ساختمان دفینه با نمایش آثاری از گنجینه موزه های بنیاد مستضعفان در چارچوب سه موزه هنر جهان، موزه پول و موزه جواهرات بازگشایی شد آثار این موزه ها برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته شده اند.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ موزه دفینه شروع به کار کرد. موزه ای که سال ها در اختیار بنیاد مستضعفان بلااستفاده مانده بود. پروژه بازسازی ساختمان دفینه سال ۹۵ آغاز شد ولی در سال ۹۶ متوقف ماند. تا اینکه گفته شد روز ۲۲ بهمن ۹۹ افتتاح می شود اما به تأخیر افتاد و بالاخره در روز دهم اسفند افتتاح و آماده خدمات دهی به بازدیدکنندگان می شود.
اکنون فضای داخلی موزه دفینه، باتوجه به سستی بنا بطور کامل تخریب شده و ساختار معماری آن، باقی است. ساخت و سازهایی درون آن شکل گرفت اما نمای بیرونی ساختمان که به صورت اضطراری در لیست ملی ثبت شده با تغییراتی هنوز به همان شکل وجود دارد. حالا ساختمان دفینه دارای سه بخش موزه جواهرات، هنر جهان و پول شده است.
عصای حکومتی هخامنشی تولید شده از طلا
طبقه منفی یک این ساختمان، کمی از سطح زمین فاصله دارد. این طبقه با عنوان موزه جواهرات کاربری دارد. موزه ای که با در و حفاظ های سنگین مقرر است میزبان مردمی باشد که به تماشای هنر جواهرسازی می روند. در این بخش از بنای ساختمان دفینه، هر بازدیدکننده قبل و پس از ورود چک و بررسی می شود و از درب های سنگین با اجازه نگهبان عبور خواهدنمود.
در این طبقه از ساختمان موزه که با کانسپت معادن فیروزه طراحی شده، داخل حفاظ های شیشه ای ضد گلوله، حدود ۹۰۰ اثر مانند جواهرات، صدف، سنگ، طلا، عاج، استخوان و … متعلق به دوره های مختلف تاریخی وجود دارد. این طبقه از ساختمان زمانی بجای جواهرات، نخود و لوبیا نگهداری می شد! چون از اساس برای سوپرمارکت تولید شده بود و نه موزه.
شگفتی های موزه هنر جهان!
بخش هنر جهان یکی دیگر از بخش های موزه ای ساختمان دفینه است. حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ اثر در این بخش وجود دارد که متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد تا دوران معاصر است. این آثار همگی در گنجینه بنیاد مستضعفان بوده که برای نخستین بار به نمایش درآمده است.
تعدادی از شمایل ها به زبان روسی قدیمی هستند. تنها یک استاد دانشگاه روس توانست ترجمه کند
در بخش موزه هنر جهان آثاری از آمریکای لاتین را هم می توان مشاهده کرد که در دنیا کم نظیر است و در ایران هم تقریباً وجود ندارد مانند سردیس هایی از دوره های تاریخی مختلف که در محفظه های شیشه ای، داخل دیوار نگهداری می شوند.
جام شیشه ای مشبک در موزه هنر جهان و تولید شده توسط هنرمند ونیزی
هر یک از آثار اینجا توسط اساتید متخصص هر رشته و به نام اصالت سنجی شده است بعنوان مثال برای اصالت نقاشی ها آقای حسینی و فرهمند حضور پیدا کردند.
بخشی از این موزه به سبک اتاق کلاسیک و قدیمی اروپایی ها چیدمان شده و همین بخش تابلوهایی از قرن ۱۷ تا ۱۹ به معرض نمایش گذاشته شده است. تابلوهایی از سهراب سپهری و ایران درودی هم در کنار نقاشی های کلاسیک قابل مشاهده می باشد.
بودا با لباس های گرانقیمت و طرف دیگرش همان بودا اما این دفعه با لباس هایی ساده
همه آثار این موزه داخل محفظه های شیشه ای و روی سکوهایی قرار گرفته که شبیه به نمای سیمان شسته ساختمان است در حقیقت امضای این سالن نمای موزه است.
سالن موزه هنر اسلامی هم از سالن موزه هنر جهان راه دارد و به سبک محرابی و برگرفته از قالیچه های محرابی تولید شده است. سفال های اسلامی، ساسانی و تکنیک های مختلفی که روی آنها کار شده است.
سفالهای دوره سلجوقی و دوران اسلامی، قطعات قرآنی روی پارشمن (پوست چرمی بز یا آهو) با خط کوفی سده سوم و چهارم هجری، دومین پرده متبرک خانه خدا همچون آثار این بخش است. قرآنی تذهیب شده با ابعاد کوچک از نوادر این بخش از موزه است. مولاژ این قرآن هم تهیه شد.
منحصر به فردترین دست بافته های عباسی با نقش یورش شیر به شتر و جوانی در حال تیراندازی که در جهان تک بوده و برای نخستین بار نمایش داده شد
طبقه منفی دو ساختمان هم که زمانی انبار اغذیه پروتئینی مانند مرغ و گوشت بود؛ به موزه پول تبدیل شد.
در تاریخچه این بنا آمده که ساخت بنای موزه دفینه در سال ۵۷ انجام شده بود. آن زمان «کمال کمونه» به همراه «نظام عامری»، این بنای خاص را ساختند تا سوپرمارکتی بزرگ باشد اما هنوز این مرکز افتتاح نشده بود که انقلاب شد و بعد درسال ۶۸ به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد.
سالن موزه هنر جهان
حمیدرضا قنبری مسؤول بازسازی ساختمان موزه می گوید که این بنا هیچ ارتباطی با بنیاد رایت ندارد و برخلاف آنچه که دیگران اعلام می کنند، این پروژه جزو برنامه های بنیاد نیست.
این ساختمان بتنی در دو دوره با کاربری موزه مورد استفاده قرار گرفت؛ دوره نخست ازسال ۶۸ تا ۷۶ موزه دفینه های تاریخی بود و دوره دوم موزه پول ازسال ۷۶ تا ۸۵. موزه درسال ۱۳۸۵ به پارک ارم منتقل شد و بنای آن درسال ۹۳ به بانک بخش خصوصی اجاره داده شده بود. اتفاقی که این بنای تاریخی را تحت تاثیر قرار داد.
ساختمان دفینه یا سردار آسمانی
بیرون ساختمان، جنب کوچه دفینه، قسمتی از ساختمان با آهن های خاکستری نام مجتمع سردار آسمانی طراحی شده و قسمتی از بنا را پوشانده است. در این زمینه هم قنبری توضیح می دهد که برای امنیت بیشتر ساختمان این اقدام انجام شد و هر زمان که بخواهیم می توانیم این دیوار آهنی را بدون صدمه به مجموعه، حذف نماییم. ما چاره ای جز پوشاندن آن نداشتیم.
وی همین طور درباره سردر این بنا به نام مجتمع سردار آسمانی هم می گوید: اینجا مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی در ساختمان دفینه است. ما نام دفینه را نمی توانیم حذف نماییم. البته اینجا ساختمان دفینه هم نبود. این نام را حدوداً سال ۷۳ روی آن گذاشتند. باید اسمی می گذاشتیم که هویتی به موزه هایمان می داد. این نام جایگزین ساختمان دفینه نیست. هر کدام کارکرد خودش را دارد. دفینه یک ساختمان است. مثل کاخ مرمر که موزه هنر ایران در آن بوجود آمد.
طلاهای هخامنشی
مدیر امور توسعه خدمات موزه ای مؤسسه فرهنگی موزه های بنیاد انقلاب اسلامی می گوید: ما در اینجا با مشکلاتی رو به رو بودیم مانند تیرهای بتونی روی ستون های فولادی قرار گرفته بود و مجبور شدیم از اول بازسازی نماییم. باید این ساختمان را مقاوم سازی می کردیم. تأسیسات ساختمان دفینه برای ۸ هزار متر مربع مساحت موزه ای فعلی نیست بلکه برای ۱۶ هزار مترمربع است تا بتوانیم آثارمان را بهتر کنترل نماییم.
گالری موزه
قنبری درباره بلیت موزه هم توضیح می دهد: در صورتیکه پس از افتتاحیه موج چهارم کرونا را نداشته باشیم هر کدام از موزه ها می توانند ظرفیت روزی ۵۰۰ نفر را داشته باشند. اما متناسب با اجازه ستاد کرونا برای بازگشایی موزه، میزبان ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر خواهیم بود. موزه ها برای ورود مردم هیچ مشکلی ندارند اما ستاد مبارزه با کرونا باید به ما اعلام نماید که مردم می توانند بازدید داشته باشند. همین طور برای موزه ها، سه بلیت در نظر گرفته ایم که نرخ آن مشخص خواهد شد.
منبع: عصر توریسم