عصر توریسم احیای دیپلماسی گردشگری؛ ضرورتی انکار ناپذیر در روابط خارجی
دکتر جواد شعرباف، عضو گروه مطالعات غرب آسیا در دانشکده مطالعات جهان در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته، ادامه داده است: البته پرواضح است که در دیپلماسی دوران جنگ سرد، اصولا دیپلماسی به روابط میان حکومت ها مربوط می شد ولی در عصر جهانی شدن، دیپلماسی برای مردم و جوامع است. چونکه افکار عمومی نسبت به سیاست های اتخاذ شده به قدری حساس شده است که دیگر تنظیم و اجرای سیاست خارجی به دستگاههای رسمی بسنده نمی کند و ده ها بازیگر غیرحکومتی نظیر رسانه های گروهی، انجمن ها، گروه ها، اتحادیه ها، کمیته ها، سازمان ها و نهادهای متعدد در شکل دادن به دیپلماسی موثرند (قوام، ۱۳۸۴). از دیپلماسی غالباً بعنوان علم و هنر انجام مذاکرات و برقراری روابط بین الملل از راه مداخله دیپلمات های حرفه ای یاد می شود. این مهارت عمدتا در راه تبدیل اهداف بلندمدت یک کشور از قوه به فعل صورت می گیرد. امروزه از نوع جدیدی دیپلماسی به نام دیپلماسی گردشگری یاد می شود.
کنجکاوی عموم مردم و علاقه به یادگیری و دانستن فرهنگ دیگر نقاط جهان، دیپلماسی گردشگری در سیاست خارجی و روابط سیاسی میان کشورها را دارای اهمیت ساخته است. چونکه گردشگری تعاملات فرهنگی را افزایش داده و عموم مردم را به یکدیگر نزدیک تر می کند. گردشگری امنیت ملی و منافع اقتصادی کشور را تقویت می کند و یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی در تنظیم روابط خارجی است. همانطور که می دانید دیپلماسی هنر تنظیم روابط بین الملل و علم بکارگیری فنون و اصول مذاکره توسط بازیگران دولتی است و در نهایت منجر به حفظ حداکثری منافع ملی و ارتقا و پیشرفت دوجانبه می شود. دیپلماسی نوعی همکاری مسالمت آمیز میان کشورها برای تأمین امنیت، منافع سرزمینی و آزادی سیاسی است. از عوامل مشترک زمینه ساز روابط دیپلماتیک بین کشورهای جهان، نزدیکی جغرافیایی، تشابه فرهنگی، مذهب، نظام سیاسی و پیشینه تاریخی است. یک کشور از راه دیپلماسی می تواند از خودش تصویری بسازد تا ارزش چانه زنی دولت خویش را توسعه دهد.
هر دولتی، با تاکید بر جایگاه قدرت سیاسی خویش، با عنایت به مناسبات دو یا چندسویه با سایر حکومت ها، باید علاوه بر انجام مسائل دیپلماسی عمومی، تسهیلاتی را برای گردشگران بین المللی فراهم آورد. در توسعه گردشگری مؤلفه های گوناگونی نظیر توسعه صنعت توریسم، گسترش و تعمیق روابط با دیگر واحدهای سیاسی، موثر است. توسعه و تعمیق این روابط بر عهده تشکیلات دیپلماسی کشور، یعنی وزارت امور خارجه است تا با استفاده از توانایی های بالقوه‌ی کشور و مزیت های آن توجه ویژه ای به دیپلماسی گردشگری داشته باشد (احتشامی هوجقان & ذکی، ۱۳۹۳).
دیپلماسی معمولا به صورت رسمی و بین دولت ها انجام می شود ولی می تواند از راه موسسات غیررسمی یا بین ساکنین یا جوامع کشورهای مختلف باشد. گفتگو و مذاکره بین جوامع در حوزه های مختلف کشورداری صورت می گیرد. از آن بین میتوان به دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی آموزش، دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی گردشگری و رسانه اشاره نمود. دو مورد اخیر در طبقه دیپلماسی عمومی قرار می گیرند و یکی از ابزارهای قدرت نرم هستند.
گردشگری با استفاده از منابع طبیعی و پتانسیل های کشور به یکی از استراتژی های اصلی دولت در کشورهای در حال توسعه تبدیل گشته است. دولت از دیپلماسی برای ارتقا گردشگری بهره می گیرد و در واقع این دولت می باشد که در ایجاد مقررات مختلف و برنامه ریزی استراتژیک در گردشگری نقش اساسی دارد. صنعت توریسم یکی از سریع ترین و بزرگترین صنایع رو به رشد جهان است. مزیت های آن در تمام ابعاد می تواند روابط سیاسی را مستحکم تر کرده و به رونق اقتصادی کمک نماید. دیپلماسی گردشگری از دیرباز یکی از بخش های دیپلماسی فرهنگی بوده ولی در قرن اخیر توجه ویژه و خاصی را به خود جلب کرده است.
دیپلماسی گردشگری
برای دیپلماسی گردشگری تعاریف مختلفی وجود دارد. ولی به صورت کلی بنا به تعریف افضلی و همکاران «به نقش گردشگری در ایجاد صلح و دوستی، امنیت، تعامل و همکاری میان کشورها، رونق اقتصادی و افزایش درآمد، خنثی کننده تبلیغات منفی خارجی و جایگاه دولت ها در دستیابی به این اهداف اشاره دارد» (افضلی، احمدی، واثق، & جهانیان، ۱۳۹۳). هر دولتی، با تاکید بر جایگاه قدرت سیاسی خویش، با عنایت به مناسبات دو یا چندسویه با سایر حکومت ها، باید علاوه بر انجام مسائل دیپلماسی عمومی، تسهیلاتی را برای گردشگران بین المللی فراهم آورد. در توسعه گردشگری مؤلفه های گوناگونی نظیر توسعه صنعت توریسم، گسترش و تعمیق روابط با دیگر واحدهای سیاسی، موثر است. توسعه و تعمیق این روابط بر عهده تشکیلات دیپلماسی کشور، یعنی وزارت امور خارجه است تا با استفاده از توانایی های بالقوه‌ی کشور و مزیت های آن توجه ویژه ای به دیپلماسی گردشگری داشته باشد (احتشامی هوجقان & ذکی، ۱۳۹۳). دیپلماسی گردشگری می تواند با درنظر گرفتن موارد ذیل سبب تحقق اهداف سیاست خارجی و روابط دولت ها و ملت ها شود:
– داشتن نگاه ملی به دیپلماسی گردشگری.
– تدوین نقشه راه و مشخص کردن جایگاه دیپلماسی گردشگری و شرح وظایف هریک از بخش های مختلف و دانستن نحوه تعامل با دیگر دستگاههای در رابطه با حوزه دیپلماسی، خصوصا وزارت امور خارجه.
– ضرورت استفاده از تاکتیک های جدید، به علت اهمیت و پیچیدگی رایزنی های جهانی.
– استفاده از امکانات، ظرفیت ها، تجارب و داشتن مهارت لازم در تحلیل مداوم گزارش ها و دیپلماسی های رسانه ای سازمان های رسانه ای دیگر.
– بازاریابی و تبلیغات برای بهبود تصویر ایران در عرصه گردشگری.
– تدوین برنامه بلندمدت و کلان.
– هدایت دیپلماسی گردشگری توسط دستگاههای مسئول در امر گردشگری.
– زدودن تبلیغات منفی در رسانه ها برای منزوی کردن ایران.
– برگزاری نمایشگاه در کشور در هنگامه تراکم توریست.
– فعالیت موثر سازمان ها، نهادها، دفاتر و نمایندگی های اطلاع رسانی در امور سیاحتی در سطوح ملی و بین المللی.
باتوجه به تاثیرگذاری گردشگری در اقتصاد کشورها، گردشگری به یکی از موضوعات گفتگو بین هیات های بلندپایه دولت­ها تبدیل گشته است. راه گردشگران برای ورود به کشور از سفارتخانه ها می گذرد. ازاین رو، سفرای ایران با اعمال دیپلماسی خاص و با رعایت همه جوانب و مسائل داخلی و خارجی و منطقه ای، باید گردشگران را مورد توجه قرار دهند، چونکه با اجرایی شدن دیپلماسی گردشگری، تأثیر بسیار مستقیم و قدرتمندی در ابعاد مختلف سیاست خارجی و بهینه سازی روابط خواهد داشت (مجتهد زاده، عزتی، & مرتضایی، ۲۰۱۹).
اهمیت و جایگاه دیپلماسی گردشگری در کشور
جمهوری اسلامی ایران، با داشتن جاذبه های فراوان، می تواند در صنعت توریسم به رتبه بالایی در سطح جهان برسد. از آنجائیکه هر توریست یک دیپلمات بالقوه به حساب می آید، دستگاه دیپلماسی ایران در همکاری با سایر دستگاههای دست اندرکار گردشگری با به خدمت گرفتن سیاست خارجی فعال و گسترش و تعمیق روابط با دیگر واحدهای سیاسی می تواند در راه نیل به اهداف دیپلماسی گردشگری گام های اساسی بردارد و هم با اجرای برنامه های خرد و کلان به نحو شایسته ای کشور را از سود معنوی و مادی حاصل از صنعت توریسم بهره مند سازد (احتشامی هوجقان & ذکی، ۱۳۹۳). به عقیده مجتهدی و همکاران (۱۳۹۸)، درآمدهای حاصل از گردشگری، نوعی صادرات نامرئی و پنهان است. از عوامل استقبال توریست از یک کشور، به لحاظ اجتماعی گردشگری در بستر محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی، و به لحاظ سیاسی، ثبات سیاسی و خوش رفتاری کشورها در مناسبات بین المللی است. ورود توریست نشان از آرامش آن کشور، قدرت و امنیت منطقه دارد (مجتهد زاده، عزتی، & مرتضایی، ۲۰۱۹). همچون مزیت های توجه به دیپلماسی گردشگری در کشور ایران، مواردی است که در ذیل به آنها اشاره می شود.
– تفاهم و درک متقابل ملت ها و افزایش تعاملات فرهنگی.
– تقویت صلح و گفتگوی تمدن ها، نزدیکی ملت ها و در نهایت دولت ها به یکدیگر.
– تقویت دیپلماسی عمومی از راه گردشگری و ایجاد ایران امن برای گردشگران.
– بهبود تجارت در سطح بین المللی و افزایش جذب منابع و سرمایه گذاری خارجی.
– گسترش بازارهای صادراتی برای ورود صنایع دستی ایران به بازار جهانی.
– اشتغال زایی، فقرزدایی، و رشد تولید ناخالص داخلی.
– حفظ و بهبود محیط زیست و میراث فرهنگی.
– توسعه زیرساخت ها و فناوری پیشرفته در حوزه گردشگری (رضایی، ۱۳۹۳).
در جهت نیل به اهداف و منافع کشور در این عرصه، ضروریست دستگاه دیپلماسی کشور از هنر، علم و مهارت برداشتن گام های اولیه در تعامل با دنیا برای همکاریهای دوجانبه، منطقه ای و بین المللی برخوردار باشد و با استفاده از منابع قدرت نرم، جذب توریست خارجی را در کشور تسهیل کند.
ضرورت برگزاری دوره های دیپلماسی گردشگری در جهت تأمین اهداف و منافع ملی
در صورتی منافع ملی تأمین و اهداف ملی محقق می شود که همه مسؤلان بخصوص سازمان های مرتبط، که پیش تر به آنها اشاره شد، در سیاست گذاری های خارجی، با یکدیگر هماهنگ باشند. پیوند عمیق میان دیپلماسی گردشگری و سیاست خارجی، هم به عوامل گردشگری و هم جامعه دیپلماتیک نیاز دارد تا مهارت ها و منابع لازم را برای دستیابی به اهداف مشترک خود مهیا کنند. گسترش تقاضا در زمینه نیازهای دیپلماسی گردشگری، اهمیت مشارکت دیپلمات های دولتی و کارشناسان حوزه دیپلماسی و گردشگری، کارشناسان دیپلماسی و سیاست خارجی، کارشناسان و مدیران بخش های گردشگری بین الملل و ارتباطات بین الملل و ارتباطات سیاسی را در این حوزه پررنگ تر کرده است.
با توجه به مواردی که پیش تر به آنها پرداخته شد، دیپلماسی گردشگری برای تحقق اهداف و تأمین منافع ملی بسیار مورد توجه واقع شده است. پذیرش توریست یکی از ابزارهای سیاست خارجی کشور است. اساسا، دیپلماسی گردشگری فقط به دنبال بهره گیری از سیاست خارجی نیست بلکه می تواند به تحقق اهداف سیاست خارجی کمک نماید. پس بین دیپلماسی گردشگری و سیاست خارجی رابطه متقابل برقرار است. بطور قطع برقراری همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و عملیاتی میان دانشگاه تهران و وزارت خانه های مربوطه جهت بالابردن مهارت، علوم و فنون، القاء تصویر برتر بین المللی درباره سیاست های داخلی و خارجی، در نیل به اهداف کشور در این حوزه موثر خواهد بود. دانشگاه تهران در جهت مسئولیت های اجتماعی خویش و هم به منظور بین المللی کردن فعالیتهای آموزش پایه در این حوزه، می تواند به محور جذب و آموزش فعالان حوزه گردشگری تبدیل گردد. طبعا طی این مسیر با کمک و مشارکت وزارت خارجه و سایر نهادهای دولتی و موسسات و شرکتهای خصوصی صورت خواهد گرفت و بر دامنه و عمق آموزش های مهارتی و عملی خواهد افزود و اعتبار مضاعفی را برای مجریان و شرکت کنندگان فراهم خواهد آورد.
با توجه به تخصصی شدن فعالیتهای دیپلماتیک، امروزه علاوه بر وزارت امور خارجه، ده­ها سازمان و نهاد دیگر درگیر مسائل دیپلماتیک شده اند. در این راستا، وزارت امور خارجه باید از اقتدار و توان لازم برای هماهنگی فعالیتهای دیپلماتیک برخوردار باشد. میزان موفقیت در ایفای این نقشِ مهم نیازمندِ داشتن مهارت متناسب با دیپلماسی امروز جهان است. لزوم برگزاری دوره مهارت دیپلماسی گردشگری نه تنها برای دیپلمات های دولتی بلکه برای کارشناسان حوزه دیپلماسی و گردشگری، کارشناسان دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی، فعالان بخش خصوصی، کارشناسان فنی کمیسیون اتاق بازرگانی ایران و کارگزاران فعال مفید خواهد بود.
امروزه، دیپلماسی گردشگری از اهمیت بیشتری برخوردار شده و متخصصان حوزه گردشگری باید به خوبی آماده شوند. با عنایت به ظرفیت های بالای گردشگری در کشور، تربیت دیپلمات ها و سفرای اقتصادی و گردشگری کشور در زمینه های علمی و کاربردی برای سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های بهینه ضروری به نظر می آید. برای توسعه گردشگری باید از توان دستگاه دیپلماسی کشور بهره برداری نمود و لازم است این امر در ردیف اولویت های اصلی سیاست خارجی قرار گیرد. جامعه هدف و مرتبطان با حوزه گردشگری با گذراندن دوره های مهارتی دیپلماسی گردشگری، ضمن فراگیری استفاده درست از پتانسیل گردشگری ایران، قادر به تدوین و اجرای راهبردهای «سیاست گردشگری» خواهند بود. با عنایت به مقاله مجتهدزاده و همکاران، سیاست گردشگری، مجموعه ای از قوانین و مقررات، خطوط راهنما، اهداف ترویجی، دستوری و توسعه ای و همینطور شامل استراتژی هایی هستند که بر تصمیم های فردی و جمعی توسعه گردشگری به صورت مستقیم اثرگذار بوده و فعالیتهای روزانه در داخل یک مقصد بر مبنای آن انجام می شود (مجتهد زاده، عزتی، & مرتضایی، ۲۰۱۹). علاوه بر مهارت های یاد شده، شرکت کنندگان در دوره قادر به شناسایی و بررسی علل و عواملی خواهند بود که در ذیل به آنها اشاره می شود:
– بررسی علل عدم رشد کمّی ورود توریست.
– بررسی عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در ورود توریست.
– بررسی نتایج دیپلماسی گردشگری.
– چگونگی ارزش گذاری گردشگری بعنوان یک صنعت.
– چگونگی بهره گیری از گردشگری در جهت ایجاد اشتغال، فقرزدایی، جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی و افزایش درآمد ملی.
– چگونگی بهره گیری از توان گردشگری با کاهش تصدی گری دولت و فعال کردن بخش خصوصی.
– آشنایی با عقد قرارداد و فن مذاکره با سازمان های منطقه ای و جهانی.
نقش دانشگاه در توسعه و تعلیم دیپلماسی و برگزاری دوره ها
با توجه به جایگاه استراتژی دیپلماسی گردشگری در مقطع کنونی در کشور ایران، ایجاد دوره های آموزشی در دانشکده ‎های فعال در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی و همکاری سازمان های فعال در حوزه گردشگری و ارتباطات سیاسی و وزارت امور خارجه برای پیشبرد اهداف آموزشی ضروری است؛ بگونه ای که زمینه آموزش مهارت های دیپلماسی، مذاکره و علوم مرتبط متناسب را برای یک دیپلمات فراهم آورد. دانشکده مطالعات جهان در جهت عمل به وظایف آموزشی و انجام مسئولیت های اجتماعی و ایفای نقش اصلی در میان المللی کردن هر چه بیشتر دانشگاه، در این حوزه گام های بلندی برداشته است. دانشکده با برگزاری دوره های آموزشی دیپلماسی­محور و با هدف توسعه و ترویج مفهوم دیپلماسی و کاربردی کردن این مفهوم در حوزه­های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی می کوشد در ترویج تعاملات مدنی و همکاریهای دولتی_غیردولتی نقش موثری ایفا کند. برگزاری دوره های (MBA و DBA) دیپلماسی، اولین گام بلند دانشکده در این حوزه می باشد و میتوان آنرا بعنوان پلی ارتباطی میان دو حوزه نظر و عمل و ترکیبی از تجربه عینی حوزه گردشگری و نظام فکری دانشگاهی در جهت توسعه تعاملات بین المللی دانشگاهی تلقی نمود.
منابع:
۱-افضلی، ر.، احمدی، س.، واثق، م.، & جهانیان، م. (۱۳۹۳). دیپلماسی گردشگری و تأثیر آن بر همکاری و همگرایی میان کشورهای منطقه خلیج فارس. جغرافیا، ۱۲(۴۳).
۲- احتشامی هوجقان، م.، & ذکی، ی. (۱۳۹۳). دیپلماسی گردشکری و نقش آن در توسعه گردشگری ایران. نخستین همایش بین المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها.
۳- رضایی، ن. (۱۳۹۳). تجلیل جایگاه دیپلماسی عمومی در گردشگری ایران. ژئوپلیتیک، ۲(۳۴).
۴- قوام، س. (۱۳۸۴). از دیپلماسی مدرن به دیپلماسی رسانه ای. پژوهش حقوق عمومی، ۷، ۷-۱۸.
۵- مجتهد زاده، پ.، عزتی، ع.، & مرتضایی، ش. (۲۰۱۹). دیپلماسی گردشگری و رونق گردشگری در منطقه مکران: مطالعه موردی روابط ایران با همسایگان شرقی. فصلنامه جغرافیا ( برنامه ریزی منطقه ای)، ۹(۳)، ۵۶۱-۵۸۲.
۶-Vyas، U. (۲۰۱۳). Soft Power in Japan–China. Routledge.
۷- اکبرزاده، ف. (۱۳۹۶). نقش دیپلماسی رسانه ای در روابط بین الملل و سیاست خارجی دولت ها.
۸- سلطانی فر، م.، & خان زاده، ل. (۱۳۹۲). دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران (فرصت ها، چالش ها، صدمه شناسی و راهبردها). مطالعات فرهنگ – ارتباطات، ۱۴(۲۲ (مسلسل ۵۴)).

منبع: