عصر توریسم: برای توریستهایی كه بدون تور به سفرهای كمپینگ چند روزه می روند و امكان دارد تجربه بقا در طبیعت را احساس كنند، یكی از موارد ضروری كه باید به آن فكر كنند آب است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، در سفر به طبیعت هر اتفاقی امكان دارد پیش آید كه یكی از ضروری ترین این موارد تهیه آب شرب سالم می باشد و با از دست دادن ذخیره آب به آن احتیاج پیدا می نماییم. انسان در شرایط بقا بدون غذا تا چند روزی می تواند به زندگی خود ادامه دهد؛ اما بدون آب حداكثر ۵ روز دوام خواهد آورد.

روش های تصفیه آب در طبیعت كمك می نماید در شرایطی كه نیاز به آب دارید، منابع آبی همچون رودخانه، دریا، جویبار كه حاوی املاح، انگل و جانداران میكروسكوپی است را تصفیه كنید و با خیالی آسوده از این منابع آبی استفاده كنید.

تصفیه آب در طبعیت ۱۲ روش كلی دارد كه شامل جوشاندن آب، استفاده از فیلتر آب، قرص یا قطره تصفیه آب، استفاده از روش تبخیر آب، تقطیر، دستگاه های كوچك تصفیه آب، تصفیه آب با انرژی خورشید، كلراین، استفاده از گیاهان، استفاده از ید، جوشاندن سنگی، استفاده از پیراهن خودتان برای تصفیه آب می گردد.

جوشاندن آب یكی از روش های معمول است و زمان های متفاوتی برای آن پیشنهاد شده است كه متداول ترین آن ۱۰ دقیقه جوشاندن آب است كه ۵ دقیقه پایانی آن باید حباب های آب را در سطح ظرف مشاهده كرد تا مطمئن شد از شر انگل و مواد آلوده رها شده اید. این روش برای آب هایی تاثیر دارد كه شفاف هستند، آب هایی كه دارای گل و لای بوده و بعد از جوشاندن با درست كردن فیلتر شنی می توان گل و لای آنرا گرفت و آب سالمی را تهیه كرد.

فیلتر آب یكی از مهمترین راه ها برای تصفیه آب و از میان فیلترها، فیلتر شنی یكی از ساده ترین فیلترها است. فیلتر شنی به این روش قابل تهیه است، با استفاده از بطری پلاستیكی آنرا طوری برش دهید كه شكل مخروطی بدست آید و در قسمت در بطری كه شكل تیزی به خود می گیرد از پارچه و ریگ استفاده كنید؛ به صورتی كه این قسمت از مخروط مسدود شود. مقداری سنگ ریزه هم به قسمت تیزی مخروط اضافه كنید تا مانع از مخلوط شدن آب با ریگ شود و باقی فضای بطری را پر از شن و ریگ كنید با عبور آب از قسمت تیزی مخروط در بطری دیگر آبی شفاف داده می شود.

قرص و قطره تصفیه آب در لوازم كوهنوردی به فروش می رسد. این قرص ها به آسانی پیدا می شوند و به علت داشتن پتاسیم پرمنگنات، ید و كلرین كه مهمترین ماده برای تصفیه آب است، مورد استفاده قرار می گیرد، قرص یا قطره طبق راهنمایی كه روی آن نوشته شده است میزان استفاده از آن نسبت به آب داده می شود. در استفاده از این روش لازم است ۱۰ ثانیه بطری حاوی قرص یا قطره را تكان دهید تا به خوبی حل شود و ۲۰ دقیقه بعد آب را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین دستگاه های تصفیه آب وسیله لاكچری در سفر به طبیعت است كه نیاز نیست كار چندانی انجام دهید و فقط لازم است دستگاه را درون آب قرار دهید و بعد از ۱ دقیقه استفاده كنید، این دستگاه با مارك ها و انواع مختلف همینطور با قیمت های گوناگون در لوازم كوهنوردی می توان تهیه كرد.

تصفیه آب با انرژی خورشیدی در سفری كه آفتاب بسیار دارید مورد استفاده است. این روش از روش های دیگر تصفیه آب به مدت طولانی طول می كشد تا آب را تصفیه كند. لازم است از بطری شفاف كه اشعه uv را عبور می دهد استفاده نماییم و قدم بعدی آب آلوده را در بطری پر نماییم پس از چند روز آب آماده خوردن است.

یك بطری كلراین استفاده بسیاری در تصفیه آب در سفر دارد كه جهت استفاده از این روش به یك لوله احتیاج دارید كه از هر ۲ طرف این لوله در آنرا بتوانید باز كنید. این كه چه میزان كلراین اضافه كنید، به دما و آلوده بودن آب بستگی دارد؛ به صورت مثال برای آبی كه رنگش تیره است ۴ قطره و آب زلال ۲ قطره لازم است. بعد از افزودن كلراین در ظرف را بسته و تكان داده تا محلول یك دست شود، سپس ظرف را برعكس كرده و طرف دیگر ظرف را باز كنید. حدود ۶ سانت از آب را دور بریزید و بعد از آن در ظرف را بسته و ۳۰ دقیقه در محیط تاریك قرار دهید بعد از آن آب آماده آشامیدن است.

استفاده از ید در تصفیه آب روش دیگر شیمیایی بوده كه به تهیه آب آشامیدنی سالم كمك می نماید. در این روش بعد از پر كردن ظرف آب در صورتیكه آب شفاف است ۵ قطره در غیر اینصورت ۱۰ قطره ید اضافه كنید. بعد از تكان دادن ظرف و حل شدن ید همانند كلراین ۱ساعت در محیطی كه نور نباشد ظرف را قرار دهید. در این روش آب كمی طعم می گیرد كه ممكن طعم آن آزار دهنده باشد كه با افزودن ویتامین c می توانید طعم آب را بهتر كنید.

دسته‌ها: توریسم