معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از تحقق دستاوردهایی همچون تمدید عضویت جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری، انتخاب کشورمان بعنوان نایب رئیس کمیسیون جنوب آسیا و همینطور تصویب عضویت وزارت گردشگری در کمیته آموزش UNWTO اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ولی تیموری معاون گردشگری در تشریح دستاوردهای حضور مجازی در پنجاه وهشتمین نشست «کمیسیون جنوب آسیا» و هم کمیسیون مشترک مناطق شرق آسیا، اقیانوسیه و جنوب آسیا که امروز به صورت وبیناری برگزار شد؛ اظهار داشت: باتوجه به در پیش بودن بیست وچهارمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در آذرماه سال جاری به صورت دوسالانه در کشور مراکش برگزار خواهد شد؛ برگزاری و حضور در نشست های مقدماتی مهم ترین و تخصصی ترین نهاد بین المللی صنعت گردشگری در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است؛ که برگزاری نشست های منطقه ای شرق و جنوب آسیا همچون این موارد به شمار می آید.
تیموری با اعلان اینکه طبق روال جاری در نشست های منطقه ای، موضوعات، تصمیمات و پیشنهادات موردنظر جمع بندی و تصویب شده و برای تصویب نهایی به مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری ارسال می شوند؛ اضافه کرد: امروز نشست های منطقه ای به صورت مجزا و مشترک در دو گروه منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه و هم منطقه جنوب آسیا انجام شد و مطابق با دستور کار مورد نظر شامل تعیین آرایش کشورها در ساختارهای داخلی کمیسیون، تعیین نمایندگی کمیسیون در ساختارهای بالادستی سازمان جهانی گردشگری و مسائلی از این دست، دستاورد مهم تمدید عضویت جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری برای دو سال آینده و هم انتخاب کشورمان بعنوان نایب رئیس کمیسیون جنوب آسیا به ثمر نشست.
معاون گردشگری درباره اهمیت دستاوردهای حاصل اظهار نمود: شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری با ۳۴ کشور عضو، بالاترین بخش و رکن تصمیم گیری و سیاستگذاری ذیل مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری به شمار می آید و همه تصمیم گیری های مربوط به کمیته ها و کمیسیون های فنی و منطقه ای باید در این شورا به تایید رسیده و سپس در اختیار مجمع عمومی قرار گیرد. بدین جهت تمدید عضویت جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی مذکور طی سال های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۵ از اهمیت بسیار زیادی برخوردارست بخصوص آنکه تا کنون طی اقدامی بی سابقه موفق شده ایم برای نخستین بار در طول ۴ سال قبل سه دوره متوالی امتیاز عضویت مذکور را از آن جمهوری اسلامی ایران نماییم.

وی اشاره کرد: همینطور باتوجه به واقع شدن کشورمان در منطقه جنوب آسیا، انتخاب جمهوری اسلامی ایران بعنوان نایب رئیس کمیسیون دستاورد شایسته ای برای کشورمان در امتداد معرفی ظرفیت های گردشگری و هم افزایش تعامل با کشورهای هدف به شمار می آید.
معاون گردشگری تعامل تخصصی و همکاری مستمر با سازمان جهانی گردشگری، کارهای هدفمند در کارگروه ها و کمیته های این نهاد بین المللی و هم تعامل مطلوب با سایر اعضا را همچون اقداماتی زمینه ای خواند که در تحقق دستاوردهای مذکور نقش آفرینی کرده است.
تیموری همینطور در تشریح ساختار کمیسیون مشترک مناطق شرق و جنوب آسیا بعنوان بخش دوم وبینار برگزار شده؛ اظهار داشت: در اجلاس مشترک مطالبی نظیر مطرح شدن برنامه کاری برای دو سال آینده، عرضه گزارشی از اقدامات کمیته ها وکارگروه های تخصصی سازمان جهانی گردشگری و هم عرضه گزارشی از اقدامات مهم برخی کشورهای عضو در حوزه گردشگری بخصوص با رویکرد شرایط موجود بحران کرونا در گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به قول معاون گردشگری در بخش اجلاس مشترک گزارشی از آخرین وضعیت گردشگری کشور در ابعاد داخلی، ورودی و خروجی در چارچوب یک سخنرانی عرضه شد و در کنار آن گزارش جامعی از مقررات و قوانین موجود و هم نحوه مواجهه با بحران کووید – ۱۹ در ۱۸ ماه گذشته، عرضه شد.
تیموری اشاره کرد: در نشست مشترک مناطق علاوه بر موارد ذکر شده گزارش کاملی از اقدامات مهمی که در وزارت گردشگری در طول سالیان اخیر همزمان با مدیریت بحران کرونا انجام گرفته است، عرضه شد و به صورت شاخص به نتایجی همچون تدوین و تصویب سند استراتژیک توسعه گردشگری کشور، طراحی و تصویب برند گردشگری کشور، تدوین و اجرای نظام جامع آموزش گردشگری کشور، تدوین و استقرار هشت جدول از ۱۰ جدول حساب های اقماری گردشگری اشاره شد.
معاون گردشگری اشاره کرد: با توجه به این که وزارت گردشگری ایران در کارگروه های تخصصی سازمان جهانی گردشگری همچون کمیته کد بین المللی پشتیبانی از گردشگران، عرضه کنندگان خدمات و جوامع محلی و هم کمیته بررسی فرایند عضویت اعضای وابسته سازمان جهانی عضو است؛ بدین جهت اقدامات انجام گرفته دراین زمینه هم مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تیموری همینطور تصویب عضویت وزارت گردشگری در کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری را هم یکی دیگر از دستاوردهای نشست بین المللی برگزار شده خواند و اظهار داشت: با تایید نهایی عضویت وزارت گردشگری در کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری بعد از آخر نشست مجمع عمومی مربوطه در مراکش، کارهای وزارت گردشگری در کمیته آموزش بعنوان عضو اصلی شروع می شود. با توجه به این که از هر منطقه تنها یک کشور می تواند عضو کمیته موردنظر شود؛ این مسئولیت و امتیاز در منطقه جنوب آسیا به جمهوری اسلامی ایران سپرده شده است.
وی در تشریح اهمیت کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری تصریح کرد: کمتیه مذکور وظیفه برنامه ریزی، سیاستگذاری و تصمیم گیری درباره موضوعات آموزش های تخصصی صنعت گردشگری را به عهده دارد و با پیشنهاد به مجمع عمومی، برنامه های آموزشی مربوطه را به صورت مجازی و حضوری پیش می برد. بدین جهت بطور قطع وزارت گردشگری بواسطه این عضویت می تواند از مزیت‎های این امکان همچون میزبانی و اجرای برخی کارهای تخصصی آموزشی مرتبط استفاده نماید و با برقراری ارتباط مستقیم با دانشگاه ها و موسسات آموزشی تخصصی دنیا در حوزه گردشگری سبب ارتقای دانش به روز صنعت گردشگری کشور شود.
همینطور در این نشست زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری هم طی سخنانی به عرضه گزارش در مورد تدابیر این سازمان برای مقابله با اثرات منفی بحران کووید – ۱۹ در صنعت گردشگری پرداخت.
وی در گزارش مذکور مطالبی همچون فراگیر شدن آموزش بعنوان ابزاری برای افزایش آگاهی ملت ها و جلب مشارکت آگاهانه و همچنین عرضه کمک های فنی از جانب سازمان جهانی گردشگری به کشورهای عضو در امتداد بروزرسانی روش ها و اهداف در حوزه گردشگری و هم ضرورت همکاری میان کشورهای عضو در مورد گنجاندن گردشگری در سرفصل های توسعه را بیان کرد.
منبع: