ایران بعد از دو سال دوری از نمایشگاه های خارجی، درحالی مقرر است حضور در نمایشگاه اسپانیا را تجربه کند که یکی از بخش های پرطرفدار، یعنی اجرای زنده موسیقی را به خاطر کرونا حذف کرده و برخلاف آنچه تشریح شده است برنامه های متفاوتی برای ˮحضور قدرتمندˮ در این رویداد جهانی در مقایسه با گذشته ندارد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، یک ماه مانده تا برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا، نشست هم اندیشی برگزاری غرفه ایران با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بعنوان مجری غرفه ایران در فیتور، برگزار شده تا طبق موضوع اعلام شده برای این جلسه، «راه کارهای حضور قدرتمند ایران» در این رویداد جهانی بررسی شود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قبل تر مجری دیگری را برای فیتور اسپانیا معرفی کرده بود، اما مدتی قبل، این مسؤولیت را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که چندین دوره سابقه برگزاری این نمایشگاه را داشته است، واگذار کرد.
هادی سجادی راد ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ در این جلسه که با حضور شرکت کنندگان نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ برگزار شد، با بیان اینکه غرفه ایران در بخش اروپایی نمایشگاه واقع شده و ابعاد آن هفت و نیم در ۱۶ متر است، با مرور کاستی های دوره های پیشین، به بررسی راهکارهایی که برای معرفی ظرفیت های بی شمار و متنوع ایران می توان اجرا کرد، پرداخت.
بنا بر گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دیجیتال محور بودن تبلیغات، آماده سازی ویدیو های سه بعدی، برگزاری نشست های ایران شناسی، ارائه بسته های سرمایه گذاری در زمینه صنعت توریسم، بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای ایران در اسپانیا، استفاده از نمایشگرهای دیواری نمایشگاه و ایجاد جذابیت های بصری از موضوعات مورد توافق و تاکید حاضران بود.
اشاره به این برنامه ها بعنوان راه کاری برای «حضور قدرتمند ایران» در نمایشگاه اسپانیا، آن هم بعد از حدود دو سال دوری از چنین مجامعی، درحالی است که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در دوره های پیشین، برنامه های مشابهی را اجرا کرده و یا در دستور داشت و اینک، با وجود کوچک شدن سهم ایران از بازار جهانی سفر، تغییری در محتوا و برنامه ها برای حضور قدرتمندتر مشاهده نمی گردد. ضمن اینکه در این جلسه تاکید شده «در این دوره از نمایشگاه فیتور بمنظور پیش گیری از شیوع کرونا موسیقی زنده توسط هنرمندان کشورمان اجرا نخواهد شد.»
ایران زمستان ۲۰۲۰ قبل از همه گیری کرونا، زمانی که درگیر بحران های سیاسی و اقتصادی سال ۹۸ بود و توریستهای خارجی در تردید سفر به ایران به سر می بردند، در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و با اجرای گروه رقص های آیینی خطه خراسان بزرگ، چهره شاد ایران را به نمایش گذاشت. هرچند که شرکت کنندگان آن سال هم از خلوتی غرفه ایران سخن می گفتند، اما آن اجرا در چند روز برگزاری فیتور، پرطرفدراترین و جذاب ترین بخش غرفه ایران به حساب آمد. آن سال هم به رغم ایرادهای وارد شده به کیفیت محتوای برنامه های غرفه ایران، در شرایطی که امنیت کشور خدشه دار شده بود، تغییری در وضعیت داده نشد.
سوای محتوای قابل تأمل نمایشگاه پیش رو، وسعت غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۲۲ فیتور به نسبت دوره های پیشین کوچک تر شده است که رئیس جامعه تورگردانان ایران به ایسنا اظهار داشت: حدود ۱۷ شرکت کننده در این فضا از نمایشگاه فیتور حضور خواهند داشت که حدود ۱۲ شرکت کننده از تورگردان ها و باقی از جمع هتلداران و فروشندگان صنایع دستی خواهند بود.
خیلی از آژانس داران به ایسنا گفته اند که باتوجه به رکود دوساله صنعت توریسم، توقف سفرها و از دست رفتن منابع مالی و درآمدی، توان حضور در این نمایشگاه را ندارند و از حمایتی هم بهره مند نشده اند. طبق اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قیمت اجاره یک متر فضای نمایشگاه ۴۵۰ یورو بدون محاسبه هزینه غرفه است که حداقل متراژ قابل واگذاری شش متر تعیین شده و هزینه ارسال هر کیلو بار نیز چهار دلار اعلام شده که کل این هزینه ها بدون درنظر گرفتن هزینه سفر، بلیت و اقامت است.
نمایشگاه فیتور اسپانیا طبق آخرین اعلام مقرر است از ۱۹ تا ۲۳ ژانویه سال ۲۰۲۲ برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمن ۱۴۰۰ در مادرید اسپانیا برگزار گردد. فیتور یکی از مهم ترین نمایشگاه گردشگری در بازار کشورهای لاتین زبان است که جمهوری دومینیکن، کشوری اسپانیایی در دریای کارائیب، شریک این دور نمایشگاه به شمار می آید.
در دوره های پیشین این نمایشگاه، بیش از ۱۰ هزار کمپانی گردشگری همچون آژانس های مسافرتی، شرکت های توریسم محلی، سازمان های رسمی، تورگردان ها، شرکت های حمل و نقل، هتل ها و اقامتگاه ها، شرکت های خدماتی و مراکز آموزشی حضور داشتند و نزدیک به ۸۵۰۰ روزنامه نگار و بلاگر این نمایشگاه را پوشش دادند.
دستهها: توریسم