سال دوم فعالیت دولت سال نتیجه هاست

سال دوم فعالیت دولت سال نتیجه هاست

نشست شورای معاونین، مشاورین و مدیران ستادی و استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر امروز شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد و سیدرضا صالحی امیری، ضمن تقدیر از عملکرد یک سال قبل تمامی مجموعه وزارتخانه، مسیر پیش رو را بعنوان «مرحله ای جدید و سخت تر، اما همراه با فرصتهای بزرگ» تبیین کرد.
وزیر میراث فرهنگی ضمن اشاره به گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون برنامه وبودجه و سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی اظهار داشت: این عملکرد برتر در بین دستگاه ها، محصول تلاش تک تک شماست. بیشترین موفقیت متعلق به شهرستان ها و سپس استان هاست و کمترین آن سهم وزیر است.
او این موفقیت را «آغاز راه» خواند و اضافه کرد: حال باید اثبات نماییم که با انگیزه، اراده، همبستگی، انسجام و سرعت می توانیم به اهداف تعیین شده برسیم.

سال دوم؛ سال نتیجه ها، نه برنامه ها

صالحی امیری با تکیه بر این که «احساس موفقیت نباید منجر به توقف شود» افزود: سال دوم باید سال نتیجه ها باشد. برنامه ها تصویب و شروع شده اند؛ حال زمان به ثمر رسیدن آنهاست.
او از تمامی همکاران در تهران، استان ها و شهرستان ها خواست از بروکراسی و کاغذبازی فاصله بگیرند و تمرکز را بر نتیجه گرایی بگذارند.

۶۵ سفر استانی، ۱۱۵ شهرستان؛ حال نوبت شتاب بیشتر

وزیر ضمن اشاره به ۶۵ سفر استانی و حضور در ۱۱۵ شهرستان طی سال قبل اظهار داشت: این الگو باید توسط مدیران استان ها با سفر های منظم شهرستانی ادامه یابد. رویکرد پروژه محوری الزامی است و دوران کلی گویی پایان یافته است. مدیران تک تک پروژه ها را مسئله شناسی کنند، دلیلهای موفقیت یا عدم موفقیت را احصا کنند و موانع را بردارند.

تمرکز ۹۰ درصدی ظرفیت ها در استان ها

صالحی امیری ضمن اشاره به ظرفیتهای گسترده استانی اظهار داشت: ۹۰ درصد توان وزارتخانه در استان هاست. معاونین ستادی باید سفر های منظم خودرا تعریف کنند و مدیران استان و شهرستان ها نیز همزمان برنامه سفر های میدانی خودرا عرضه کنند.
او تصریح کرد: نشستن در اتاق ها ما را به مقصد نمی رساند؛ حال زمان حرکت همزمان و فراگیر است.

اختیار مدیریتی؛ شرط سرعت عمل

وزیر بار دیگر بر تفویض اختیار تصریح کرد و اظهار داشت: هیچ مدیری نباید به سبب نداشتن اختیار از انجام کار باز بماند. همه شما در حکم یک معاون و حتی وزیر هستید؛ تصمیم های لازم را شجاعانه بگیرید.

اجتماعی سازی میراث فرهنگی و گردشگری

صالحی امیری، بازسازی رابطه میان وزارتخانه و مردم را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: مردم باید احساس خوبی از دستگاه داشته باشند. رضایتمندی واقعی زمانی است که مردم در میدان از عملکرد ما رضایت داشته باشند.

پروژه ها باید اولویت بندی شوند

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند همه کار ها را همزمان انجام دهد. هر استان باید پنج پروژه اولویت یک، ده پروژه اولویت دو و بیست پروژه اولویت سه تعیین و به وزیر پاسخ بدهد. همزمان منابع درحال تزریق است و این روند ادامه خواهد داشت.
کمیته توسعه زیرساخت گردشگری؛ راهکار کاهش فاصله دستگاه ها
او ضمن اشاره به لزوم تشکیل کمیته توسعه زیرساخت گردشگری در ۳۱ استان اظهار داشت: این کمیته با ریاست استاندار و دبیری مدیرکل میراث فرهنگی تشکیل گردد تا تصمیمات متمرکز و سریع اتخاذ شود و شکاف میان دستگاهها از بین برود.
جذب منابع تسهیلات؛ شاخص اصلی ارزیابی مدیران استان
وزیر با اعلان اینکه «منابع داریم و الان منتظر شما هستیم» توضیح داد: سال قبل ۲.۵ همت منابع داشتیم؛ امسال ۲۰ همت و با موافقت اخیر به ۴۰ همت رسیده است. جذب منابع تسهیلات تبصره ۱۵ و سایر منابع، شاخص اصلی ارزیابی سالیانه مدیران است.
حرکت از مطالعه متمرکز به حضور میدانی
او تصریح کرد: پژوهشگاه باید در صحنه باشد؛ صرف پژوهش در تهران مشکل ما را حل نمی نماید. حضور در جیرفت، هگمتانه، شهر سوخته و سرتاسر کشور لازم است.
جهش گردشگری با تأکید بر استانهای ساحلی
وزیر از استانداران استانهای ساحلی خواست برنامه های خودرا سریعا تدوین کنند و اظهار داشت: جلسات ویژه استانهای ساحلی به زودی ادامه پیدا می کند.
دو شعار اجرایی: هر روستا یک بوم گردی – هر شهرستان یک خانه صنایع دستی
او اضافه کرد: بوم گردی یعنی برگشت اقتصاد، فرهنگ و هویت روستایی. صنایع دستی نیز باید در هر شهرستان یک خانه و نمایشگاه داشته باشد. این اقدامات بطورکامل عملیاتی است.
صالحی امیری اظهار داشت: منابع گسترده ای در استان ها توزیع می شود؛ مدیران باید پروژه تعریف کنند و منابع استانی را جذب کنند.
وی ضمن اشاره به گفتگوی خود با وزیر گردشگری عراق در حاشیه جلسه جهانی ریاض اظهار داشت: تبادل توریست در مرز ها صددرصد مورد حمایت طرف عراقی است و می تواند اقتصاد مرزی را فعال کند.
توجه ویژه به معیشت کارکنان
او افزود: معیشت کارکنان به حق محل گلایه است. چند راهکار درحال بررسی است، اما مدیران استان ها نیز باید از ظرفیتهای استانی برای بهبود شرایط همکاران خود استفاده نمایند.
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بهمن ماه و نوروز ۱۴۰۵؛ شروع موج اجتماعی جدید
وزیرمیراث فرهنگی ضمن اشاره به برنامه سنگین بهمن ماه اظهار داشت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی باید به یک موج اجتماعی تبدیل گردد. همه استان ها باید با قدرت در تهران حاضر باشند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
خلاصه اینکه بیشترین موفقیت متعلق به شهرستان ها و سپس استان هاست و کمترین آن سهم وزیر است.
او این موفقیت را شروع راه خواند و افزود: حال باید اثبات نماییم که با انگیزه، اراده، همبستگی، انسجام و سرعت می توانیم به اهداف تعیین شده برسیم.
سال دوم؛ سال نتیجه ها، نه برنامه ها
صالحی امیری با تاکید بر اینکه احساس موفقیت نباید منجر به توقف شود اضافه کرد: سال دوم باید سال نتیجه ها باشد. رضایتمندی واقعی زمانی است که مردم در میدان از عملکرد ما رضایت داشته باشند. همزمان منابع در حال تزریق است و این روند ادامه خواهد داشت.
کمیته توسعه زیرساخت گردشگری؛ راه حل کاهش فاصله دستگاه ها
او ضمن اشاره به لزوم تشکیل کمیته توسعه زیرساخت گردشگری در ۳۱ استان عنوان کرد: این کمیته با ریاست استاندار و دبیری مدیرکل میراث فرهنگی تشکیل گردد تا تصمیمات متمرکز و سریع اتخاذ شود و شکاف میان دستگاهها از بین برود.
جذب منابع تسهیلات؛ شاخص اصلی ارزیابی مدیران استان
وزیر با اشاره به اینکه منابع داریم و الان منتظر شما هستیم توضیح داد: سال قبل ۲.۵ همت منابع داشتیم؛ امسال ۲۰ همت و با موافقت اخیر به ۴۰ همت رسیده است.