به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با تغییر رویکرد برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران و صنایع وابسته به صورت تخصصی، در صدد معرفی الگوهای موفق کسب و کارهای گردشگری و ایجاد جریان سازی در این عرصه هستیم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علی اصغر شالبافیان در نشست شورای سیاستگذاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران که مقرر است از تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن ماه سالجاری در محل نمایشگاه های بین المللی استان تهران برگزار شود؛ اظهار داشت: در تلاش هستیم با جهت دهی به این رویداد و حرکت آن به سمت تخصصی شدن امکان بهره مندی بیشتر فعالان گردشگری را فراهم آوریم و با معرفی الگوهای موفق کسب وکارهای گردشگری، سبب ایجاد جریان سازی مثبت و سازنده در این عرصه شویم.
وی ادامه داد: برای فراهم آوردن بستر لازم، تخصصی شدن نمایشگاه گردشگری پیش رو نیاز است تا وارد مبحث محتوایی شویم؛ یعنی باید بررسی شود که تناسب افرادی که در این رویداد حضور می یابند چقدر با اهداف نمایشگاه هماهنگ است. شاید این رویکرد منتهی به حضور جمعی محدودتر و کاهش متراژ فضای نمایشگاه شود؛ اما این دیدگاه گامی به سمت کیفی سازی یک نمایشگاه تخصصی خواهد بود.
شالبافیان افزود: با عنایت به این که نمایشگاه گردشگری تهران طبق سالهای گذشته بسیار مورد استقبال عمومی قرار گرفته است و از سویی نیاز است بستر و فرصت ارتباط دو سویه میان بخش خصوصی هم برقرار شود؛ پیشنهاد تقسیم ایام برگزاری این رویداد به دو بخش تخصصی و عمومی در دست بررسی قرار دارد تا تداخلی در نحوه این ارتباط ایجاد نشود.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه رویداد پیش رو بهترین فرصت را برای یادگیری و آگاهی از وضعیت موجود، چالش ها و نیازهای حوزه گردشگری فراهم می آورد؛ اظهار نمود: یکی از اصلی ترین معیار ما برای ارزیابی تاثیرگذاری این نمایشگاه این است که این برنامه چقدر می تواند راهنما و مفید باشد و چقدر امکان تاثیرگذاری در جامعه مخاطب را خواهد داشت؛ ازاین رو نیاز است از فرصت گفتگو با فعالان گردشگری، سرمایه گذاران و به صورت کل صاحبان کسب و کارهای این حوزه بهره ببریم.
شالبافیان ضمن اشاره به این که ساختار نمایشگاه پیش رو باید بگونه ای باشد که افراد بازدیدکننده از جامعه تخصصی این حوزه در جریان کامل صنعت توریسم قرار بگیرند؛ تصریح کرد: دریافت کامل از وضعیت گردشگری کشور تنها با حضور جامعه تخصصی، فعالان گردشگری، صاحبان کسب و کارها و هم ادارات کل استانی محقق می شود. در واقع این رویداد باید به شکلی مرکز ملاقات، مذاکره و توسعه کسب و کار فعالان و ذینفعان بخش خصوصی باشد تا انعکاس دقیقی از جریانات موجود را نمایان کند.
او همینطور نسبت به حضور قوی صنایع وابسته در نمایشگاه گردشگری تهران تصریح کرد و ضمن اشاره به نقش و اهمیت این بخش در تقویت ساختار صنعت توریسم کشور آنرا یکی از بخش های مغفول مانده خواند.
معاون گردشگری در انتها تهیه دستورالعمل حضور شرکت کنندگان در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران را الزامی خواند و اظهار داشت: این اقدام سبب حضور ضابطه مند و برگزاری نمایشگاه به صورت نظام مند می شود و در تنظیم این رویداد به سمت تخصصی شدن اثرگذار است.
همینطور در این جلسه تعدادی از فعالان گردشگری، روسا و نمایندگان تشکل های تخصصی و هم مجری برگزاری نمایشگاه هر یک ضمن ایراد نظرات خود به صدمه شناسی برگزاری این رویداد طی سنوات گذشته پرداختند. بهینه سازی فضای آموزش و ارتقای سطح برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه نمایشگاه، ارتقای وضعیت اطلاع رسانی و برندسازی، فراهم آوردن زمینه ارتباط بخش خصوصی در نشست های B to B با مساعد کردن فضای گفتگو، در نظر گرفتن جوایز انگیزشی، ایجاد وجه کاربردی به نمایشگاه، استفاده از ظرفیت اکسپو دبی برای معرفی و اطلاع رسانی این رویداد بخشی از نظرات و پیشنهادات جمع حاضر بود.