تیک تاک، پاندمی و هزینه های دیتای موبایل در هند همگی موجب شدند استفاده از فیسبوک در سه ماهه گذشته افت کم سابقه ای پیدا کند اما سوال بزرگ این است که آیا اینستاگرام هم به این وضعیت گرفتار می شود؟

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، شرکت اینسایدر اینتلیجنس انتظار ندارد اینستاگرام در سه سال آینده کاربرانش را از دست دهد. اما برآوردهای نوامبر این شرکت نشان داد رشد کاربران ماهانه اینستاگرام در مقایسه با ۱۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۰، امسال به ۵.۸ درصد و تا سال ۲۰۲۵ به ۳.۱ درصد کاهش می یابد.

اینستاگرام که در سال ۲۰۱۲ از طرف مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد، مسکنی برای کندی رشد فیسبوک دیده می شود و درآمد تبلیغات در اینستاگرام اهمیت فزاینده ای برای مِتا پیدا کرده است. این شرکت از این درآمد برای ایجاد کسب وکار جدید فروش هدستهای واقعیت افزوده و فناوریهای در رابطه با متاورس استفاده می نماید. کاهش کاربران اینستاگرام و ناتوانی برای افزایش قیمت تبلیغات، بلندپروازیهای مارک زاکربرگ، مدیرعامل مِتا را متوقف خواهدنمود.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، افراد کمتری فیسبوک خودرا هر روز در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۲۰ چک کردند. این یکی از نشانه های نگران کننده گوناگون به همراه سود پایینتر از برآورد مفسرین و دورنمای درآمد ناامیدکننده است که موجب سقوط بیش از ۲۶ درصدی ارزش سهام مِتا در پنج شنبه گذشته شد.

دیو وهنر، مدیر مالی مِتا به مفسرین مالی اظهار داشت: قسمتی از علت کاهش استفاده از اپلیکیشن و وب سایت فیسبوک، قرنطینه های کرونائی کمتر بود که تا قبل از این موجب افزایش فعالیت آنلاین شده بودند. وی افزایش هزینه های اینترنت برای مصرف کنندگان در هند و افزایش علاقه به تیک تاک را هم موثر دانست.

مِتا بطور معمول جزئیات استفاده از اینستاگرام را به تنهایی منتشر نمی کند اما مفسرین می گویند تیک تاک به رشد اینستاگرام هم لطمه زده است.

فیس بوک و تا حدودی اینستاگرام قبل از این به چالشهایی نظیر فاجعه های حریم خصوصی دیتا، تفحص درباب سلامت روانی کاربران و رقابت از طرف اسنپ چت، توییتر و خیلی از رقیبان دیگر در ضمن سالهای قبل فائق آمده بودند. در حقیقت اینستاگرام میلیاردها دلار در قابلیتهای مربوط به ویدیو مانند سرویس ریلز (Reels) که مشابه تیک تاک است، سرمایه گزاری نموده است. زاکربرگ هفته پیش به مفسرین اعلام نمود ریلز سریعترین رشد را در بین فورمتهای محتوا داشته و بزرگترین سهم را در رشد تعامل در اینستاگرام داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، مفسرین می گویند ریلز می تواند درآمدزایی بیشتری نسبت به تبلیغات در تصاویر و پستهای متنی داشته باشد با این وجود ریلز هنوز به حد کافی محبوبیت نیافته تا فروش تبلیغات را جذب نماید.