عصر توریسم: افزایش نرخ بلیت هواپیماها بااینكه بگفته وزیر راه اجرائی نمی گردد اما این شوك ناگهانی شركتهای هوایی برای بار دوم در یك سال، فعالان گردشگری را عصبانی و آنها را ناامیدتر از قبل كرد.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ هر اتفاقی که موجب می شد تا صنعت گردشگری در هر نقطه ای از جهان به صفر برسد، در ایران افتاد تا این صنعت بدترین خسارت ها را ببیند. سال ۹۸ که پرحادثه ترین سال بود، از سیلی که نوروز هتل ها و خیلی از استانها را فلج کرد و گردشگری در آنها تعطیل شد و حتی شیراز و لرستان نیز پذیرای مسافران نبود.
سقوط هواپیمای اکراینی و شهادت سردار سلیمانی که پروازهای خارجی و سفر توریستهای خارجی به ایران را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از تورهای گردشگری ورودی به ایران کنسل شد.
زلزله های متوالی و سیل های گاه و بی گاه و از ریل خارج شدن قطارهای مسافربری و یا تصادف اتوبوس های مسافری در جاده های ایران هر روز به اخبار بد انتشار یافته دامن می زد.
تا اینکه ویروس کرونا صنعت گردشگری نه فقط ایران بلکه کل جهان را از پای درآورد و هیچ مسافری جابه جا نشد و هیچ هواپیمایی به ایران رفت و آمد نداشت. حتی سفرهای داخلی نیز گرفتار مشکل شد و خیلی از استانها اعلام نمودند که نمی توانند مسافر از شهرهای دیگر بپذیرند.
تیر آخر را کرونا نزد بلکه تیر آخر افزایش قیمت هایی بود که پس از کرونا اجازه نداد فعالان گردشگری روی پا بایستند دفاتر مسافرتی که رزق و روزی شأن از سفر مردم بود بیشترین ضرر را کردند و هنوز که هنوز است خانه نشین شده اند، اما شاید بتوان گفت تیر آخر را کرونا نزد بلکه تیر آخر تصمیمات ناگهانی درباره افزایش قیمت هایی است که پس از کرونا اجازه نداد فعالان گردشگری روی پا بایستند. بااینکه قیمت دلار بالا رفت اما نرخ بلیت هواپیماها خرداد ماه افزایش داشت و بار دیگر شرکت های هواپیمایی از افزایش نرخ خبر دادند.
آنقدر که سفر هوایی برای مردم آرزو شده بود با اجرائی شدن نرخ مورد نظر شرکت های هوایی مردم باید یا با قطارهایی سفر کنند که خیلی از آنها از نظر رعایت بهداشت در حد ضعیفی هستند و با این وجود شرکت های ریلی اعلام نموده اند که می خواهند از همه ظرفیت صندلی ها استفاده کنند و یا باید با اتوبوس هایی به سفر رفت که نه بهداشت و نه فاصله اجتماعی را رعایت می کنند آن هم با وضع جاده ها و تلفاتی که راننده ها و اتوبوس ها هنگام جابه جایی مسافران دارند.
قیمت مورد نظر شرکت ها به حدی گران اعلام گردید که بااینکه سقف و کف نرخ برای مسیرهای مختلف تعیین شده بود اما حتی میانگین این نرخ ها نیز با وضعیت معیشتی مردم همخوان نبود.
سفر هوایی ۵ میلیون تومانی!
بر اساس این نرخ نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش قابل توجه داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است.
قیمت بلیت کیش _ تبریز جزو بلیت های بالای دو میلیون تومان بوده و به نرخ دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می رسد. پرواز ماهشهر-مشهد هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد. حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و حداقل نرخ این مسیر ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.
آژانس داران با شنیدن این نرخ نامه عصبانیت خودرا در فضاهای مجازی اعلام نمودند حتی در این زمینه، امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به خبرنگار مهر اظهار داشت: همیشه صحبت ما این بوده که سفر را بعنوان یک کالای لوکس نبینیم بلکه تلاش نماییم سفر در سبد خانواده ها قرار گیرد در دنیا نیز به این باور رسیده اند که سفر بر روند کاری و رشد جامعه تأثیر می گذارد حتی در کشورهای توسعه یافته امکاناتی برای آن اختصاص می دهند تا مردم بیشتر به سفر بروند. اما باتوجه به افزایش نرخ پروازها که اخیرا اعلام شده، طبق معمول حتما سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش نرخ خواهند داشت درحالیکه باید به این مساله فکر نماییم تا چند وقت دیگر که کرونا از بین رفت، پروازهای خارجی نیز راه می افتد آن موقع چطور می خواهیم با قیمت پروازهای خارجی رقابت نماییم. چند سال پیش قیمت پروازهای خارجی ارزان تر از داخلی بود و مردم می گفتند وقتی قیمت پرواز تهران به مشهد به اندازه سفر تهران به سوریه است پس چرا برویم مشهد؟ من تصور می کنم پس از کرونا و راه اندازی پروازهای خارجی ما باردیگر با چنین موضوعی رو به رو می شویم.
اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه هایش را تامین کند می تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم وی بیان کرد: کرونا به اقتصاد ما فارغ از تحریم و مشکلاتی که داشتیم خسارت زد باید برای این مساله نیز تفکر بیشتری می شد. اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه هایش را تامین کند می تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم. اما حالا این هزینه ها را مردم باید متحمل شوند. در حوزه گردشگری ما با کاهش شدید سفر مواجه می شویم چون مردم دیگر اقبالی به سفر نخواهند داشت و البته هزینه ها نیز این اجازه را به آنها نمی دهد بدین سبب عملاً دفاتری که تا امروز گرفتار چالش بودند وضعیت بمراتب بدتری خواهند داشت.
این مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی اظهار داشت: باید پیش از افزایش نرخ بلیت بررسی می شد که میانگین درآمد مردم در جامعه چقدر است و چرا افراد نمی توانند سفر را در سبد خانواده قرار دهند. آیا باید سفر را بعنوان کالای لوکس در نظر گرفت؟ حالا دیگر حتی قشر متوسط به بالا نیز نمی توانند سفر هوایی داشته باشند. این افزایش نرخ نشان میدهد که هیچ کار کارشناسی انجام نگرفته است.
رضا احمدی از مدیران آژانس های مسافرتی نیز به خبرنگار مهر اظهار داشت: چارتر کردن پروازها ممکنست اتفاق نیفتد حالا پروازی فروخته نمی گردد چون سفری وجود ندارد مگر برای کسانی که به ماموریت می روند. این افراد هم از جیب خودشان هزینه نمی کنند بلکه ادارات هستند که برای آنها بلیت چارتر می کنند. اما این وسط تنها مردم هستند که بیشترین ضرر را کرده اند آنها باید پول بلیت سفر شخصی شأن را گران تر بخرند. من نمی دانم آیا مسئولانی که دور یک میز می نشینند و برای مردم تصمیم می گیرند به این فکر نمی کنند که چند درصد از مردم باید با هواپیما سفر کنند و از جیب شأن خرج کنند؟ وقتی مسیری چهار میلیون تومان هزینه دارد آیا کسی می تواند با هواپیما جا به جا شود؟ آیا دیگر شوخی نیست اگر بگوییم می خواهیم گردشگری در شهرهای دور مانند چابهار و بندرعباس و یا بوشهر و قشم را توسعه دهیم؟
اینکه چقدر افزایش نرخ بلیط هواپیما به زیان مسافران و ایرلاین هاست را فعالان این حوزه خوب می دانند همچون رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که گفته برمبنای تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت نموده و مابه التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران شود، حال این سوال پیش می آید که چرا هزینه اجرای این تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند.
فاصله گذاری اجتماعی از اول آبان همزمان با افزایش نرخ بلیت
وی افزود: بنظر می رسد که با افزایش قیمت بلیط هواپیما، حجم فروش بلیط و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا کند، این در حالیست که ایرلاین ها در سال های اخیر به سبب تشدید تحریم و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه گشته اند، حال تصمیم اخیر وضعیت آنها را وخیم تر خواهدنمود.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز از ورود این کمیسیون به پرونده افزایش چشم گیر قیمت بلیط هواپیما آگاهی داد و اظهار داشت: به نظر من نرخ نامه جدید پروازهای هوایی غیرواقعی است. بطور قطع این مبادرت به هیچ وجه قابل پذیرش نمی باشد، برای اینکه مردم توان پرداخت چنین هزینه هایی برای خرید بلیط هواپیما را ندارند.
برخی دیگر از فعالان در حوزه فروش بلیت های مسافربری در فضاهای مجازی پیرامون این افزایش نرخ انتقاد کردند آنها معتقدند شاید مقرر است سوبسید ایرلاین ها حذف شود بنا بر این این افزایش نرخ بالا رفته است با این وجود وقتی مردم نتوانند خریدی انجام دهند خود به خود این نرخ ها کاهش پیدا می کند.
اکنون ۷۰ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی یا فعالیتی ندارند و یا دورکار هستند و روزهای آخر فعالیت شأن را سپری می کنند برخی هم درصدد هستند تا فعالیت هایشان را به صورت مجازی ادامه دهند آن هم با حداقل نیروی انسانی. آیا بهتر نبود با متولیان گردشگری درباره افزایش نرخ بلیت هواپیماها هم جلسه ای برگزار می شد تا این بخش از خانواده بزرگ گردشگری گرفتار ورشکستگی نشوند و مردم نیز در این وانفسای اقتصادی بیش از این لطمه نبینند؟
با وجود همه عصبانیت های بخش خصوصی گردشگری از شرایط موجود، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: این سازمان صد درصد با نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی مخالف است و آنرا غیر منصفانه می داند. وزیر راه و شهرسازی نیز از لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما آگاهی داده است.
با این وجود اما همچنان این شوک ناگهانی روی قیمت بلیت هواپیماها تأثیر داشته است چونکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از چند سال پیش در حال انجام می باشد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم