برگزاری اولین جشنواره ازگیل در رامسر و استقبال زیاد گردشگران به این جشنواره به خاطر انتخاب زمان و مکان مناسب نشان داد که پیوند دادن کشاورزی به گردشگری در مازندران می تواند افق تازه ای برای ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی در استان ترسیم کند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، اولین جشنواره ازگیل ژاپنی با هدف معرفی این محصول کشاورزی به گردشگران و همینطور به عنوانِ بهانه ای برای عرضه انواع تولیدات روستایی و صنایع دستی منطقه به بومیان و گردشگران در روستای « کلیج کوه » برگزار شد و مورد استقبال شدید گردشگران و بومیان قرار گرفت.
در واقع مسئولان رامسر به علت آن که سال ۱۴۰۱ را بعنوان « سالِ برگزاری رویدادها و جشنواره ها » برای شهرشان نام گذاری کردند، از فرصت کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا و خروج شهرها از وضعیت پرخطر کرونایی استفاده کردند تا هم با این رویداد، هفته میراث فرهنگی را جشن بگیرند و هم اینکه از حضور پر تعداد مسافران در تعطیلات آخر هفته رامسر برای رونق این جشنواره، معرفی این محصول و عرضه صنایع دستی روستاییان به بازدید کنندگان بهره مند شود.
ازگیل ژاپنی که به نام آلوی چینی و یا گلابی جنگلی هم شناخته می شود، شکل و شمایلی گِرد و بافتی نرم دارد. اگر از نوعِ پیوندی آن باشد قدری کشیده تر و شبیه گلابی های کوچک است و در اردیبهشت و زمانِ برداشت به رنگِ زرد یا متمایل به نارنجی در می آید. میوه ای گوشتی دارد که با طعمِ ترش و شیرین برای تمام ذائقه ها مناسب می باشد. گاهی مازندرانی ها این میوه را بعد از کوبیدن در ظرف های سفالی با دلال هم سرو می کنند.
میوه ناشناخته
البته بررسی رفتار مسافران و غیر بومی ها نشان داده است که ازگیل برایشان همچون میوه های کمتر شناخته شده است، یعنی از سووال و مدل مواجهه اشان میتوان فهمید که تجربه ای نسبت به طعم و مزه آن ندارند و به همین خاطر گاهی دیده شده اگر هم به شهری راه پیدا کرده از روی شکل آن و برای جلب اعتماد مشتری به طعم آن، با نام گلابی جنگلی به بازار و مشتری مردم عرضه می شود.
برگزاری اولین جشنواره ازگیل ژاپنی در رامسر البته بی جهت هم نیست. ۲۰ هکتار از باغ های این شهرستان زیر کشتِ ازگیل قرار دار و ۲۰۰ بهره بردار سالانه حدود ۵۰ تن از این نوع محصول را تولید می کنند؛ محصولی که به علت شرایط آب و هوایی معتدل منطقه بستر مناسبی برای افرایش سطح زیر کشت دارد.
این میوه کمتر شناخته شده به قول کارشناسان دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین و مواد معدنی است و در بعضی منابع آمده که خواص ضد التهابی هم دارد.
فرصت پساکرونایی
نخستین جشنواره ازگیل رامسر به علت آن که فراوانی این میوه در منطقه روستایی کلیج کوه و در دل جنگل انجیرکش بیشتر از نقاط دیگر بوده، در این منطقه برگزار شد، جشنواره ای که بعد از سه سال رخوت ناشی از کرونا جمعیت زیادی را به سمت خود جلب کرد. حضور پر تعداد خودروها با پلاک های غیر بومی نشان می داد که محل و زمان برگزاری این رویداد در سطح شهر به خوبی معرفی شده است چون که تا حوالی غروب هنوز به جمعیت بازدید کنندگان اضافه می شد و میتوان ادعا کرد تا آخرین لحظات بیشتر از ۳۰۰ توریست از این جشنواره آن هم در یک روستای کوهستانی بازدید داشتند.
البته جذابیت های این جشنواره طعم و مزه تنها مختص به میوه ازگیل نبود، بلکه مشتقات آن نظیر ظرفروف حاوی مربای این میوه و یا ترکیب کوبیده شده آن با سبزی معطری به نام دلال هم قسمتی دیگر از جذابیت های این میوه خوراکی بود و طبق معمول جشنواره های شمالی، جای جای غرفه های این جشنواره هم با چادر شبهای رنگارنگ تزیین شده بود تا جذابیت های بصری بیشتری داشته باشد.
در عین حال علاوه بر ازگیل، غرفه های صنایع دستی رامسر نظیر چادرشب بافی، بافتنی و محصولات سنتی و خوراکی دیگری هم برای عرضه از جانب غرفه داران روی میزهای چادر شب پوش چیدمان شده بود، ضمن اینکه قطعی کامل خط های تلفن و اینترنت همراه با اینکه کارِ اشتراک گذاری تصاویر جشنواره را برای اطلاع رسانی سخت کرده بود، اما سبب شد که حواسِ بازدید کنندگان به صورت کامل در اختیار جذابیت های جشنواره که بعد از مدتی موسیقی سنتی هم به آن اضافه شده بود، قرار گیرد.
انتظار بهتر و بیشتر
اگر چه بر خلاف انتظار استقبال از جشنواره ازگیل رامسر بسیار زیاد بود، ولی بسیاری از گردشگران معتقدند بودند که برگزار کنندگان باید باید برای کشاندن توریست به چنین جشنواره هایی برنامه های مناسب و زیرساخت های مهیا داشته باشند.
میترا سعیدی، گردشگری که ساکن پایتخت است به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره طعم و مزه همیشه جذابیت های خاص خودشان را دارند، اما به اعتقاد من می بایست تنوع ارائه محصول و خلاقیت غرفه داران در ارائه محصول و جذابیت های بصری که مشتری پسند باشد در سطح بهتری برنامه ریزی شود تا شکل یک بازارچه به خود بگیرد و بتواند سطح برگزاری جشنواره را ارتقا دهد.
وی اضافه کرد: ضمن این که برگزار کنندگان می بایست برای جشنواره های بعدی نقص های فعلی نظیر اینترنت و آنتن تلفن همراه را رفع کنند، چون که اشتراک گذاری آنلاین افراد زیادی را به حضور در جشنواره ترغیب می کند.
علی اعتمادی یکی از بازدید کنندگان غیر بومی این جشنواره، چاپ برشورهای کاغذی محصول ازگیل برای معرفی آنرا اقدامی جالب خواند و اضافه کرد: از طرفی تماشای این میزان شور و شوق مردم برای این جشنواره محلی هم برای من جالب و خارج از تصور بود.
ضرورت جشنواره سازی برای میوه های فصلی مازندران
استقبال از جشنواره ازگیل در رامسر نشان داد که برگزاری جشنواره های کشاورزی در مازندران مسیر مناسبی برای پیوند دادن این بخش با گردشگری می باشد. مثلاً شهرستان رامسر قبل از انتشار کرونا جشنواره « شیردوشان » را در اشکور و جشنواره بهار نارنج و از آن مهم تر برای ۶ سال متوالی جشنواره ملی گل گاوزبان را در دهستان جنت رودبار برگزار کرد که با استقبال چشم گیر مردم همراه شد.
در واقع جشنواره های طعم و مزه که شاید بتوان گفت در زمزه گردشگری خوراک قرار دارد، به علت اینکه محصولات قابل عرضه و فروش دارند، کنجکاوی انسان را برای تجربه طعم و مزه جدید بر می انگیزند و از آن مهم تر نیازِ طبیعی انسان را برطرف می کنند و به همین خاطر در جذب توریست موثر هستند. شاید همین دلیل مهم باشد که در بین انواع دیگرِ گردشگری جایگاه متمایزی دارند، ضمن این که برگزاری آن در دل روستاها گردشگری خوراک، بوم گردی و طبیعت گردی را هم یکجا برای توریست فراهم می آورد.
حالا رامسر در حالی جشنواره ازگیل را برگزار کرده که این منطقه علاوه بر ازگیل محصولاتِ پرطرفدارِ دیگری هم دارد که هر کدام ظرفیتی تمام عیار برای برگزاری جشنواره ها را دارند. مثلاً جشنواره ای برای محصول کیوی، پرتقال و یا برگ های سبزِ چای و لوبیا های محلی پر طرفدار در ارتفاعات جنت رودبار. البته به صورت کلی مازندران پهنه ای رنگارنگ و متنوع از چنین ظرفیت هایی برای گردشگری خوراکی دارد مانند گل محمدی دودانگه و چهاردانگه ساری، انارِ بهشهر، تمشک نکا، انجیز گلوگاه، توت فرنگی بابلسر و الی آخر، اما این در شرایطی است که این بهره مندی استان از این ظرفیت ها و پیوند آن با گردشگری ضعیف است.
فعال سازی تورها برای جشنواره های خوراک
به اعتقاد کارشناسان، جشنواره ها علاوه بر آن که می توانند تورهای گردشگری را ماننده آنچه که همه ساله در قمصر کاشان برقرار است فعال کنند، بلکه به صورت همزمان گردشگری خوراک، طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی را هم رونق می بخشد. یعنی بستری فراهم می شود تا کشاورزان محصولات خویش را بی واسطه در اختیار مصرف کننده قرار دهند و به اقتصاد پایدار روستا و کشاورزان کمک کنند.
در همین ارتباط سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندرانبه خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره ها یکی از وجوه مهم معرفی میراث معنوی ما به شمار می روند، درواقع محصولات کشاورزی منطقه در چارچوب جشنواره عرضه می شود.
مهدی ایزدی اضافه کرد: این سبک از جشنواره ها به علت آنکه محلی برای معرفی تولیدات کشاورزی، خوراکی و صنایع دستی روستاییان به حساب می آید و آورده اقتصادی هم دارد مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی است و بر مبنای برنامه ریزی ها تعداد این رویداد ها در سطح استان رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه تابحال ۴۷ جشنواره در مازندران ثبت شده است، اظهار داشت: از این تعداد هفت جشنواره نظیر جشنواره گل گاو زبان در ارتباط با شهرستان رامسر است که در ادامه هم می خواهیم جشنواره ازگیل را هم ثبت نماییم.
ایزدی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ها بخصوص در روستاها انگیزه ای برای تولید و اشتغالزایی هستند، اضافه کرد: امروزه گردشگران بیشتر تمایل به طبیعت گردی و روستا گردی دارند.