به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری اظهار داشت: یکی از ابعاد اثرگذاری کرونا، کاهش درآمد سرانه عموم مردم بوده که در نتیجه آن، توان مردم را برای سفر به شدت تحت تأثیر قرار داده است. برنامه ها برای تحریک و تقویت تقاضا باید متناسب با فراهم آوردن استطاعت مالی مردم باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، نشست «مدیریت توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین» به همت کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رئیس این کمیته و رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ، علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، حمیدرضا ضرغام بروجنی ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ـ، سالواتور مسینا ـ رئیس دپارتمان مطالعات اروپا ـ و پروفسور فابیو کاربونه ـ مدرس و پژوهشگر مدیریت گردشگری بین المللی در دانشکده بازاریابی و مدیریت دانشگاه کاونتری ـ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
شالبافیان، معاون گردشگری درباره آثار غیرمادی همه گیری کرونا در جهان، اظهار داشت: هنوز تخمین و ارزیابی دقیقی از آثار غیرمادی که کرونا بر گردشگری وارد کرده است، نداریم، نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورها اطلاعات دقیقی از این آثار اعلام نشده است. تا کنون مطالب زیادی درباره ضررهای اقتصادی همه گیری کرونا گفته شده است، اقتصاددانان بخصوص در کشورهایی که گردشگری نقش مهمی در اداره اقتصاد آنها دارد به سنجش اثرات اقتصادی پرداخته اند. همینطور نهادهای بین المللی مانند شورای جهانی سفر و انجمن بین المللی گردشگری ارزیابی اثرات اقتصادی شیوع کووید- ۱۹ را مورد بررسی و تطبیق قرار داده اند، اما در مورد آثار غیرمادی که کوید- ۱۹ داشته است، باید به خروج نیروی انسانی از این صنعت اشاره نماییم. الزاما یکی از تدابیری که باید اتخاذ شود این است که چگونه نیروی انسانی باتجربه ای که سالهای زیاد در این صنعت پرورش داده و برای شان سرمایه گذاری شده است باردیگر به این صنعت بازگردند، یا چگونه نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت تامین گردد. یکی از مواردی که باید درکشور ما مورد توجه قرار بگیرد این امر است.
وی ادامه داد: نکته دوم در مدیریت گردشگری پساکرونا، اولویت بندی در بازارهای هدف گردشگری می باشد و باید شناخت دقیقی از حوزه هایی داشته باشیم که احتیاج به بازارسازی دارند. بر مبنای گزاره های نهادهای بین المللی، گردشگری داخلی و توسعه آن باید در مرکز توجه برنامه ریزان قرار گیرد و برنامه های متناسب با احیای گردشگری داخلی تدبیر و اندیشیده شود، چونکه این مورد در کشورهایی مانند کشور ما به اذعان نهادهای مطالعاتی گردشگری داخلی تأثیر اقتصادی بیشتری نسبت به گردشگری ورودی دارد، ازاین رو اهمیت دوچندانی پیدا می کند.
معاون گردشگری اظهار داشت: با عنایت به اینکه یکی از ابعاد اثرگذاری بیماری کرونا، کاهش درآمد سرانه عموم مردم بوده، ازاین رو توان مردم برای سفر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است، بنابراین برنامه ها برای تحریک و تقویت تقاضا باید متناسب با فراهم آوردن استطاعت مالی برای مردم باشد.
او اضافه کرد: در این شرایط نقش دستگاههای دولتی برای عرضه خدمات رفاهی سفر و نقش دولت در ابعاد کلان برای عرضه تسهیلات تقاضا اهمیت پیدا می کند. از طرفی تقویت عرضه هم باید مورد توجه قرار گیرد، برای مثال بازگشت تاسیسات اقامتی به عرضه خدمات و فعال شدن دفاتر خدمات مسافرتی به عرضه و فروش پکیج های سفر اهمیت دارد. عرضه باید متناسب با تقاضایی که احتمال زیاد علیرغم کاهش قدرت خرید مردم، رو به فزونی دارد، تنظیم شود.
شالبافیان افزود: در حوزه گردشگری ورودی هم باید اولویت بندی دقیقی صورت گیرد. در کشورمان امکان تحریک تقاضا برای ورود به ایران از بازارهای کشورهای منطقه و همسایه بیشتر است.
ایمانی خوشخو، رئیس کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت هم اظهار داشت: گردشگری جزو بزرگترین پدیده های جابه جایی انسان است، بنابراین لزوم مدیریت در آن به خوبی احساس می شود. امیدواریم با عنایت به جایگاه دانشمندان حرف های خوبی برای توسعه گردشگری داخلی داشته باشیم.
سالواتور مسینا، رئیس دپارتمان مطالعات اروپا در این جلسه با تکیه بر راهکارهای رفع معضلات امروز گردشگری در سرتاسر دنیا، اظهار داشت: ما نیاز داریم تا حد ممکن موقعیت سابق خویش را در صنعت توریسم حفظ نماییم. شاید لازم باشد که برخی کارها را از نو آغاز نماییم، در این حین نباید برای تولید بیشتر به کارگرها نگاه عددی و کمی داشته باشیم. مبحث مهم توجه به چالش های فرهنگی است که در عین حال نباید میراث فرهنگی بومی خویش را از دست بدهیم.
وی تفاوت میان میراث فرهنگی و مردم را یک اشتباه بزرگ دانست و اظهار نمود: در کنار فرهنگ باید هویت خویش را دوام زیادی ببخشیم تا بتوانیم به رشد فرهنگی برسیم. همینطور از آن جایی که محیط زیست متعلق به تمام مردم است، باید نگرش همه جانبه یا مقیاس وسیع در این حوزه همراه با پیشرفت گردشگری داشته باشیم.
مسینا اضافه کرد: جهانی شدن یک پاسخ نیست، بلکه یک خطر بزرگ است بخصوص برای شرکتهای کوچک. ما باید همدیگر را بهتر بشناسیم تا ایده های ناب در جهان چرخش داشته باشد. تا حد ممکن باید اشتباهات خویش را کم نماییم و سیاست های جدیدی خلق نماییم.
فابیو کاربونه، استاد دانشگاه کاونتری انگلیس که کارشناس گردشگری و صلح هم به حساب می آید، اظهار داشت: ایران را به خوبی می شناسم و می دانم که توسعه گردشگری در ایران اهمیت زیادی دارد و یکی از چالش هایی که دارد پایداری در آینده است. راه کار مؤثر ایجاد یک طرز تفکر پایدار می باشد که دانشگاه ها در این خصوص تأثیر زیادی دارد. همینطور پایداری را نباید تنها منوط به محیط زیست و طبیعت بدانیم؛ چونکه یک مفهوم فلسفی است. در این راستا سازمان ملل اخطار داده است که توسعه پایدار بدون صلح امکان پذیر نیست.
او اضافه کرد: مهم طرز تفکری است که ما را در راه توسعه گردشگری هدایت می کند. نوآوری باید هدایت شده باشد. دو واژه کلیدی در این حوزه اهداف بلندمدت و چشم انداز ما است. باید توجه داشت که بدون استراتژی معین نمی توانیم به پیشرفت برسیم.

منبع: