قزوین معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار داشت: وقتی در بحران قرار می گیرید باید ابتكار عمل به خرج دهید، با عنایت به این كه كرونا عقب نشینی نكرده؛ فروش صنایع دستی را در فضای مجازی فعال كردیم.
سیدمیثم حصاری در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه حذف قوانین دست وپاگیر همچون عوامل مؤثر در توسعه مشاغل خانگی است، اظهار نمود: حمایت دستگاههای دولتی برای ساماندهی بازار فروش، صادرات و اختصاص مکانی مناسب و دائمی به صاحبان کسب و کارهای خانگی از دیگر عوامل توسعه این مشاغل به حساب می آید.
وی افزود: افرادی که در حوزه مشاغل خانگی کار می کنند برای بازار فروش به یک بازارچه یا نمایشگاه دائم عرضه محصولات خانگی نیاز دارند که مسئولین استانی باید پیگیری آن باشند البته ما هم پیگیر هستیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان نمود: ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان به منظور افزایش کیفیت است که اگر رقابت بین آنان باشد این اتفاق می تواند بسیار مثمرثمر باشد البته برگزاری دوره های توانمندسازی، استانداردسازی و برندسازی محصول در حوزه مشاغل خانگی یک لزوم است.
وی اظهار داشت: ابطال تمبر مالیاتی در حوزه مشاغل خانگی اتفاق خیلی خوبی است اما اغلب افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی در منازل اجاره ای زندگی می کنند و یا اینکه سرپرست خانوار شوهرشان است و این موضوعی است که هنرمندان صنایع دستی را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال خانمی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارد مالیات برای همسرش می آید که این امر باعث بروز یکسری مشکلات در خانواده ها شده است.
حصاری خاطرنشان کرد: اظهارنامه مالیاتی باید توسط مودیان صنایع دستی تسلیم شود که این رویه باعث بروز بعضی از مشکلات شده است و خیلی از متقاضیان به علت اظهارنامه مالیاتی عقب نشینی کرده و با گرفتن مجوز انفرادی شخصاً برای تولید اقدام نمودند.
وی اشاره کرد: تسهیلات زمانی مطلوب است که گیرنده قادر به بازپرداخت آن باشد؛ در شرایط کرونا تسهیلات خوب نیست چون افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند به علت عدم فروش محصول در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجهند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تشریح کرد: اعطای تسهیلات، آموزش، توانمندسازی و ایجاد شبکه کسب و کار بسیار مهم می باشد اما با عنایت به انتشار کرونا احساس می کنم فروش صنایع دستی اولویت داشته باشد. هم اکنون صنعتگران کالا دارند ولی به فروش نمی رسد. در اصفهان برای حل این مشکل طرحی اجرایی شد که طی آن شهرداری بعضی از کالاهای تولیدی صنعتگران صنایع دستی را خریداری کرد، ما هم این طرح را به شهرداری عرضه خواهیم کرد. بر این اساس سازمان هایی که برای این امر بودجه دارند می توانند محصول صنعتگران صنایع دستی را خریداری کنند چون این اقدام در اشتغال این افراد تأثیرگذار خواهد بود.
در حوزه صنایع دستی باید محصولات کاربردی تولید شود
وی متذکر شد: هم اکنون با عنایت به تورم، اولویت اصلی مردم «معاش» و تأمین خوراک و پوشاک است افرادی که در حوزه صنایع دستی و پوشاک فعالیت دارند می توانند فروش خوبی داشته باشند همینطور در حوزه صنایع دستی افرادی که کاربردی کار می کنند می توانند موفق باشند برای مثال محصولاتی ازجمله سفال و چرم که در زندگی مردم کاربرد دارد فروش خوبی خواهد داشت.
حصاری افزود: البته صنعتگران صنایع دستی باید در کار خود خلاقیت هم به خرج دهند. اگر محصولات سنتی ساخته شده در حوزه پوشاک نوآوری داشته باشند فروش خواهند داشت، به همین جهت همیشه به صنعتگران می گوییم که محصول کاربردی تولید کنند.
وی اظهار داشت: در نوروز سالهای قبل از کرونا صنعتگران از اسفند اجناس خویش را نمی فروختند و تنها برای نوروز تولید می کردند و تمامی اجناس خویش را از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به فروش می رساندند. حتی بعضی از صنعتگران در نیمه تعطیلات محصولات خویش را به اتمام می رساندند و در سال های بعد تولیدات خویش را افزایش می دادند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: اگر گردشگری فعال باشد و گردشگر خارجی داشته باشیم فروش صنعتگران صنایع دستی چند برابر می شود. صنعت توریسم اولویت دارد و اگر این بخش فعال شود محصولات صنایع دستی به فروش خواهند رفت. صنایع دستی روستای «اندج» در منطقه الموت به قروین نمی آید چون توریست با حضور در روستا آنرا خریداری می کند.
وی اظهار داشت: در فروش و بازاریابی باید ابتکار به خرج داد در همین راستا قبل از انتشار کرونا برای نخستین بار و به صورت پایلوت در کشور بازارچه ادارات را با عنوان «پنج شنبه های با صنایع دستی» راه اندازی کردیم.
حصاری اظهارکرد: وقتی در بحران قرار می گیرید باید ابتکار عمل به خرج دهید، با عنایت به این که کرونا عقب نشینی نکرده، فروش صنایع دستی را در فضای مجازی فعال کردیم. بعضی از صنعتگران قزوین می گویند که فروش مجازی خوبی دارند.
وی افزود: قزوین شاهراه است و راه های ارتباطی از شمال، جنوب، غرب و شرق کشور دارد و این استان مکانی است که از ۲۵ اسنفد تا ۱۵ فروردین هر سال مملو از جمیعت است. اگر کرونا نبود سرای سعدالسلطنه بعنوان بازارچه صنایع دستی جهان ثبت شده بود البته در شرایط کنونی همچنان در تلاش ثبت آن هستیم ولی هنوز رقم نخورده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان نمود: در مشاغل خانگی به ترتیب صنایع دستی، فعالیتهای فرهنگی و هنری، فرش، تولیدات دامی و کشاورزی اولویت دارند.
عدم شناخت بازار نقطه ضعف تولیدکنندگان مشاغل خانگی
وی ضمن اشاره به نقاط ضعف متقاضیان کسب و کارهای خانگی، تشریح کرد: عدم شناخت بازار همچون مشکلات مشاغل خانگی است اگر بازار را نشناسیم هر چه تولید نماییم بازار آنرا پس می زند. بهتر است بگوییم که مهم ترین نقاط ضعف متقاضیان کسب و کارهای خانگی عدم توانایی تولیدکننده در بازاریابی، بازارشناسی، کمبود نقدینگی و دسترسی به مواد اولیه مرغوب است. اگر این نقاط ضعف برطرف شود شاهد توسعه مشاغل خانگی خواهیم بود. در ابتدا تولیدکننده باید نیاز بازار را شناسایی و بر مبنای آن تولید نماید البته فراموش نکنیم که کمبود نقدینگی هم از دیگر مشکلات توسعه مشاغل به حساب می آید.
حصاری خاطرنشان کرد: در آخرین نمایشگاه بهمن سال قبل که در تهران برگزار گردید یکی از محصولات صنایع دستی قزوین بسته بندی مطلوب و جذابی داشت که مشتریان را جذب می کرد ازاین رو رعایت استاندارد کیفیت و نحوه عرضه محصول بسیار مهم می باشد و در این میان بسته بندی حرف اول را می زند.
وی اظهار داشت: اگر طرح توسعه مشاغل خانگی در روستاها پیگیری شود نتایج قابل قبولی دربرخواهد داشت اولاً منجر به کاهش مهاجرت خواهد شد و علاوه برآن گردشگران در کنار خرید محصولات کشاورزی از صنایع دستی هم استقبال خواهند کرد و بدین ترتیب شاهد رشد در حوزه صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان نمود: مشاغل خانگی بهترین زمینه برای فعالیت فارغ التحصیلان دانشگاهی است، متقاضیان باید ببینند علاقمند به فعالیت در کدام رشته صنایع دستی هستند چون علاقه افراد با یکدیگر متفاوت می باشد. بر همین مبنا فارغ التحصیلان دانشگاهی بر مبنای علاقه خود می توانند یک رشته هنری و صنایع دستی بیاموزند و در کارگاه های کوچک و حتی منازل خود محصول تولید کرده و امرارمعاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: استان قزوین در حوزه چرم اشباع شده است و هر کس در منزل خود نسبت به تولید اقدام می کند. پس از کرونا افرادی که در حوزه چرم فعالیت دارند می توانند با رفتن به صنایع دستی و شرکت درآزمون، مجوز فعالیت در چرم را دریافت نمایند و محصول خویش را به دیگر استان های کشور ارائه نمایند.
حصاری ابراز کرد: باید در جهاددانشگاهی شبکه ای ایجاد شود تا تهیه مواد اولیه مشاغل خانگی تسهیل شود و علاوه بر آن از افراد پشتیبان حمایت مالی و حقوقی صورت گیرد؛ پشتیبانی از فرایند تولید و کمک به افزایش کیفیت و استانداردها بسیار مهم می باشد و به روزرسانی تجهیزات تولیدی و افزایش مهارت با آموزش، در فروش بهتر کالا و حتی صادرات آنها تأثیرگذار خواهد بود.
تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید داشته باشد
وی اظهار داشت: تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید داشته باشد و بعد از آن بازاریاب وارد عمل شود اما هم اکنون تولیدکننده علاوه بر تولید، فروش و صادرات محصول را انجام می دهد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اشاره کرد: اغلب صنعتگران صنایع دستی از تولید تا فروش و بازاریابی محصول را خودشان انجام می دهند اما به این نتیجه رسیدند که بازاریابی و صادرات را در برنامه خود قرار دهند بدین منظور جهاددانشگاهی می تواند برای فروش و عرضه محصولات مشاغل خانگی دوره آموزشی برگزار کند.
حصاری در انتها متذکر شد: در سال ۹۷ صادرات چرم داشتیم که خوب بود و احساس می کنم به منظور فروش بهتر آموزش های حضوری و با عنایت به کرونا آموزش های مجازی هم در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.
دستهها: توریسم