به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به افزایش نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی سرانجام واكنش نشان داد و در نامه ای از وزیر راه و شهرسازی توقف رویه ناصحیح شركت های هواپیمایی را درخواست نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بعد از هفته ها بحث بر سر افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی، علی اصغر مونسان سرانجام به این مورد که مستقیم سفرهای مردمی را نشانه گرفته است، واکنش نشان داد و در نامه ای به محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی نوشت که «همان گونه که استحضار دارید شرکت های هواپیمایی در اغلب مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، در خصوص لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خویش را بیشتر از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده اند، ضمن آن که دفاتر خدمات مسافرتی را هم به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی درخلال می کنند. بنابراین خواهشمند است، دستور فرمایید در مورد توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به عمل آید.»
شرکت های هواپیمایی چندی قبل با انتشار نرخ نامه جدید پروازهای داخلی از افزایش قیمت ها از ماه آبان خبر دادند که بعد از واکنش های مردم، برخی نمایندگان مجلس، وزیر راه، رئیس سازمان هواپیمایی و حتی آژانس های گردشگری، از اصلاح نرخ نامه جدید و توقف افزایش قیمت اطلاع داده شد. تا این که ۲۸ مهرماه با انتشار جدول قیمتی از برخی مسیرهای هوایی، مشخص شد که افزایش نرخ، بی سر و صدا اعمال شده است.
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ به ایسنا گفته است: شرکت های هواپیمایی قرار بود نرخ ها را پلکانی بالا برند اما در اولین مرحله، قیمت ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.
برخی شرکت های گردشگری گفته اند این افزایش نتیجه توافق داخلی و یا به عبارتی پنهانی شرکت های هواپیمایی با یکدیگر بوده است. مدیران برخی از این شرکت ها همینطور می گویند شرکت های هواپیمایی این نرخ ها را به آژانس ها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفته اند اگر نرخ های جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آنها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم برخی از آژانس ها هم قطع شده است.
امیر پویان رفیعی شاد ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران ـ در واکنش به این گرانی که سفر را با رکود دیگری مواجه خواهد کرد، اظهار داشت: درست است که شرکت های هواپیمایی هزینه های تحمیلی دارند اما خسارت آنها را دولت باید جبران کند نه این که دست در جیب مردم کنند؛ پس نقش حمایتی دولت چه می شود؟ این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش می آید جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایت هایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم.
بهانه گرانی سفرهای هوایی، پروتکلی است که وزارت راه، شرکت های هواپیمایی را ملزم کرد از اول آبان ماه رعایت نمایند. وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده بود: از اول آبان ماه همه ایرلاین ها باید پروتکل های بهداشتی را به اضافه قانون جذب مسافر به اندازه ۶۰ درصد ظرفیت کابین هواپیما رعایت نمایند. اما شرکت های هواپیمایی که متحمل خسارات کرونا شده اند گفته اند اگر دولت از ایرلاین ها حمایت نکند قیمت ها را افزایش خواهند داد. با این وجود رئیس سازمان هواپیمایی دستور توقف افزایش نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی را تا زمان تصمیم گیری و نرخ گذاری جدید، داد. اما بررسی ها نشان داده است قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی شاهد افزایش بوده و هنوز نرخ ها تعدیل نشده است. هرچند رئیس سازمان هواپیمایی همزمان با بازدیدی که اول آبان ماه از فرودگاه مهرآباد داشت، افزایش اعمال شده روی نرخ بلیت را انکار کرد و افزایش قیمتی که حالا وجود دارد به علت تعطیلات پیش رو بوده و از سویی چارترکننده ها را عامل دیگر این گرانی دانسته است.
منبع: asretourism.ir