به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، در جریان برگزاری بیست وپنجمین جلسه شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تشریح نقش گردشگری در بهبود تصویر جهانی ایران، آنرا یکی از مؤثرترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی کشور دانست. وی اظهار نمود: حفظ و تقویت تصویر اولیه اهمیت دارد، اما حقیقت این است که هر فرد بعد از تجربه سفر به ایران، برداشت تازه و متفاوتی از کشور پیدا می کند. گردشگری ماموریت مشترک ما برای پیشرفت تصویر ایران در جهان است و باید همه ظرفیت ها برای افزایش گردشگران ورودی به کار گرفته شود. ایمانی پور با تکیه بر این که در عرصه میراث فرهنگی «عمل مقدم بر علم» است، اعلام نمود: تجربه عینی، مؤثرترین شکل روایت فرهنگی است و یکی از علل اصلی تأثیرگذاری سفر گردشگران به ایران هم همین مورد است. وی موافقت نامه های فرهنگی را اساس همکاریهای بین دولتی توصیف کرد و اظهار داشت: این اسناد چهار حوزه فرهنگ، ورزش، علم و گردشگری را شامل می شود و بخش توریسم در صدر محورهای مشترک قرار دارد. به نقل از ایشان، روابط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با معاونت های وزارت میراث فرهنگی در سطح مناسبی قرار گرفته و الان دوره ای مناسب برای توسعه همکاری هاست. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تقویت همکاریهای استانی میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت میراث فرهنگی اصرار کرد و صنایع دستی را یکی از ارکان مهم «صادرات فرهنگی» دانست. وی ادامه داد: هرچند اقدامات قابل توجهی انجام شده، اما برخی موانع قانونی در سطح دولت و مجلس باید با همفکری نهادهای مسئول برطرف شود. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابتکار برگزاری نشست مشترک نوروز با کشورهای حوزه نوروز را اقدامی ضروری و دیرهنگام دانست و اضافه کرد: کشورها علاقه مندند دراین خصوص نقش آفرینی کنند و «پرچم خودرا بالا نگه دارند». ایمانی پور ضمن اشاره به گستره تمدنی ایران خاطرنشان کرد: پرچمداری ایران در نوروز کاملا طبیعی است؛ چونکه جغرافیای فرهنگی ایران بمراتب فراتر از مرزهای سیاسی کنونی است. وی تصریح کرد: ایران ظرفیت و مسئولیت تاریخی خودرا در معرفی نوروز به عنوان میراث مشترک ملت های منطقه بر عهده خواهد گرفت.
منبع: عصر توریسم
