتراک موارد بهداشتی و رعایت پروتکل های هتل با مسافران است. در بعضی از نرم افزارهای جستجو، نشان داده شده که مواردی که از این طریق، اقدامات بهداشتی و ایمنی را رعایت کردند ۱۶ درصد بیشتر بازدید داشته اند.
البته، برای دستیابی به بهبودی کامل، عوامل بسیاری وجود دارد که خارج از کنترل صنعت توریسم است و شامل محدودیت ها، میزان شیوع بیماری و سرعت تولید واکسن مناسب می باشد، اما این موارد دلایلی نیستند که رعایت اقدامات صحیح و شفاف را نادیده بگیریم.
رعایت این موارد، برای موفقیت مقصد در افزایش تعداد توریست به سطح پیش از همه گیری و فراتر از آن و مقابله با چالش های آینده صنعت در طولانی مدت ضروریست.
منبع: عصر توریسم