به گزارش عصر توریسم، همدان معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم هماهنگی کامل دستگاههای مسئول برای توسعه گردشگری سلامت، اظهار داشت: خدمات درمانی باید شفاف و با در نظر گرفتن حقوق مردم در اختیار توریستهای خارجی قرار گیرد، چونکه سلامت، کالایی برای رقابت مالی نیست.
سید سجاد رضوی چهارشنبه ۲۱ خرداد در پنل تخصصی تحلیل نقش کشورهای عضو اکو در گردشگری پزشکی منطقه در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی منسجم در عرصه گردشگری سلامت، اظهار داشت: باید نقاط قوت کشور را شناسایی و در راه توسعه توریسم درمانی به کار گرفت.
وی با تکیه بر لزوم همکاری میان وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط، اضافه کرد: نمی توان بدون حضور وزارت امور خارجه و دانشگاه ها وارد عرصه گردشگری شد، در مواردی که هماهنگی میان وزارت امور خارجه ایران و کشور مقصد وجود نداشته، لطمه هایی به این حوزه وارد شده است.
رضوی با اعلان اینکه سلامت موضوعی پیچیده و فراتر از بازاریابی صرف است، اشاره کرد: سلامتی به آسانی وارد مارکتینگ نمی گردد، چونکه در این صورت، مردم گرفتار لطمه خواهند شد؛ خدمات درمانی نباید بدون ضابطه در اختیار توریستهای خارجی قرار گیرد.
معاون درمان وزارت بهداشت اشاره کرد: خدماتی که مردم داخلی در انتظار آن قرار دارند، نباید وارد چرخه گردشگری سلامت شود، تامین سلامت مردم وظیفه نخست دولت می باشد و نباید در رقابتهای مالی، حقوق شهروندان داخلی نادیده گرفته شود.
وی اضافه کرد: اگر کارها بدون هماهنگی و با نگاه انفرادی دنبال شود، لطمه هایی جدی در پی خواهد داشت، باید با برندسازی در عرصه سلامت در منطقه پیشگام باشیم و سایر بخش ها زیرساخت این برند را تقویت نمایند.
رضوی تاکید کرد: خدمات سلامت باید بصورت هماهنگ و نظام مند ارائه شود تا فعالان این حوزه با اطمینان فعالیت کنند.
وی با تکیه بر این که نمی توان مردم را در ارائه خدمات سلامت نادیده گرفت، اظهار داشت: حوزه سلامت نیازمند شفاف سازی است، ما خدمات را با هدف پیشرفت سلامت عمومی ارائه می نماییم و چنانچه کشور یا سیستم سلامت فقط از دید درآمدی به بیماران خارجی نگاه کند، از طرف آنها کنار گذاشته خواهد شد.
رضوی تصریح کرد: نمی توان گردشگری سلامت را بدون شفافیت اجرا کرد، توریست خارجی باید بداند بعد از دریافت خدمات، چه در داخل کشور و چه پس از بازگشت، پشتیبانی و پاسخگویی وجود دارد.
وی اظهار داشت: هنر آنست که توریست سلامت وارد کشور شود، با هزینه منطقی، خدماتی شفاف، متناسب با فرهنگ کشور و کیفیت بالا دریافت کند، به شکلی که حاضر باشد این تجربه را به دیگران سفارش کند.
معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: اگر توریست سلامت تجربه موفقی کسب کند، با خود افراد دیگری را نیز همراه می آورد؛ اما در صورت نارضایتی، می تواند بر تصمیم سایرین نیز تأثیر منفی بگذارد از ین جهت، لطمه به گردشگری سلامت، کل صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار می دهد.
وی بر ارائه خدمات باکیفیت بالا و هزینه منطقی تاکید کرد و اضافه کرد: امروز نظرات گردشگران در فضای مجازی ثبت می شود و این مسئله اهمیت دقت، برنامه ریزی و دانش را در ورود به این حوزه دوچندان می کند.
رضوی با اعلان اینکه وزارت بهداشت از تمام ظرفیتهای موجود برای رونق گردشگری سلامت استفاده خواهدنمود اظهار داشت: باید با سرمایه گذاری مناسب، اعتمادسازی و نگاه بلندمدت، شرایطی فراهم نماییم که توریسم سلامت ایران در سطح جهانی قابل دفاع باشد.

منبع: